סערת הקצינות בשריון: באיגוד ישיבות ההסדר תוקפים את צה"ל

לאחר סערת המכתב של הרב מדן בו הוא טוען כי צה"ל הפר את ההסכמות ושיבץ חיילות בקורס מפקדי שריון, באיגוד ישיבות ההסדר מגיבים בחריפות

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/11/22 10:49 כח בחשון התשפג

סערת הקצינות בשריון: באיגוד ישיבות ההסדר תוקפים את צה"ל
איגוד ישיבות ההסדר, צילום: איגוד ישיבות ההסדר.

חברי מועצת איגוד ישיבות ההסדר יוצאים הבוקר בהתקפה חריפה כנגד המגמה ההולכת וגוברת של צה"ל לעירוב היחידות השונות ביחידות המתמרנות בצה"ל. הודעת המועצה יוצאת בעקבות פגישה לילית דחופה שקיימה בעקבות המידע העולה מן השטח על מגמה חדשה של עירוב בין לוחמים ולוחמות בקורס קציני השריון. על ההודעה חתומים רבני מועצת איגוד ישיבות ההסדר בהם הנשיא הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל הבר, הרב שלמה רוזנפלד, הרב צבי קוסטינר, הרב דוד פנדל, הרב אייל גריינר והרב יואל מנוביץ.

המועצה דורשת מצה"ל לפתור את הנושא

עם תום הישיבה יצאו חברי המועצת בהחלטה: "מועצת איגוד ישיבות ההסדר מתנגדת לתופעה ההולכת וגוברת של עירוב המערך המתמרן בצה"ל והדרה בפועל של חיילים שומרי הלכה מחלקים הולכים וגדלים של המערך המתמרן. המועצה דורשת מצה"ל לפתור את הנושא ולאפשר לחיילים בקורס זה ובכל מקום אחר לשרת לפי אמונתם. כמו כן, המועצה קוראת לעגן בהסכמים הקואליציוניים ובחקיקה את זכות וחובת החייל שומר ההלכה לשרת על פי ההלכה".

ההודעה מצטרפת לקריאה חסרת התקדים אמש של ראש ישיבת ההסדר הר עציון הרב יעקב מדן לתלמידיו, שלא לשרת עוד בחיל השריון עד להודעה חדשה. זאת לאחר שהצבא שילב צוערות בקורס הקצינים של החיל לצד הצוערים ולא בפלוגה נפרדת - לטענתו בניגוד לסיכום מוקדם בין הצדדים. הרב מדן שהוציא את הקריאה ביחד עם הרב עמיחי גורדין, מזוהה עם הזרם המתון בציונות הדתית ומנסח אמנת גביזון מדן בעבר להסדרת יחסי דתיים-חילונים במדינת ישראל.

"בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה"

"קשה לנו לתאר את צערנו, כעת כאשר הקורס מעורב בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה ומונעת מכם לשרת בו", כתב מדן שהמשיך והתנצל בפני החיילים על שעודד אותם לשרת דווקא בשריון לבקשת הצבא: "הדרתכם מקורס הקצינים היא במידה רבה באשמתנו, בשל האמון שאנחנו נתנו בצה"ל. מכאן ואילך נמליץ לצערנו לתלמידנו להימנע מגיוס לחיל השריון עד שההדרה תתוקן".

"נקווה כולנו לימים טובים יותר, לימים שבהם חיילים בני תורה לא יאלצו להיות מודרים מיחידות לוחמות, לימים שבהם צה"ל יכבד יותר את הבטחותיו", חתם הרב את מכתבו. עם זאת, למרות המחאה החריפה הוא הבהיר: "גם בעת הזו צה"ל הוא הצבא של כולנו, הוא עצמנו ובשרנו ותמיד נהיה מחויבים לעשות הכול כדי לשרת בו בצורה המועילה והמקריבה ביותר".