סקירה וסיכום שנה בהתיישבות: הסכמי השלום מחזקים את ישובי יהודה ושומרון

למרות המחלוקות הרבות שהתגלעו במהלך השנה בהתיישבות ביו"ש, למרות תכנית השלום, למרות חודש יולי המאכזב ולמרות פסיקת בג"צ בעניין מצפה כרמים – ביהודה ושומרון סוגרים שנה בצורה חיובית | סיכום שנה בהתיישבות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/09/20 01:06 כט באלול התשפ

סקירה וסיכום שנה בהתיישבות: הסכמי השלום מחזקים את ישובי יהודה ושומרון
אפרת, צילום: Hadas Parush/Flash90

תש"פ התחילה טוב עבור ההתיישבות. בתחילת השנה, נבחר ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, לראשות מועצת יש"ע. החקלאי ממושב ארגמן בבקעת הירדן הביא עמו מזג אוויר שונה מקודמיו בתפקיד. מצד אחד ממלכתי, מצד שני לא מתבייש להגיד את דעתו גם אם אינה ערבה לאוזניים ממלכתיות. 

ימים לא רבים לאחר מכן, החליטו בארצות הברית להכיר בפועל בחוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון על פי החוק הבינלאומי. מהלך לו חיכו בהתיישבות מאז 1978, מאז שמחלקת המדינה האמריקאית פרסמה חוות דעת משפטית, המכונה 'מסמך הנסן', לפיה היישובים היהודיים ביהודה ושומרון אינם חוקיים על פי החוק הבינלאומי.

ריבונות ישראלית - כן, הכרה במדינה פלשתינית - לא

ואז הגיעה תכנית המאה. לאחר אינספור השערות ופרסומים שקדמו להכרזת התכנית, חשף נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, את פרטיה. הכרה אמריקנית בהתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון והבקעה המזרחית, לצד, לא מעט התחייבויות עתידיות שנויות במחלוקת מצד ישראל. לדוגמה: הסכמה ישראלית להקפאה בת ארבע שנים בשטח המיועד, שימו לב, למדינה פלשתינית עתידית.

בתקופה שלפני פרסום התכנית ראשי מועצת יש"ע ניסו להיות זהירים ולא לחגוג מוקדם מדי. כבר עם נחיתתם בוושינגטון לקראת ההכרזה, אמרו ראשי המועצות כי יפגשו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רק לאחר שזה יסיים את פגישתו עם טראמפ.

לאחר ההכרזה על התכנית ולאחר שנחשפו פרטיה, מועצת יש"ע מיהרה לצאת בהודעה כי היא לא תאפשר הקמת מדינה פלשתינית גם במחיר של ויתור על ריבונות. מנגד, מספר מצומצם של ראשי רשויות בתוך מועצת יש"ע יצאו נגד הודעת המועצה. המחלוקות בקרב הבכירים ביהודה ושומרון המועצות שיקפו כמובן את אי ההסכמות גם בקרב המתיישבים.

המצב החריף עוד יותר כעבור מספר חודשים, כשאלחייני אמר כי "טראמפ אינו ידיד אמת של מדינת ישראל". בעבור מספר ראשי רשויות ביהודה ושומרון זה הספיק והם קראו לאלחייני להתפטר. מאוחר יותר, היו מי שטענו שחלק מהסיבה שראש הממשלה לא החיל ריבונות, נעוץ בביקורת מצד מועצת יש"ע. 

​​בהמשך השנה ראש הממשלה הכריז כי חודש יולי יהיה החודש בו יחל מהלך הנעת הריבונות, הלא מלאה. חודש יולי חלף ביעף כמו עשר שנות שלטון נתניהו, וריבונות לא הוחלה. כעבור חודש וחצי, אלחייני יצא בעוד אמירה מפוקפקת, הפעם על ראש הממשלה, "הוא איבד את זה". איבד או לא איבד, המתיישבים איבדו הזדמנות להפוך לאזרחים שווי זכויות. 

למרות בג"ץ מצפה כרמים 

ממש בחודש האחרון פסק בג"ץ כי על המדינה לפנות את הישוב מצפה כרמים בתוך שלוש שנים. מבחינה אישית אין נוראית מפסיקת בג"ץ. משפחות שלמות, על ילדיהן, פונו ואולי אף יפונו בעתיד בשל החלטה פוליטית של שופטי בג"ץ. 

פסיקת בג"ץ אינה נוראית להתיישבות כהתיישבות, כמו מספר החלטות דומות של בג"ץ בעבר, החלטות דוגמת עמונה ומגרון. במגרון נחנך לפני כחודש ישוב הקבע, והישוב עמיחי עומד על תילו כבר שנתיים וחצי. זו חוכמת הבדיעבד אבל זו בדיוק הנקודה. הבדיעבד יכול להפוך לכתחילה אם ראשי ההתיישבות ישכילו להתחבר לגורמים הפוליטיים הנכונים, אלה שידעו לטפל בבעיות המשפטיות. ויש כאלה.

השבוע נחתמו הסכמי השלום ההיסטוריים עם איחוד האמירויות ובחריין. ממש כמו לפני פרסום תכנית השלום, גם לפני החתימה על הסכמי השלום, לא היה ברור על מה חותם ראש הממשלה. בדיעבד אפשר להגיד כי שני ההסכמים מוציאים את ההתיישבות ביהודה ושומרון חזקה יותר. בהסכמים שנחתמו לא הוזכרה מדינה פלשתינית עתידית ולא הוזכרו ויתורים כאלה ואחרים שתצטרך מדינת ישראל לבצע בעתיד.

זו כבר לא רק ארצות הברית. מדינות אסלאמיות מקבלות כעובדה מוגמרת את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. הנושא הפלשתיני כבר אינו הנושא העיקרי מבחינתן. מנהיגיהן הדתיים מקבלים את מדינת ישראל וההתיישבות כעובדה מוגמרת. גישת ראש הממשלה, עליה כתב לפני שנים, גישה שנוגעת בבטן הרכה של האסלאם, תשפיע לטובה על מצב ההתיישבות.

את השנה העברית החדשה מקבלים ביהודה ושומרון בצורה איתנה מתמיד, עם 470,117 תושבים. כעת נשאר רק העניין הפעוט הזה. ריבונות.