אהרון ברק: "חוק הלאום הוא חוק חשוב"

פרופסור אהרן ברק מגיב לראשונה על חוק הלאום "אין לי התנגדות לחוק" ומסביר כי אין צורך להכניס לתוכו ערכים שוויוניים: "מקומן של הזכויות האישיות הוא בחוקים אחרים", אך מצר על הדרך בה ניהלה המדינה את חקיקת החוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/18 15:29 י בטבת התשעט

אהרון ברק: "חוק הלאום הוא חוק חשוב"
פרופסור אהרן ברק, צילום: FLASH90

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופסור אהרן ברק, התייחס לראשונה לחוק הלאום בכנס של המרכז הבינתחומי הרצליה וטען כי הוא חוק חשוב אך הסתייג מהדרך בה חוקק "שהאופן שבו חוקק וכונן היה גרוע מאוד"

"אין לי התנגדות לחוק כולו, אבל אני חושב שהיה כדאי שיבוא בסוף תהליך כינון החוקה ולא באמצעו" כך טען פרופסור ברק והוסיף "את אותם הדברים אפשר היה לומר מתוך הבנה, הסכמה והדדיות. מפני שעל רוב רובם של הדברים אין מחלוקת אמיתית בחברה הישראלית, לא בימין במרכז ובשמאל, ועל כך אני מצר".

השופט בדימוס התייחס לטענה שהחוק מפלה בין אזרחים במדינה: "אני מקבל שאין מקום להכניס התייחסות לשוויון בתוך חוק הלאום, משום שהשוויון נוגע לזכות האישית' ומקומן של הזכויות האישיות הוא בחוקים אחרים. הבה נבטיח שזה יהיה חלק מהזכויות האישיות. אני חושב שלא רבים צריכים להתנגד לזה. אני מוכן להקדיש את עצמי לנושא הזה ולשבת יחד עם כל אלה שבעד ונגד החוק, ונוכל למצוא ניסוח שישמור גם על כך שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי וגם על זכות השוויון של כל אדם כאדם, הבה נמצא ניסוחים שיביאו אותנו לדרך הזאת".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, שהיה מהוגי חוק כבוד האדם וחירותו, יצא להגן החוק: "חוק כבוד האדם לא אומר שזו מדינה יהודית שיש לה דמוקרטיה או דמוקרטיה שיש לה ערכים יהודיים אלא אומר שזו מדינה שערכיה יהודית ודמוקרטית וצריך לעשות כל מאמץ כדי למצוא איזון וסינתזה ביניהם. בית המשפט לא נתן עדיפות לעריכה דמוקרטיים על פני הערכים היהודיים. זו מעולם לא היתה עמדתו."

רבים טוענים כי חוק הלאום הגיע כדי לרסן את כוחם של שופטי בג"ץ ולמנוע סכנה של ביטולו של חוק השבות. השופט לשעבר יצא בהצהרה חשובה: "אין חוק חשוב מחוק השבות, שהוא חוק היסוד הראשון שלנו והחוק הכי ציוני שלנו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן