השירות המעורב בשריון | הרב טהרלב: "יש לי תחושה שמנפחים את הסיפור הזה"

ברקע סערת קורס קצינות השריון והתנצלותו של הרב מדן בפני תלמידיו על שהמליץ להם להתגייס לשם, הרב טהרלב בראיון מיוחד מסביר על ההבדל בין חברה מעורבת לבין שירות קרבי מעורב בו הצדדים נמצאים יחד בשטח 24 שעות

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 22/11/22 15:51 כח בחשון התשפג

השירות המעורב בשריון | הרב טהרלב: "יש לי תחושה שמנפחים את הסיפור הזה"
צילום: דובר צה"ל

סערת הקצינות בשריון: אמש (ב') פורסם מכתבו של ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן בו התנצל בפני תלמידיו על ההמלצה לשרת בחיל השריון. הרב מדן פנה אליהם במכתב ובו הסביר, "קשה לנו לתאר את צערנו, ללא הודעה מוקדמת הכניס צה"ל צוערות לפלוגת קורס קציני שריון יחד עם הצוערים, וכעת הקורס מעורב בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה ומונעת מכם לשרת בו", כך כתב הרב מדן.

הרב טהרלב: יש הבדל הלכתי בין חברה מעורבת לבין שירות מעורב

בראיון לחדשות כיפה, אומר ראש מדרשת לינדבאום, הרב אהד טהרלב, כי האתגר ההלכתי של חייל דתי וחיילת דתייה הוא קשה מאוד ביחידות מעורבות וכי יש הבדל הלכתי בין חברה מעורבת לבין שירות מעורב.

יש לי תחושה שקצת מנפחים את הסיפור הזה

"בוודאי שיש הבדל", אומר הרב טהרלב, "יש הבדל בין אם אתה שומע שיעור ביחד, לומד בכיתה, עובד במקום עבודה או אפילו אם אני אקח את המקבילה של זה בצבא בחיל המודיעין שיושבים בנים בנות באותו חדר עם מחשבים ועובדים ביחד לבין אנשים שנמצאים בשטח, 24 שעות, נמצאים בתוך טנקים, עושים מדסי"ם. בוודאי שיש הבדל, אתגרים שונים לחלוטין".

"זה אתגר קשה מאוד לחיילים דתיים. בתור שריונר, אי אפשר בתוך טנק להיות ביחד. זה לא שייך בשטח, מאוד קשה"

"המכתב שלהם הוא מכתב עקרוני, לא דיברתי עם הרב מדן והרב עמיחי גורדין. מתנהל מאבק מול הצבא לגבי יחידות הקרביות להכנסת נשים", הוא מסביר, "זה אתגר קשה מאוד לחיילים דתיים. בתור שריונר, אי אפשר בתוך טנק להיות ביחד, זה לא שייך בשטח, זה מאוד קשה. יש לי תחושה שקצת מנפחים את הסיפור הזה, אבל יש פה בעיה עקרונית, יש פה פריצת גבולות, יש לזה משמעויות מרחיקות לכת".

הרב מדן

הרב מדן, המכתב שהחל את הסערה. צילום: Hadas Parush/FLASH90

יש בעיה טכנית שיש לפתור, לדעתי זה פתיר

הרב טהרלב מנסה לנסח פתרון ומדגיש כי חשוב שיקבע יחד עם צה"ל, בייחוד אם לא רוצים שמקרה חיל התותחנים יחזור על עצמו: "צריך לפתור את זה בהידברות עם צה"ל. בעצם המשמעות של העניין הוא שראשי ישיבות יגידו לתלמידים: 'אנחנו לא מעודדים אתכם להתגייס ליחידות הקרביות המעורבות ותלכו ליחידות אחרות'. כמו מה שקרה בחיל תותחנים, בסוף זה גם יקרה בחיל שריון".

מדריכת שריון

מדריכת שריון צילום: דובר צה"ל

את המקרה הנוכחי מגדיר הרב טהרלב כבעיה טכנית: "במקרה הספציפי הזה זה סיפור אחר קצת. הצבא הקים פלוגה מגדרית לבנות בשריון, שלא תהיה מעורבת, והם יוצאות לקצונה, ואין פלוגה לשלוש נשים. כרגע יש בעיה טכנית שיש לפתור ולדעתי זה פתיר. רוצים שהקצינות יגיעו ליחידה המגדרית של הבנות. בתור אדם שעובד עם הצבא 25 שנה,זה לא הסיפור כפי שהוא מופיע בתקשורת, זה לא סיפור עקרוני כמו שהצבא החליט להכניס לתותחנים בנות. פה אני חושב שיש סיפור אחר". 

"כל חלקי החברה בישראל צריכים לשרת בצבא"

הרב טהרלב מדגיש את הצורך בוויתור של אוכלוסיות מסוימות על מנת שאוכלוסיות אחרות יוכלו לקחת חלק במאמץ הצבאי אותו הוא מגדיר כ"חברתי". "לא רק הלכתי אלא גם חברתי" אומר הרב, "באופן עקרוני, בתור ראש מדרשה לבנות, אני עובד בשביל הבנות. אבל יש פה בעיה חברתית, לי מותר להגיד כי אני אב שכול, אבל צריך שוויון בבתי הקברות, כל חלקי החברה בישראל צריכים לשרת בצבא, חרדים, בנים בנות, דרוזים כולם".

מדריכות שריון

מדריכות שריון צילום: דובר צה"ל

"כדי שכולם ישרתו", הוא ממשיך, "כל אחד צריך ללכת צעד אחורה ולאפשר לכולם לשרת. ויש יחידות שהם יצטרכו להיות נפרדות בשביל זה, לא בגלל העניין הדתי. אם אני רוצה שחרדים יתגייסו, אנחנו נצטרך לפתוח יחידות שגם הם יוכלו להיות שמה. צריך למצוא עמק שווה".