מטס הצדעה ומגני כבוד: כך ציינו בצה"ל 75 לתקיפה המבצעית הראשונה

צה"ל ציין 75 שנה לתקיפה המבצעית הראשונה של חיל האוויר בגשר "עד הלום" שהתבצעה במהלך קרבות מלחמת יום העצמאות בגזרה הדרומית על-ידי טייסת הקרב הראשונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/05/23 23:08 ט בסיון התשפג

מטס הצדעה ומגני כבוד: כך ציינו בצה"ל 75 לתקיפה המבצעית הראשונה
צילום: דובר צה"ל

צה"ל ציין היום (ב') 75 שנה לתקיפה המבצעית הראשונה של חיל האוויר בגשר 'עד הלום'. 
התקיפה המבצעית הראשונה של החיל התבצעה במהלך קרבות מלחמת יום העצמאות בגזרה הדרומית על-ידי טייסת הקרב הראשונה (טייסת 101). התקיפה כוונה נגד טור כוחות של הצבא המצרי סמוך לגשר עד הלום ולקרבות של חטיבות גבעתי ופלמ"ח-הנגב כנגד שיירת שריון מצרי.



טקס ציון התקיפה הראשונה התקיים באנדרטת גבעתי שבפארק "עד הלום" בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר ובהשתתפות מפקד בא"ח גבעתי, סגן-אלוף יוסי אליאס, ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, יושב ראש ונשיא עמותת חיל האוויר, אלוף (מיל') גדעון שפר, מפקדים ומשתתפים נוספים.

צילום: דובר צה"ל

הטקס נפתח במטס הצדעה אותו ביצעו ארבעה מטוסים מטייסת 101, כאשר אחד מהם מאחור - מסמל ומנציח את הטייס שנפל בתקיפה, אדי כהן ז"ל. לאחר מכן, חילקה עמותת חיל האוויר מגני כבוד למשפחות ארבעת הטייסים מטייסת 101 שהובילו את התקיפה האווירית הראשונה - לו לנארט ז"ל, מרדכי (מודי) אלון ז"ל, עזר וייצמן ז"ל ואדי כהן ז"ל. 

מפקד חיל האוויר: "יחד ברעות, עד חירוף הנפש - נגן על ארצנו, כי אין לנו ארץ אחרת"

 מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר נאם בטקס והביע את התרגשותו. "אני נרגש וגאה מאוד להיות במעמד המכובד הזה. חיל האוויר משתתף בשעות אלו בתרגיל צה"לי גדול שמדומים בו תרחישים רב זירתיים מאתגרים, כתף אל כתף עם כוחות היבשה וזרוע הים. השותפות כתף אל כתף עם כוחות היבשה השתכללה מאז הונחו היסודות ב"עד הלום". שבעים וחמש שנים בדיוק מאז יצאה רביעיית מטוסי המסרשמיט של טייסת 101 לתקוף את טור השיריון המצרי, פעולה שהוציאה את האויב משיווי משקלו, הפתיעה אותו ועצרה אותו. המדינה החיה והמשגשגת שלנו ממשיכה ונלחמת מעד הלום ועד היום, דור דור ועד הלום שלו, מסע הגנה על המולדת ועמה ישראל".

צילום: דובר צה"ל

בר הדגיש כי לתקיפה יש חלק משמעותי בעיצוב האתוס של חיל האוויר. "סיפור רביעיית התקיפה הראשונה הוא משמעותי בעיצוב האתוס של חיל האוויר שאנו כה גאים בו. קמנו 'יש מאין' בזכותם של מתנדבים יהודים ואוהבי ישראל, מתנדבי חוץ לארץ. כמותם, עוד רבים נטלו חלק בהקמת החיל, ועל כך אנו חבים להם כל כך הרבה. האנדרטה שהוקמה כאן לזכרם היום, היא סמל ומופת לעשייתם ההירואית. אני מבטיח היום שנמשיך ונעבור את הדרך, כל דרך, קשה ככל שתהיה. יחד ברעות, עד חירוף הנפש - נגן על ארצנו, כי אין לנו ארץ אחרת".