המשבר במערכת החינוך | עודד רביבי מציג פתרון: חינוך ביתי

המשבר במערכת החינוך לא פוסח על המועצה המקומית אפרת, ובשיחה עם חדשות כיפה מציג ראש המועצה רביבי את הפתרון שלשיטתו יוציא את מערכת החינוך מהבור בו היא נמצאת: "כל מי שמביא ילדים לעולם, הביולוגיה הכשירה אותו להיות מחנך של ילדיו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/07/22 15:11 כו בתמוז התשפב

המשבר במערכת החינוך | עודד רביבי מציג פתרון: חינוך ביתי
עודד רביבי. חינוך ביתי, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

המשבר במערכת החינוך. על פי הנתונים העדכניים של משרד החינוך שפורסמו אתמול (א'), במערכת החינוך חסרים 5,671 מורים וגננות. במועצה המקומית אפרת חסר מספר מורים ומנהל לאחד מבתי הספר. "מה שקורה אצלי אולי זה מצב יחסית טוב אבל במקומות אחרים יש פערים מטורפים", אומר ראש המועצה עודד רביבי. 

41.5% שהם 2,351 תקנים מהמורים החסרים ברחבי הארץ הם בבתי הספר היסודיים, זאת לעומת 37% בחטיבות הביניים 855, ובתיכונים עוד 1,245. כמעט 20% מהמשרות הפנויות, 1,103, הם בחינוך המיוחד, ובנוסף לכך חסרות 117 גננות. בעוד כחמישה שבועות יחזרו התלמידים אל מוסדות החינוך והנתונים מדאיגים.

 "מדברים הרבה על הסיבות ופחות חושבים על הפתרונות"

בשיחה עם "חדשות כיפה" מספר רביבי על הפתרון אותו הוא נסה לקדם. "אני מזהה אצלי ובכל הארץ קריסה של מערכת החינוך. הסיבות הן רבות ומגוונות. מדברים הרבה על הסיבות ופחות חושבים על הפתרונות. בין הפתרונות שעלו היה לנסות ולעודד הייטקיסטים לעבור לחינוך, היה ניסיון להחזיר גימלאים למערכת החינוך. כל מיני פתרונות שכרגע לא ממלאים את השורות". 

רביבי אומר כי הוא מנסה לקחת את הערך המוסף של הבעיה, ודרכה למצוא את הפתרון: "אני מזהה מערכת חלשה שנמצאת בקריסה, ומצד שני התוצר של הדבר יהיה שיישארו יותר הורים בבית. לכאורה זאת חולשה, אבל אני בודק איך אני לוקח אותה והופך אותה ליתרון. אם אני אדע לארגן את ההורים שנמצאים בבתים למערכת מסודרת של חינוך מהבית, אני יכול בבת אחת להוציא הרבה מאוד תלמידים ממערכת החינוך למערכת חינוך שתהיה מסודרת ובתנאים הרבה יותר טובים - בתים פרטיים, כיתות קטנות, קצב לימוד שיהיה מותאם יותר לצרכי התלמיד, חומר לימודי שיהיה מגוון יותר מאשר בכיתה, ועוד".

לימודים בתקופת הקורונה

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חינוך ביתי - זה אפשרי היום?

"אני יודע ממה שהיה אצלי בבית. אשתי כל השנים עם ששת הילדים שלנו רצתה להיכנס לחינוך הביתי אבל היו שני מעכבים משמעותיים. משרד החינוך ואגפי החינוך ברשויות לא עשו שום דבר כדי לעזור בנושא כי הסתכלו על זה כמשהו חתרני, לא בפיקוח. מצד שני, אתה מוציא את הילד שלך מהמסגרת - מי אומר שאתה מסוגל ללמד אותו כמו שצריך?".

רביב משיב מיד בעצמו, ואומר: "אם נשכיל לבנות באופן מהיר יחסית את אותה מטריה, אנחנו נוכל לספק פתרון מהיר לבעיות הללו". 

ועדיין, לא כולם מוכשרים לטפל ולחנך ילדים.

"כל מי שמביא ילדים לעולם הביולוגיה הכשירה אותו להיות מחנך של ילדיו. אין ספק שיש הרבה הורים שיכולים לעשות עבודה הרבה יותר טובה מאשר אנשי הוראה בבתי הספר, וגם להפך כמובן. בגלל זה המהלך יהיה בנוי על אמון. אני אשלח את הילדים שלי לחינוך ביתי לקבוצה של חמישה-שישה ילדים עם מישהו שנבחר מתוך קבוצת השיוך שלי כאשר אני באמת סומך עליו. הליווי המקצועי שהוא יקבל ממשרד החינוך מבחינת המטריה של חינוך מהבית, יכולה לייצר מצב שאנחנו יכולים לתת לו את הכלים להתמודד עם אתגרי החינוך האלה".

"אני חושב שאפשר להגיע לתוצאות מדהימות בתוך זמן קצר"

"בסופו של דבר חינוך היום הוא חינוך בשיתוף. אם אתה נותן הכוונה לאותו הורה שמוביל את אותה קבוצת חינוך ביתי אני חושב שאפשר להגיע לתוצאות מדהימות בתוך זמן קצר ולרפא את המערכת". 

רביבי  טוען כי חינוך זה משהו יסודי ואם לא תהיה מערכת חינוך מסודרת ואיכותית הדורות הבאים יהיו בצרות. לסיום הוא מוסיף. "בגלל ששוק העבודה השתנה, בגלל שיש יותר אנשים שעובדים מהבית ובגלל שניתן להעביר מסרים דרך הפלטפורמות הטכנולוגיות - אני חושב שזה רעיון לפתרון. צריך עוד לפתח את הרעיון אבל שם אני נמצא כרגע". 

    

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן