ה-1 בספטמבר יגיע בעוד יותר מחודש והמחסור בכוח אדם במערכת החינוך נחשף. על פי נתונים שפרסם משרד החינוך היום (א'), חסרים 5,671 מורים וגננות בישראל. הנתונים נאספו על פי בקשתה של שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, כדי לגבש תכנית אסטרטגית מול המשבר לקראת שנת הלימודים ה'תשפ"ג.
-
עוד באותו נושאשביתה במערכת החינוך: אלו הערים בהן הלימודים לא יתקיימו כרגיל
09/06/22 07:21
הנתונים על פי שכבות הלימוד:
בגני הילדים חסרים 117 גננות
ביסודי חסרים 2,351 מורים
בחטיבת ביניים חסרים 855 מורים
בעל יסודי חסרים 1,245 מורים
בחינוך המיוחד חסרים 1,103 מורים וגננות
המחסור במורים על פי תחום לימוד ביסודי:
מחנכי כיתה: 1,295 מורים
מורים לאנגלית: 424 מורים
מורים למדעים: 251 מורים
מורים לאומנות: 178 מורים
מורים חינוך גופני: 203 מורים
סה"כ: 2,351 מורים
המחסור במורים על פי תחום לימוד בחטיבת ביניים:
מורים למתמטיקה: 196 מורים
מורים לאנגלית: 247 מורים
מורים למדע וטכנולוגיה: 214 מורים
מורים ללשון: 198 מורים
סה"כ: 855 מורים
המחסור במורים על פי תחום לימוד בעל יסודי:
מחנכי כיתות: 200 מורים
מורים לאנגלית: 200 מורים
מורים למתמטיקה: 156 מורים
מורים ללשון: 131 מורים
מורים תנ"ך: 60 מורים
המחסור במורים על פי מחוזות:
במחוז צפון חסרים 132 מורים
במחוז חיפה חסרים 457 מורים
בדרום חסרים 340 מורים
במחוז מרכז חסרים 1,642 מורים
במחוז תל אביב חסרים 1,847 מורים
במחוז ירושלים חסרים 305 מורים
במחוז ההתיישבותי חסרים 948 מורים
שרת החינוך: המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת
שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, הגיבה על תוצאות הנתונים ואמרה שהמחסור נובע מהשכר וממעמד המורים בישראל. "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם שהתעצם בשנים האחרונות, ומסכן את עתידה של מערכת החינוך", אמרה שאשא-ביטון, "המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת". המאבק להעלאת שכרם של צוותי ההוראה ושיפור מעמדם הוא מאבק על החינוך של הילדים שלנו, להם אנו שואפים להבטיח את החינוך הטוב והמסור ביותר".
עוד אמרה שרת החינוך: "הסכם שכר משמעותי, הינו מעל הכל אינטרס של מדינה השואפת להצלחה ולמצוינות, לצד תהליכים מקצועיים נוספים שאנו מקדמים במערכת. אין לכלכלה ולחברה שלנו עתיד ללא מערכת חינוך חזקה, יציבה ומתקדמת".
יו"ר ועדת החינוך לשעבר: המחסור החמור במורים הוא תוצאה של ייבוש מתמשך של המערכת
ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך לשעבר, הגיב על הדו"ח המשרד ואמר: הנה האמת מתפוצצת לנו בפרצוף. חודשים רבים שאני זועק מתוך הכנסת שאנחנו דוהרים למשבר, והנה הדוח החריף הזה מוכיח הכל. המחסור החמור במורים הוא תוצאה של ייבוש מתמשך של המערכת ואי הסכמה להגדיל את שכר המורות. העלאת השכר ושיפור דרמטי במעמד המורה חייב להיות מיידי בהסכם הנוכחי ולפני פתיחת שנת הלימודים".