ראיון מיוחד המילואימניק הוותיק בצה"ל - בן 95: "הייתי שמח להיות בקבע"

בגיל 15 התגייס עזרא יכין לארגון הלח"י שם שירת במשך חמש שנים. לצה"ל הוא מעולם לא התגייס אך במהלך השנים גוייס כחייל מילואים, דבר שהפך לשגרת חייו: "יצאתי חי כדי לספר לעם ישראל את סיפור המלחמה הישראלית", הוא אומר בריאיון מיוחד עם "חדשות כיפה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/06/23 10:50 כ בסיון התשפג

המילואימניק הוותיק בצה"ל - בן 95: "הייתי שמח להיות בקבע"
עזרא יכין | , צילום: Hadas Parush/Flash90

ב-26 במאי 1948, חתם ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, על הפקודה להקמת צבא ההגנה לישראל. חמישה ימים לאחר מכן הוקם צבא ההגנה לישראל. כבכול שנה, במהלך חודש מאי, ציינו בצה"ל את חודש ההוקרה למערך המילואים. איש המילואים הוותיק בצה"ל הוא עזרא יכין בן ה-95 שכלל לא התגייס לצה"ל אלא לארגון הלח"י. "בגיל 15 התגייסתי למשך כחמש שנים", הוא מספר בריאיון ל"חדשות כיפה". "בסוף מלחמת העצמאות נפצעתי קשה ואחר כך לא קיבלו אותי לצה"ל למרות כל המאמצים שלי. רק אחרי שנים הצלחתי להיכנס למילואים בצה"ל". 

"התעוורתי בעין אחת"

עזרא "אלנקם" יכין נולד ב-11 ביוני 1928, הוא סופר ישראלי שפרסם עד היום עשרה ספרים, בצעירותו היה בין לוחמי הלח"י ובשנים האחרונות הוא מנחיל מורשת קרב על פעילותו במחתרת ובמלחמת העצמאות.

עזרא יכין בצעירותו |

עזרא יכין בצעירותו | צילום: באדיבות המצולם

מתי התגייסת למילואים?

"התחלתי לשרת במילואים בעקבות מלחמת יום הכיפורים, אז היה מחסור גדול של חיילים. זימנו כל מיני אנשים ששוחררו, בין השאר גם אותי ושמחתי להצטרף. שֵׁרַתִּי שנים רבות בבסיס של צנחנים כמפיץ צווי מילואים בכל הארץ. בנוסף, פעם בשנה היו שבועיים בבסיס בטירה שם סידרנו את מחסני החירום". 

לפני מספר שנים התפרקה היחידה בה שירת יכין, אולם הוא ממשיך לשרת במילואים ומעביר הרצאות רבות במסגרת שירותו ואפילו בהתנדבות, זאת במשך עשרות ימים בשנה. "אני מדבר על מורשת קרב, מספר איך נלחמנו במחתרת. חבריי מסרו את נפשם וחלקם אף עלו על הגרדום. נפצעתי פעמיים, בפעם השניה היתה פגיעה קשה מאוד בראש והתעוורתי בעין אחת".

"בלח"י עיצבנו את ההמנון 'חיילים אלמונים הננו, בלי מדים. כולנו גויסנו לכל החיים, משורה משחרר רק המוות' (השיר היה להמנון תנועת האצ"ל עד שנת 1940, אז פרשה ממנו הלח"י והשיר היה להמנונה, א"ה). כל זמן שאני חי אני רוצה לשרת את עם ישראל, אני שמח לשרת את עם ישראל, השירות הטוב ביותר זה בצבא. הייתי שמח אם במקום מילואים הייתי בקבע אבל זה מה שמקבלים אותי".

עם חיילים |

עם חיילים | צילום: דובר צה"ל

 "לפני חמש שנים ספרו לי 9,000 הרצאות בצבא"

בימים האלה של מחלוקות בתוך עם ושיח קשה בעקבות הרפורמה המשפטית, מה המסר שאתה מנסה להעביר לצעירים בהרצאות?

"המסר הוא שהצבא הוא צבא של כולם", אומר יכין ומדגיש את המילה כולם. "יכולות להיות דעות שונות אבל הן לא צריכות להכניס לצבא. הצבא תפקידו אחד - לשמור על עם ישראל ולהילחם במידת הצורך למען העם והארץ. זה התפקיד של הצבא ואני שמח מאוד שזה התפקיד שלי גם כן. בהרצאות שלי אני מחדיר את אהבת השירות הצבאי, אהבת הפעילות המלחמתית וגם הצבאית, מכל הכיוונים. אחרת היינו כמו באירופה, לא היה צה"ל וכולנו יודעים מה קרה". 

עזרא, בנו ונכדו במדי צה"ל. שלושה דורות של חיילים |

עזרא, בנו ונכדו במדי צה"ל. שלושה דורות של חיילים | צילום: דובר צה"ל

כמה הרצאות כבר העברת בצה"ל? 

"לפני חמש שנים ספרו לי 9,000 הרצאות בצבא, וזה לא כולל את המשטרה וכוחות הביטחון האחרים ולא את ההרצאות בבתי ספר". 

עזרא, מה השליחות שלך?

"נלחמתי. ראיתי את גבורתם של חבריי, מסירות נפש שקשה לתאר. חברי הטוב ביותר, אלכסנדר רובוביץ' (פעיל לח"י שנרצח על ידי אנשי צבא בריטים ב-1947, א"ה), היה כל כך מסור. תפסו אותו האנגלים, עינו אותו, התעללו בגופו וניסו דרכו לגלות סודות של המחתרת, הוא לא גילה דבר. עד היום לא יודעים איפה הגופה שלו. נרדפנו לצערנו גם על ידי יהודים. לעצמנו אמרנו שצריך להילחם למען עם ישראל למרות הכל. קשיים אדירים. באופן אישי ניצלתי בנס המון פעמים, לפעמים מספר פעמים באותו יום. אם הבריטים היו רואים אותי עם נשק היו תולים אותי. ניצלתי גם מיריות ויצאתי חי כדי לספר לעם ישראל את סיפור המלחמה הישראלית. זה מוסיף המון למוטיבציה  של החיילים".

עזרא יכין באחת מהרצאותיו |

עזרא יכין באחת מהרצאותיו | צילום: דובר צה"ל