בעקבות הריאיון בכיפה | ההורים זועמים על ראש מועצת אפרת: "חוסר הבנה חינוכית"

"הופתענו לגלות את הריאיון שנתן לכם באתר כיפה", כך אומרת נציגת ועד ההורים לגיל הרך במועצה המקומית אפרת, לאחר הכתבה בה הציג רביבי את החינוך הביתי כפתרון למשבר במערכת החינוך: "הוא משווק תפיסות לא ישימות, שיסירו ממנו כל אחריות" | המועצה בתגובה: "רביבי חושב מחוץ לקופסא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/07/22 16:58 כט בתמוז התשפב

בעקבות הריאיון בכיפה | ההורים זועמים על ראש מועצת אפרת: "חוסר הבנה חינוכית"
בת ספר באפרת | אילוסטרציה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

בתחילת השבוע קיימנו ריאיון עם ראש מועצת אפרת עודד רביבי, בו הסביר כי לשיטתו הפתרון למצוקת כח האדם במערכת החינוך הוא חינוך ביתי. חנה שפיצר היא אימא, גננת, ובשנתיים האחרונות גם נציגת ועד ההורים לגיל הרך במועצה שבראשות רביבי. בשיחה עם חדשות כיפה מציגה שפיצר את הבעיה כפי שההורים רואים אותה, ואומרת: "במקום לטפל בבעיה, ראש המועצה שלנו מתראיין ומשווק תפיסות לא ישימות".

"להפתעתנו גילינו שמדובר לא בכמה משפחות בודדות, אלא בעשרות"

החל מינואר השנה התחילה לקבל שפיצר פניות מהורים לתינוקות ופעוטות בגילאי 0-3, שטוענים שהם לא מוצאים מסגרת לילד שלהם. "חלקם גם נאלצו להתפטר מעבודתם או לקחת חל"ת כדי להיות עם הפעוט מעבר לתקופת חופשת הלידה שתכננו, דבר שפגע ביכולתם להתפרנס בכבוד, ובנוסף, בגילאים בוגרים יותר של הילדים גם פגע בהתפתחות החברתית שלהם, כי היו לבד בבית ללא חברת בני גילם", היא מספרת לחדשות כיפה.

במהלך חודש מרץ העבירו סקר קצר מטעם הוועד, ושאלו מספר משפחות שנמצאות במצב הזה של חוסר מקום במעון לילדם. "להפתעתנו גילינו שמדובר לא בכמה משפחות בודדות, אלא בעשרות. כמעט 40".  

ההורים פנו לראש המועצה עודד רביבי, וביקשו לשמוע ממנו כיצד יפעל בנידון. "תשובתו אז הייתה - אין לו מה לעשות, ידיו כבולות, היות וכל המעונות המפוקחים באפרת שייכים לרשת אמונה, והיא האחראית לתפעולם. הוא ציין גם שזו בעייה ארצית", טוענת חנה. 

ההורים פנו גם לרשת אמונה. לטענתה של חנה, "מרגלית, המפקחת מטעם אמונה על אפרת אמרה לנו שבעצם הבעיה היא לא מקום. למעשה המעונות בתפוסה חלקית, והבעיה היא שאמונה לא מצליחה לגייס מטפלות כדי לפתוח כיתות נוספות" - בעיה מוכרת ולא רק באפרת.

 

"באפרת אין מענה לגילאי 0-3"

נציגת ועד ההורים במועצה ממשיכה ואומרת כי בתחילת יולי פנו אליה 20 הורים מאחת השכונות, כולם הורים לפעוטות שסיפרו שוב, שהם צריכים לחזור לעבודה, אבל אין להם מקום במעון או שטרם קיבלו הודעה על קבלת הילד למעון אמונה.

חנה שפיצר |

חנה שפיצר | צילום: אורי שפיצר

"העברנו מהוועד מכתב מטעם ההורים, שמתאר את המצב, ומבקש מהמועצה ומרשת אמונה לתת מענה להורים ולילדיהם. על המכתב חתמו 60 משפחות. כלומר, 60 ילדים שאין להם מסגרת בספטמבר הקרוב. חלקם כבר קרובים לגיל שנה. מדובר ברופאים ורופאות, עובדים ועובדות סוציאלים, מורים ומורות, עורכות ועורכי דין, ועוד שלל מקצועות שנאלצים להתפטר מעבודתם, כי באפרת אין מענה לגילאי 0-3", כך טוענת שפיצר.

"המפקחת של אמונה סירבה להיפגש איתנו, ושוב ביטלה את טענות ההורים בנזיפה על כך שאף אחת מאפרת לא מוכנה לעבוד כמטפלת, ולכן הם מתקשים בגיוס כח אדם". 

לאחרונה נפגשו ההורים עם עודד רביבי, "שאמנם ישב והקשיב וגילה אמפתיה, אך שוב התנער מאחריות לנושא, טען שזו בעיה ארצית, ושאין לו יכולת לפעול במקום אמונה". 

בהמשך ערך הוועד עבודת שטח ומצא שבמספר מקומות בארץ הייתה אותה בעיה שנפתרה בדרכים יצירתיות כאשר הרשות התערבה והתגייסה לפתרון. 

