ראיון "אני רואה עלייה של חבר'ה שמבקשים ללכת לישיבות גבוהות"

ביום ראשון תסתיים חופשת בין הזמנים ומאות בוגרי הישיבות התיכוניות יתחילו ללמוד בישיבות והמכינות. בשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר הרב אמיר סנדלר, ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה על העדפות של תלמידיו, ההכוונה שהם מקבלים בישיבה ועל הבעיה המרכזית בעולם הישיבות והמכינות

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/08/23 14:15 א באלול התשפג

"אני רואה עלייה של חבר'ה שמבקשים ללכת לישיבות גבוהות"
תלמידי ישיבת הסדר, ארכיון, צילום: Nati Shohat/FLASH90

ביום ראשון הקרוב, יחזרו אלפי תלמידי ישיבות ההסדר, הגבוהות והמכינות לספסלי בית המדרש. בעוד עבור רבים ההפסקה הייתה קצרה והם יחזרו למקום המוכר והידוע, יהיו גם מאות בוגרי ישיבות תיכוניות שלהם זו תהיה הפעם הראשונה בעולם המקדים לצבא. נשאלת השאלה, איך מעדיף הדור הנוכחי להעביר את השנים המעצבות ואיך משפיעה העובדה שהמגוון כיום עצום ויש עשרות ישיבות ומכינות בכל רחבי הארץ. ראש ישיבת "בני עקיבא אורות יהודה" באפרת, הרב אמיר סנדלר מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה" על העדפות של תלמידיו ועל ההכוונה שמעניקה להם הישיבה.

התלמידים מעדיפים ללכת למקומות "נחשבים"

"האווירה הכללית ברוב המקומות היא שברור שצריך ללכת למסגרת המשך, זה הפך לנורמה" פותח הרב סנדלר, אך יחד עם זאת הוא מסביר את הבעיה המרכזית שיש היום בעולם הישיבות והמכינות: "האתגר הגדול ביותר היום, הוא שיש מגוון מאוד רחב של מסגרות וזה יוצר בלבול, האתגר הגדול ביותר שלנו כמחנכים זה להגיד לחברה שאין דבר כזה יותר טוב או פחות טוב, אלא באמת לחפש את המסגרת שמתאימה לכל תלמיד".

כמו בדברים אחרים, גם בעולם הישיבות והמכינות הסטיגמה והמסורת חזקה מאוד ותלמידים מעדיפים ללכת למקומות "נחשבים" או כאלה שאחים שלהם למדו בהם. בנושא הזה הוא אומר: "אני אומר הרבה פעמים לתלמידים לא להילחץ מהכותרת מכינה, ישיבת הסדר או ישיבה גבוהה, בסוף הביטוי 'אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ' הוא העיקרון פה".

הרב אמיר סנדלר, עלייה בבקשה ללכת לישיבה גבוהה

הרב אמיר סנדלר, עלייה בבקשה ללכת לישיבה גבוהה צילום: ללא

מה חשוב לתלמידים?

"לחפש מקום שהם ירגישו בו המשך טבעי למקום שהם נמצאים היום" קובע הרב סנדלר ומשתף במגמה מפתיעה: "אני רואה עלייה של חברה שמבקשים ללכת לישיבות גבוהות". הרב מסביר כי התופעה מגיעה בעיקר מכיוון שבוגרי הישיבות התיכוניות מחפשים מסגרות שלא "שמגדירה לך מה יהיה בחמש - שש השנים הקרובות". הרב סנדלר מוסיף: "אנחנו רואים עלייה מאוד גדולה בכמות של חברה שהולכים לישיבות שמגדירות את עצמן כגבוהות או שמציעות כל מיני מסלולים".

"יש כל מיני ישיבות שכבר משחקות על הטייטל של מכינה גבוהה" אומר הרב, "מצד אחד מסגרות של ישיבה גבוהה אבל עם אווירה מכינתית מבחינת ההכנה לצבא, לא סתם רואים שהמסגרות האלה גדלות ומצליחות. זה מאוד דומיננטי בשנים האחרונות".

שלושת השלבים למציאת המסגרות של התלמידים

איך נראית ההכנה אצלכם בישיבה?

הרב סנדלר מתאר שלושה שלבים קריטיים שעוברים תלמידי הישיבה שלו בחיפוש אחר המסגרת המתאימה עבורם. בשלב ראשון שנמשך בדרך כלל עד חנוכה, "תלמידים מגיעים עם המון שמות של ישיבות או מכינות ואני בהתחלה מתעקש לא לדבר על השמות עצמם. קודם כל נדבר על התאור, מה אתה כתלמיד מחפש, מה אתה צריך שיהיה לך, זה ממש שלב של תהליך קבלת החלטות".

השלב השני הוא שלב החשיפה לישיבות, מטבע הדברים וככל שעולם הישיבות והמכינות גדל, גם ההיצע גדל ואיתו הבלבול של התלמידים. "התפקיד שלנו זה להיות המציל בים כדי שהתלמיד לא יטבע, כי יש כל כך הרבה מסגרות, מגוונות, כולם רוצים לבוא ולחשוף ולהציג". הוא מסביר כי "אי אפשר להביא את כולם, אחרת התלמידים כל היום רק יפגשו ישיבות ומכינות. יש לנו רב שמוביל את ההכוונה והוא עושה את הסינונים והמיונים, אנחנו עושים פאנלים וימי חשיפה וככה מפגישים אותם עם מסגרות".

המכינה בנוקדים, ארכיון

המכינה בנוקדים, ארכיון צילום: Gershon Elinson/Flash90

"השלב השלישי זה השלב המאוד פרטני וסזיפי", אומר הרב סנדלר "שאנחנו לא נחים עד שכל תלמיד מוצא את מקומו, זה דור שמאוד מתקשה בקבלת ההחלטות ובמחוייבות וזה תהליך, כמו בדייטים. זה ליווי שלפעמים ממשיך עד תחילת השנה וגם אחרי א' באלול".

"זה שאח שלך היה שם, לא אומר שזה מה שמתאים לך"

ובסוף התלמיד בוחר לאיפה ללכת?

"כן, כל תלמיד הולך לפחות לשני שבו"שים (שבוע ישיבה), התלמיד בוחר ואנחנו עושים שני זמנים מוגדרים שכל התלמידים הולכים לשבו"שים, המטרה שלי הוא לדייק ולהכווין כמה שניתן לכל תלמיד לבחור את השבו"ש שיהיה נכון לו".

זו תופעה גדולה שתלמידים מבקשים להחליף מסגרות אחרי א' באלול?

"גם במכינות וגם בישיבות, לפעמים אנחנו גם אומרים לעצמינו בלב 'ידעתי, אמרתי לו', ולכן התהליך של ההכוון מאוד חשוב, הרבה פעמים זה שאח שלך היה שם וחבר שלך היה שם, לא אומר שזה מה שמתאים לך. התלמידים שלא מוצאים חוזרים אלינו, למקום המוכר ומקבלים את ההכוון מאיתנו". המושגים האלה של רכזי בוגרים ורכזי הכוון הם תפקיד מאסט בישיבות התיכוניות.