מפסיקים להתנצל. ניצחנו

תוצאות הבחירות לכנסת הצליחו להציב את הימין במרכז הבמה. מי שהוביל את השינוי הוא נפתלי בנט, שלימד את כולם שהגיע הזמן להפסיק להתנצל. וגם אולי הגיע השעה לאישה בתפקיד שרת הדתות? מאמר מערכת

חדשות כיפה מאמר מערכת 19/03/15 22:30 כח באדר התשעה

מפסיקים להתנצל. ניצחנו
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ניצחנו. זאת התחושה של הדתי הממוצע לאחר הבחירות. לא משנה אם שלשלתם לקלפי פתק של הליכוד, הבית היהודי או אפילו כחלון - המפלגות כולן הצליחו לספק את התחושה של ניצחון ובחירה משמעותית למי שבחר בהן. אם זה עושה טוב בלב, למה לא?

מפסיקים להתנצל, מפסיקים להצביע מגזר

הניצחון הבולט של הליכוד, הראה בצורה חד משמעית כי הציבור הדתי אימץ את קו המחשבה של נפתלי בנט, והפסיק להתנצל. האומץ של נפתלי בנט להגיד כי הוא לא מתנצל, וכי הוא לא דואג רק לחברים מספסל בית הכנסת, בהחלט שבה את לב הציבור הדתי (בעיקר הצעיר). אלא שלצערו של בנט מרגע שזרק את הכדור לציבור, כדור השלג החל להתגלגל ולא היתה לו שליטה כמה רחוק הוא יגיע. דתיים רבים הבינו כי סדר היום שלהם מורכב מתחומים רבים: ימין-שמאל, חינוך, מצבו של מעמד הבניים ומצוקת הדיור, וכי הדאגה רק לשלום המגזר איננה בראש מעייניהם. משכך, החליטו רבים כי הגיע הזמן להתפקח, לבחור במפלגה שמשרתת את האינטרס הרחב שלהם (יהיה אשר יהיה) ולשלשל לקלפי פתק אחר. ומה הם יגידו בבית הכנסת אחרי שיגלו שהם לא הצביעו למפלגה הנכונה? הם כאמור הפסיקו להתנצל.

שמונה זה השתים עשרה החדש

בשבת האחרונה, רגע לפני הבחירות, ביקש בנט מקוראי עלוני השבת את המנדט להמשיך לגדול. תחת הסיסמה "עלה נעלה" הופיע גרף המתאר את כמות המנדטים של הבית היהודי בשנים האחרונות. 12 מנדטים בשנת 1977, 9 מנדטים בשנת 1996, 6 מנדטים בשנת 2003, 3 מנדטים בשנת 2009, והשיא הגדול 12 מנדטים בשנת 2015 (הטעות במקור).

לאן נעלמו בחירות 2006, המודעה שפורסמה

נכון , בסוף הבית היהודי קיבל רק 8 מנדטים, אבל רגע לפני הסתכלנו שוב על המספרים, שהיו נראים לנו מעט מוזרים. בשנת 2003 למפד"ל היו באמת 6 מנדטים, אבל לאיחוד הלאומי היו 7 מנדטים, שלושה מתוכם היו של ישראל ביתנו, אך הארבע הנוספים היו למפלגות האיחוד הלאומי ומולדת של הרב בני אלון. ככה שבשנת 2003- הצירוף של המפלגות הדתיות-לאומיות הוביל לעשרה מנדטים ולא לשישה כמו שנכתב במודעה. גם בשנת 2009 בחרו מעצבי המודעה להתעלם מארבע מנדטים נוספים של האיחוד הלאומי באורח פלא, העיקר כדי שהנתונים יתאימו לצמיחה הענקית שתגיע בבחירות 2013 - 12 מנדטים.

אז זהו שלא. בשנת 2003 היו 10 מנדטים לאיחוד של המפלגות, את שנת 2006 שכחו לציין במודעה גם בה היו 9 מנדטים לאיחוד, בשנת 2009 היו כאמור 7 מנדטים. עכשיו נשאר רק לתהות: האם בנט אכן יותר טוב מבני אלון, אפי איתם, דניאל הרשקוביץ ואורי אריאל? האם 12 המנדטים שקיבלה מפלגת "הבית היהודי" בבחירות הקודמות היו נס חד פעמי? נקווה שהפעם הבאה תהיה יותר מוצלחת.