"הורים שמביאים ילד לעולם, שיישארו איתו בבית"

"כשבוע לאחר השיחה עם ראש המועצה עודד רביבי, הופתענו לגלות את הריאיון שנתן לכם באתר כיפה. בראיון ראש המועצה של אפרת מציג מעין אידיאל חינוכי שקשה מאד ליישם במציאות, שיפתור בעיניו את בעיית כוח האדם בחינוך במדינת ישראל, קרי בעיית כוח האדם במעונות ברשות שלו: הורים שמביאים ילד לעולם, שיישארו איתו בבית", היא אומרת בתסכול.

עודד רביבי. חינוך ביתי

עודד רביבי | צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

עוד היא אומרת כי "הקריאה הזו של ראש המועצה עודד רביבי לכלל ההורים, מרגישה לנו ציבור ההורים מנותקת מהשטח, ומלאה בחוסר הבנה חינוכית. במקום לטפל בבעיה, ראש המועצה שלנו   מתראיין ומשווק תפיסות לא ישימות, שיסירו ממנו כל אחריות לפתרון המצב המסובך. אני בטוחה שכל אבא וכל אימא היו רוצים להיות בבית עם ילדיהם, בלי לעבוד. במציאות של היום, ודאי באפרת, זה כמעט בלתי אפשרי. יוקר המחיה גורם לכך שכל משק בית צריך שני מפרנסים".

בנוסף מסבירה שפיצר: "ההורים שיישארו בבית עם ילדיהם, שלרוב אלו הן האימהות, פשוט נפגעים תעסוקתית, היות ובמשך שנים הם לא רוכשים ניסיון תעסוקתי, וגידול ילדים בחינוך ביתי אינו מאפשר לימודים ופיתוח קריירה יציבה". 

כגננת ואשת חינוך חשוב לחנה לציין גם את הצד החינוכי: "אני יכולה להעיד על מחקרים רבים שמראים שוב ושוב שחיברות - הימצאותו של ילד בחברת בני גילו, הוא תהליך קריטי להתפתחות כל התחומים; שפה, רגש, קוגניציה, חושים, כבר מגיל כמה חודשים". 

לסיום, בשם הורי אפרת קוראת חנה למועצה ולראש המועצה עודד רביבי לקחת אחריות על נושא המעונות: "מסגרות חינוך הם צורך קיומי. הם צורך בסיסי. ובנוסף, באותה הזדמנות אנו קוראים לרשת אמונה, שחורטת על דגלה את קידום מעמד האישה הדתית, לדאוג לשכר ותנאים טובים למטפלות שעושות עבודת קודש. כי חינוך הוא הבסיס, הוא התשתית. במקום שבו מוזנחות מסגרות החינוך, שם מתחילה התפוררות חברתית".

רשת אמונה: "עלינו לשלב כוחות יחד עם ההורים"

מרשת אמונה נמסר: "לצערנו הרב משבר כוח האדם במעונות היום מביא לסגירת מעונות, כיתות, וקבוצות בכל הארגונים מפעילי המעונות ברחבי הארץ ואינו יחודי לאפרת". 

"שכר המטפלות מחנכות נקבע באמצעות מחיר מפוקח ונגזר ישירות מהחלטות הממשלה ועל כן אנו בעיצומו של מאבק ציבורי להצלת הגיל הרך מקריסה". 

לסיום נמסר, כי "לבנו עם ההורים והילדים אשר אין להם פתרון ראוי לשנה הבאה. עלינו לשלב כוחות יחד עם ההורים, אל מול משרד האוצר. יחד אולי נצליח להביא לשינוי משמעותי בשכרן ובמעמדן של המחנכות מטפלות כך שיהיה ראוי ומתגמל, מבלי שכל הנטל יהיה על ההורים".

המועצה בתגובה: "רביבי חושב מחוץ לקופסא"

ממועצת אפרת מסר בתגובה לדברים: "בפתח הדברים נכון להדגיש כי המדינה היא האחראית לייצר ולספק מסגרות חינוך לילדי ישראל. יחד עם זאת ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי פועל יום יום כדי לשפר את מערכת החינוך באפרת מתוך אחריות ואכפתיות. יעידו על כך הפרסים הרבים והנתונים האובייקטיביים". 

"במפגשים האחרונים ראש המועצה הסביר שמצוקת כח האדם במערכת החינוך מנהלים מורים גננות סייעות וכו' היא כלל ארצית. בראיון שהעניק התייחס לאחת ממספר רעיונות שהציף שיכולים לסייע להתמודד עם המשבר וזאת באמצעות הום סקולינג. רביבי מוביל מזה שנים מאבק למתן סמכויות לניהול מערכות החינוך לרשויות המקומיות לתגבור כח אדם ועוד, לאחר שהציע לאחרונה לגייס מורים שיצאו לפנסיה חזרה למערכת אימץ משרד החינוך את עמדתו והחל לפעול בנושא. הוא ער ומודע היטב לאחריות המדינה אולם כראש רשות חושב מחוץ לקופסא כדי להעמיד ולאפשר מסגרות חינוך לכל מי שחפץ בכך".