בחירות לרבנות הראשית

ראיון הבחירות לרבנות הראשית: "אני רוצה שהממסד הזה יחזור 30 שנה אחורה"

אחרי בחירתה לאחת מחמשת נציגי הכנסת בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי בראיון עם "חדשות כיפה": "הדבר הכי מהותי מבחינתי הוא שרב ראשי ידע שהוא משרת ציבור. אין את ההבנה הזאת היום"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 02/05/24 14:19 כד בניסן התשפד

הבחירות לרבנות הראשית: "אני רוצה שהממסד הזה יחזור 30 שנה אחורה"
הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרבנים הראשיים, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ועדת הכנסת בחרה אתמול (ד') את חמשת נציגי הכנסת לגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. חברי הכנסת שנבחרו הם יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, אתי עטיה מהליכוד, יצחק קרויזר מעוצמה יהודית ואליהו ברוכי מיהדות התורה. בשיחה עם "חדשות כיפה" מסבירה מלינובסקי את המשיכה שלה לתחום ואת החזון שלה לרבנות הראשית ולדמותם של הרבנים הראשיים.

"האזרחים והפוליטיקאים לא מבינים שיש לתחום הזה השפעה ישירה על כל תחומי החיים שלנו"

מלינובסקי, שבזמן ממשלת בנט-לפיד הופקדה על ועדה שטיפלה בנושא שירותי דת, היא אחת מהדמויות הבולטות באופוזיציה שמתעסקות בנושאי דת ומדינה. יחד עם מתן כהנא, שר הדתות בממשלה אז, הם היוו ציר שניסה להביא לשינוי בנושאים הללו. חמשת הנציגים שנבחרו מצטרפים לשר הדתות מיכאל מלכיאלי ושרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק שקיבלו את המשבצות של נציגי הממשלה בגוף הבוחר.

יוליה מלינובסקי

יוליה מלינובסקי. נציגת הכנסת בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים | צילום: Chaim Goldberg,Flash90

"המון שנים הייתה אקסיומה שהנושא של הרבנות הראשית והרבנים הראשיים קשור לדתיים, שהם יסתדרו לבד ושיעשו מה שהם רוצים", אומרת מלינובסקי בראיון עם "חדשות כיפה". "לצערי האזרחים והפוליטיקאים לא מבינים שיש לתחום הזה השפעה ישירה על כל תחומי החיים שלנו, אפילו ברמת הסופר והמחירים".

"שיחפשו פתרונות ויתגמשו, שיבינו שהזמנים משתנים והמדינה משתנה"

מה קורה היום שלא מספק אותך?

"חשובה לי ההבנה שהממסד של הרבנות הראשית והרבנים הראשיים הם משרתי העם, נותני שירות לכל אזרחי ישראל באשר הם. זה שינוי תפיסה, לצערי אין את ההבנה הזאת היום", אומרת מלינובסקי על כהונתם של הרבנים הראשיים הנוכחיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. "אני רוצה שהממסד הזה יחזור 30 שנה אחורה. שיחפשו פתרונות ויתגמשו, שיבינו שהזמנים משתנים והמדינה משתנה".

את השינויים בממסד הרבנות היא מסמנת במילים גדולות: פתוח יותר, מכבד יותר, ליברלי יותר, ציוני יותר, מחבק יותר. את ההתנשאות, הקיצוניות והמשיחיות היא רוצה להשאיר מאחור. לתפיסתה, הגבול מסומן בסטטוס קוו. "כל זה כמובן במסגרת ההלכה, על פי מה שמוסכם בחברה הישראלית. אפשר לעשות את אותם הדברים, רק בדרך אחרת. היהדות ידועה במציאת פתרונות".

מלינובסקי: זה הדבר הכי מהותי מבחינתי

יש שם של רב מתוך בורסת השמות הנוכחית שעונה לקריטריונים שלך?

"אני לא רוצה לנקוב בשמות, כרגע אין לי נטייה לאף אחד. רק אתמול נבחרתי. נשב לפגישות, ונראה ונשמע את כולם. הדבר הכי מהותי מבחינתי הוא שרב ראשי ידע הוא משרת ציבור, משרת מדינה. לא בפניי עצמו ולא מגזר כזה או אחר".

(סמוטריץ' ביוני 23': "הרב כהנא יהיה הרב הראשי הבא של מדינת ישראל")