השירות המעורב בשריון חיילים דתיים לא מודרים משום מקום, אלה החיילות שמודרות מרוב היחידות הלוחמות

השימוש במושג "הדרה" כלל לא שייך למקרה זה. אף אחד לא סגר את הדלת בפני חייל בוגר ישיבה ואסר עליו לשרת בשריון. להיפך, בעוד הדלת נעולה בפני נשים בהקשרים רבים וגם בהקשר השירות ברוב היחידות הלוחמות, כאן הרבנים בחרו להמליץ או להורות לתלמידיהם להימנע מחיל השריון. אם כבר, נשים מודרות מכמה וכמה תפקידים בצה"ל. הדרת החיילים הדתיים זה לא

חדשות כיפה שרון בריק - דשן 30/11/22 11:49 ו בכסלו התשפג

חיילים דתיים לא מודרים משום מקום, אלה החיילות שמודרות מרוב היחידות הלוחמות
שרון בריק - דשן, צילום: חגית אופיר

בכנס השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא "ביטחון לאומי ודמוקרטיה 2022", שנערך אמש (ג'), הוזכרה קריאתו האחרונה של הרב מדן אל תלמידיו "להימנע מגיוס לחיל השריון עד שההדרה תתוקן". זאת בעקבות העובדה המצערת שצה"ל לא עמד בהבטחתו לענין שירות לוחמים ולוחמות בחיל השריון לקיים הכשרה נפרדת ברמה פלוגתית. בפועל, בקורס קצינים האחרון, התקיימה הפרדה ברמה מחלקתית, מה שגרם מבוכה אצל רבני הישיבות הנאבקים למען תלמידיהם וסביבתם הצבאית.

אם כבר, נשים מודרות מכמה וכמה תפקידים בצה"ל. הדרת החיילים הדתיים זה לא

ראשית, השימוש במושג "הדרה" כלל לא שייך למקרה זה. אף אחד לא סגר את הדלת בפני חייל בוגר ישיבה ואסר עליו לשרת בשריון. להיפך, בעוד הדלת נעולה בפני נשים בהקשרים רבים וגם בהקשר השירות ברוב היחידות הלוחמות, כאן הרבנים בחרו להמליץ או להורות לתלמידיהם להימנע מחיל השריון. אם כבר, נשים מודרות מכמה וכמה תפקידים בצה"ל. הדרת החיילים הדתיים זה לא.

נראה שצה"ל הפר את ההסכם, לכן נדרש בירור הפרטים ותיקון מיידי למען המשך האמון בין הגופים ולמען שגרת השירות. אך יש היבט נוסף שכדאי להתייחס אליו בשיח על אתגר שירות בוגרי הישיבות לצד חיילות.

חיילות בשיריון. אילוסטרציה

חיילות בשיריון. אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

חייל שלא למד במסגרת מעורבת בוודאי ירגיש לא נוח בסביבה של לוחמת

רוב גדול של החיילים שעליהם מדובר, עברו את כל שנות הלימוד בכיתות או בבתי ספר נפרדים (בנים בנות). מערכת החינוך הממלכתי דתי הולכת ומפרידה בין בנים לבנות כבר מכיתה א'. חייל שלא התנסה בשגרה משותפת (אלא במסגרת המשפחה), אפילו לא בשנות ביה"ס היסודי, בוודאי שלא ירגיש נח בחברת חיילת לוחמת, אך גם לא בסביבת מדריכה, משקית ת"ש או חובשת. לכן, יש ערך גדול בחינוך מעורב, השומר על גדרי התורה והצניעות, יחד עם שמירה על ההרגל והשיתוף במרחב הלימודי והחברתי.

זו התנסות קריטית ליכולתו של החייל להתנהל בסביבת חיילות ובהמשך דרכו גם בסביבת סטודנטיות וקולגות בעבודה. יש לתת על זה את הדעת ובכל מקרה, היעדר התנסות בחברה מעורבת לא יכול לבוא על חשבון השירות הצבאי של החיילות. הדיון על שירות נשים וגברים ביחידות לוחמות מתנהל שנים. כל צד דבק בעמדתו הנחרצת ואף זוכה לעלות לרגל ללשכת המטכ"ל כדי לשטוח את טענותיו הצודקות, אך טרם נעשתה פגישה אמיתית וכנה של שני צדדים אלו. אולי התכנסות לדיון פנימי מבוסס הקשבה, תקדם הצעה מוסכמת וסבירה שצה"ל יוכל לעמוד בה והדיון המתמשך יגיע לסיומו.

"חיילת בוגרת מדרשה, זקוקה לדמות רבנית-נשית שתוכל להוות עבורה כתובת ללימוד, שו"ת והתייעצות"

דיון זה לא לוקח בחשבון את שינוי המציאות ומתעלם מהעליה הדרמטית במספר בוגרות החמ"ד שבחרו לשרת בצה"ל. הן משרתות בכל החילות ובשלל תפקידים. שינוי זה הביא להיענות הרבנות הצבאית לצורך שעלה מן השטח ולהקמת מערך ליווי לחיילות הדתיות ומתן מענה לצרכיהם בעת השירות. המערך פרוס ביחידות ומהווה גורם חשוב בתפר שבין החיילת למפקדיה ותנאי השירות שלה, בכל ההיבטים של היותה דתיה.

לצד זה, ועם פריחת עולם לימוד התורה הנשי, עלה מספר החיילות הדתיות שהתגייסו לאחר שנת לימוד תורני במדרשה או במכינה. חיילות אלו צמאות לשילוב לימוד תורה, יש להן שאלות הלכתיות בנוגע לאתגרי השירות וניכר צורך בדמות רבנית נגישה, כפי שהיה בעת הלימוד במדרשה ובמקרים רבים גם כפי שהיה בשנות התיכון (והאולפנה).

הרבנות הצבאית עושה מאמצים לספק את צרכי המשרתים והמשרתות ובכלל זה את צרכי החיילות הדתיות והדברים נעשים בהצלחה. אך הגיעה העת שגם ברבנות הצבאית יבינו שלא די במענה התורני של הרבנים הצבאיים. חיילות בוגרת מדרשה, זקוקה לדמות רבנית-נשית שתוכל להוות עבורה כתובת ללימוד, שו"ת והתייעצות. נדרשת קצינה בכירה בעלת רקע תורני רחב, כפי שקיים אצל בוגרות תכניות ההלכה לנשים, אשר תהיה חלק ממערך הרבנות הצבאית, ותהווה מענה מתאים לקומה התורנית של חיילות אלו ועבור כלל החיילות המעוניינות במענה תורני מקצועי נגיש ומותאם.

שרון בריק דשן היא מנכ"לית ארגון קולך