כמו גיבורי על: הביקורת על הציבור החרדי

הביקורת השבוע על הציבור החרדי שפתחו את מוסדות החינוך בניגוד להנחיות, היו מרוסנות ביותר. כולם מסכימים שלא נכון היה לפעול כן, אך בפנים מתרשמים מהתושייה ולכן לא מסוגלים למחות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 23/10/20 09:09 ה בחשון התשפא

כמו גיבורי על: הביקורת על הציבור החרדי
עושים בגלוי מה שאנחנו חושבים בלב. חרדים מול המשטרה, צילום: Nati Shohat/Flash90.

השבוע הראשון של אחרי הסגר החל בסערה, כאשר עמדה השאלה האם הציבור החרדי יפר את ההנחיות לטובת פתיחת מוסדות הלימוד, או שלבסוף יישר קו כמו כולם. התשובה הגיעה מיד עם ההודעה משמו של הרב קנייבסקי, החולה בקורונה בעצמו, שיש לפתוח את תלמודי התורה לבנים בכיתות א' עד ח'. ההוראה של הרב קנייבסקי הגיעה לאחר שהשיחות בין נציגי החרדים לרשויות המדינה לא צלחו ולא הגיעו לכדי הסכמות.  ובכך החרדים, שחשבנו שכבר בחצי הדרך להשתלבות בחברה הישראלית, הראו לכולנו שהדבר היחידי שקובע הוא דעת תורה.

החוסר ממלכתיות מצד המגזר החרדי הגיעה עם תמיכה גם של חברי הכנסת. משה גפני, מי שמוביל את הזרם הליטאי בכנסת, הבהיר לנתניהו כי הוא עם הרב. רבים בגופי התקשורת השונים ראו את המהלך ומיהרו לגנות, אלא שהפעם היה בביקורת הרבה ריסון. כזכור, הגל הראשון של הקורונה הביא ביקורת קשה נגד המגזר החרדי לאחר שירושלים ובני ברק נרשמו כערים האדומות ביותר. הביקורות הקשות הביאו אף אמרות קשות כמו של רינה מצליח שנפלה פעמיים וטענה כי "אם מנקים מהמספרים (של התחלואה) את החרדים ואת בתי האבות לא הייתה כמעט קורונה בישראל".

הדברים הקשים של מצליח, הביאו את הציבור לעשות אחורה פנה, והיחס כלפי הציבור החרדי השתנה ב-180 מעלות. פתאום אנשים החלו להיות מודעים ל"אנטישמיות" כנגד החרדים, והחלו להתייחס אחרת לציבור. גם כשכוחות המשטרה החלו לפעול באלימות נגד המפגינים בבלפור, התעוררה המודעות לציבור החרדי שסובל מאלימות זו שנים. שינוי היחס האמפתי לציבור החרדי, הוא מבורך, וכך יש לפעול כלפי כל מגזר, אלא שבגלל השינוי חוש הביקורת נחסם. אם בפעם הקודמת הבנו שאורח חייהם של החרדים מקשה עליהם, שלא באשמתם, לשמור על ריחוק גם בתוך הבית ולכן התחלואה שם גבוהה. הפעם אם תעלה התחלואה בציבור החרדי זה באשמתם לגמרי.

נכון, היו מספר מבקרים לציבור החרדי, אך הביקורות היו מהוססות או זהירות מאוד ונמנעות מהכללה. טראומת הגל הראשון לימדה אותנו שיש להיות זהירים, אבל האם זו הסיבה היחידה? בגל הראשון הביקורות לא היו צודקות, וטוב שלמדנו מכך, אבל בגלל זה אנחנו נזהרים עד מתעלמים ממה שקורה בגל השני?

