ראיון ביקורת על החלטת משרד הדתות: "חלוקת ממתקים לילדים בבתי הכנסת - מזעזעת"

שרה בר אשר, נטורופתית ותיקה, מתרעמת על ההחלטה של משרד הדתות לחלק שקיות הפתעה עם ממתקים לילדים בבתי הכנסת בשמחת תורה: "איך חלוקת ג'אנק לילדים הפכה לחלק למסורת שלנו?" | וגם: הבעיה העקרונית בחלוקה לטעמה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 28/09/23 15:28 יג בתשרי התשפד

ביקורת על החלטת משרד הדתות: "חלוקת ממתקים לילדים בבתי הכנסת  - מזעזעת"
ילדים בשמחת תורה, ארכיון | , צילום: Flash90

לא פחות מ-250 אלף שקיות ממתקים יחולקו לילדים בבתי הכנסת בשמחת תורה במימונו של משרד הדתות, שהזרים 6 מיליון שקלים למועצות הדתיות בערים השונות. שרה בר אשר, נטורופתית ותיקה, תוהה על הקשר שנוצר בין החג לממתקים וטוענת כי יש בכך בעיה עקרונית: "למה אי אפשר להגיע לבית הכנסת שלא על מנת לקבל פרס?".

זו החלטה מזעזעת, כשמגיעים לבית הכנסת מקבלים את הממתקים הכי זולים

בר אשר מסבירה את התנגדותה לחלוקת השקיות: "זו החלטה מזעזעת. מדובר בחוסר מודעות נוראית, והמדינה לא צריכה לממן דבר כזה. ממתקים הם לא דבר שצריך לשמח ילדים, בטח שלא ממתקים מהפשוטים ביותר. היום רוב הילדים אוכלים ממתקים קצת יותר ברמה, אבל כשמגיעים לבית הכנסת אז מקבלים את הממתקים הכי זולים, עם החומרים הכי לא בריאים".

שרה בר אשר

שרה בר אשר | צילום: מתוך האתר של שרה בר אשר

שקיות ההפתעה שיחולקו

שקיות ההפתעה שיחולקו | צילום: דוברות המשרד לשירותי דת

"כל ממתק מכיל צבעי מאכל וסוכר", היא מפרטת את הבעיות הבריאותיות שיש בכל שקית כזו. "צבעי המאכל מקורם בנפט, בזפת פחם ובחומרים סינתטיים. והסוכר, מעבר לפגיעה בשיניים, הוא מחליש את מערכת החיסון. סוכר הוא דבר מאוד תעשייתי, למרות שבמקור מדובר בקני סוכר וסלק סוכר, הסוכר שלנו עובר תהליך קשה עד שמביאים אותו למצב הגרגירים היפים והיבשים. ועוד לא דיברנו על השקיות והפלסטיק שמזהמים את הסביבה".

הפרס צריך להיות בית הכנסת עצמו, התפילה, הריקודים על הכתפיים של אבא

בר אשר משמשת בין היתר כמבקרת מפעלי מזון, מרצה במכללה לרפואה משלימה במכון וינגייט ומרצה בנושא "שנה טובה ובריאה", והיא תוהה על הקשר בין בית הכנסת והממתקים. "איך חלוקת ג'אנק לילדים הפכה למסורת שלנו? פעם ילדים בחדר היו מלקקים דבש על אותיות, אז תחלקו דבש. ממש לא ברור מה הקשר בין ממתקים לבין בית הכנסת".

רוקדים עם ספרי תורה. למצולמים אין קשר לכתבה

רוקדים עם ספרי תורה. הפרס האמיתי | צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"זו אמירה עקרונית. למה בחוג תורני צריך לקבל פרס? למה אי אפשר להגיע לשם שלא על מנת לקבל פרס? הפרס צריך להיות בית הכנסת עצמו, התפילה, הריקודים על הכתפיים של אבא, הדגל של שמחת תורה וספר התורה הפרוותי. העובדה שכל המשפחה חוגגת יחד זה הכיף, זה הפרס, את הנקודה הזו אנחנו צריכים לשדר לילדים".