אבא מסתכל מלמעלה

בליל הבחירות נשלחה לעיתונאים הודעה ובה נכתב כי למחרת היום בשעה 9:00, צפוי בנט להצביע במודיעין עם מיכל אורבך, אלמנתו של השר אורי אורבך ז"ל, וכי האירוע סגור לתקשורת. התקשורת כנראה לא הבינה את הרמז, ובמטה של בנט כנראה לא התאפקו ומיהרו לעלות תמונה של בנט יחד עם משפחת אורבך בתקווה אחרונה לגייס מנדטים מקרב מוקריו של אורבך ז"ל.

נכון, אין ספק שאורי אורבך תמך בצורה חד משמעית ונחרצת בבית היהודי, והוא אף חתום על ההצלחה של האיחוד עם התקומה, הבאת נפתלי בנט לראשות הבית היהודי ושנים עשר המנדטים בבחירות הקודמות. ברור גם כי משפחתו של אורבך שמחה על הביקור של יו"ר התנועה ועל ההזדמנות שנפל בחלקה להגדיל את מספר הבוחרים של הבית היהודי. אבל האם היה ראוי לעשות זאת? ספק רב.

אם גם אתם מרימים עיניים לשמים ולא מבינים מה הבעיה, נסו להרים אותם קצת יותר גבוה ואולי תפגשו עוד מישהו שיושב למעלה, הרב עובדיה יוסף זצ"ל. שבועיים לפני הבחירות, כשתנועת ש"ס בחרה לצאת לקמפיין תחת הכותרת "אבא מסתכל מלמעלה", היו דתיים רבים שמחו בתוקף על השימוש הציני בדמותו של הרב, ועל הניסיון של ש"ס לצייר את ההצבעה לש"ס כצוואתו ובקשתו האחרונה של הרב זצ"ל מכל יהודי ירא שמיים. בואו נהיה כנים עם עצמנו, גם הרב עובדיה וגם משפחתו היו שמחים לדעת שבזכותם מגייסים עוד קולות למפעל חייו של הרב - תנועת ש"ס, אך האם השימוש נכון וראוי?

(צילום: נעם ריבקין פנטון)

גברתי, שרת הדתות

ומשהו אופטימי לסיום. אחרי שבראש בתי הדין הרבניים עומדת היום מנכ"לית, אולי הגיע הזמן גם לשרת דתות? רחל עזריה, מספר 5 ברשימתו של משה כחלון, מכירה את התחום היטב מבפנים. בתחילת דרכה ניהלה את ארגון "מבוי סתום" שסייע למסורבות גט בבתי הדין הרבנים, בשנים האחרונות כחברה במועצת העיר ירושלים היתה ממקימי המיזם "כשרות חברתית" שנועד להוביל מהפכה בתחום ההשגחה במסעדות בירושלים, ולאחרונה אף לקחה על עצמה לפעול בתחום שיפור השירות במקוואות לנשים. היא כבר מכירה את השטח טוב, אז בעצם למה לא ?

ואחת שפספסנו

בכנסת הקודמת זכתה שולי מועלם במושב בכנסת בזכות קולות החיילים. גם הפעם קיווינו שאחרי העבודה הקשה בכנסת האחרונה, ובזכות החיבור העמוק עם השטח ופעילי המפלגה היא תזכה להמשיך לקדנציה נוספת. התאכזבנו.

בשנתיים האחרונות הוכיחה מועלם את עצמה כאשת עשיה שדאגה לנשים, והצליחה להוביל לא מעט מהלכים בתחום. בפריימריז האחרונים הצליחה מועלם לעקוף את השריון לנשים ולהשיג את מקומה בזכות ולא בחסד, אחרי השריון של ינון מגל, ואחרי שריון המקומות לאנשי תקומה נדחה מועלם מטה מטה, עד שלבסוף מצאה עצמה מחוץ לכנסת. בראיון שקיימנו איתה בכיפה לפני כחודש ביקשה מועלם להיות שרת הבריאות הבאה, אנחנו מקווים שבפעם הבאה, תקבל את התפקיד שרצתה

(צילום: דוברות שולי מועלם)