לדעתי, הסיבה לביקורת המסויגת, היא לא רק בגלל שכעת אנחנו נזהרים בכבודם של הציבור החרדי. הסיבה לדעתי היא עמוקה יותר, יש מצב שאנחנו מעריצים אותם על הבחירה להפר הנחיות. אם הגל הראשון היה עוד אחדותי, הגל השני הוליד בעיקר כעס ותסכול כלפי מי שמנהיג אותנו. היציאה לסגר נוסף, גרמה לציבור להבין שהוא לא סומך על העומדים בראש. זה בא לידי ביטוי בסקרים השונים, שמורידים מכוח הליכוד, וחוסר האמון בנתניהו כמנהיג. יכול להיות שזה גם מה שהוביל לעיתונאים ימנים, לצאת מהארון ולהודות שהם לא רוצים את נתניהו בשלטון. האהדה לנתניהו בשפל, והכל בגלל ניהול כושל ומעוות של משבר הקורונה.

בגלל כל זה, גם הביקורת לציבור החרדי מסויגת, כי למעשה הם מבטאים את משאלת הלב של כולנו -לעזאזל עם ההנחיות. אמון הציבור בהנחיות נמוך מאוד, ההנחיות לא ברורות, לא הגיוניות ומלאות פרצות. רובינו למעשה "עקצנו" את ההנחיות בדרך זו או אחרת, אם זה להשתמש באישור החיוני שלנו כדי לנסוע למקומות, להזמין אוכל לספסל שליד המסעדה, או להתחיל ללמוד גלישה כדי לרדת לים. אלא שהכל נעשה בקומבינה, ואז באו החרדים ואמרו בריש גלי "לא מעניין אותנו מה אתם אומרים, אנחנו פותחים את תלמודי התורה".  כולנו רוצים הנחיות חדשות, כולנו רוצים להמשיך בחיינו למרות הקורונה, והנה באה קבוצה אחת שלא רק מדברת אלא גם עושה.

הדימוי שעלה לי בעת הצפייה בציבור החרדי הזכירה לי את היחס לגיבורי העל,  בסרטים ובחוברות הקומיקס. בכל ז'אנר גיבורי העל, תמיד מציגים את הדילמה האם גיבור שלוקח את החוק לידיים הוא גיבור או פורע חוק? כמעריצים תמיד אנחנו יודעים את התשובה, ורק מי הרעים יחשבו שסופרמן הוא פורע חוק. אלא שגם הציבור החרדי הוא פורע חוק, אלא שבעיני רבים זה בא ממקום של גבורה ולא של עליונות על החוק. האומץ של הציבור החרדי ואולי גם הצדק במעשיו, הביאו מעשים דומים דווקא מכיוונה של ישראל ביתנו.

השבוע, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי הצהירה גם היא כי במהלך הסגר נפגשה עם אנשים אחרים "יש לי ילדים קטנים, באים חברים, מה אתה חושב שהם לא נפגשים? שכולם יושבים בכלא?". כן אותה חברת כנסת שהתרעמה על פתיחת מקוואות לחולות קורונה, אותה אחת שחברה שמפלגה שמבקרת את הציבור החרדי כל יום. היא זאת שכתבה בטוויטר שלה: "די עם הפחד חייבים לחזור לחיים  ברור לכל שהסגר הזה לא רלוונטי עכשיו ולא היה רלוונטי מעולם". כנראה שמלינינובסקי הבינה שגם הציבור החרדי, שהיא לא מסמפטת, עושה כאן משהו מעורר השראה. 

אבל פנטזיות לחוד ומציאות לחוד, עומדת כאן שאלה חשובה שצריכה חשבון נפש מכולנו. אני מאמין שרובינו סבורים שגם אם אין הסכמה עם ההנהגה, יש לקבל את מרותה (זוכרים את האנרכסיטים מההפגנות?) אז מה שהיה השבוע לא יכול לעבור בשתיקה. לא תהיה כאן איפה ואיפה, הציבור החרדי חצה קו אדום ועליו לדעת כי אנחנו ממש לא נעבור על כך בשתיקה. אז למרות שאני לא אוהב את לקס לות'ר הוא לגמרי צודק - סופרמן הוא פורע חוק.