ביטול ניתוח קיסרי צרפתי: "משרד הבריאות צריך לחשוף את הנתונים"

ראש המכון לחקר קבלת החלטות רפואיות מתייחסת להחלטת משרד הבריאות להפסקת ניתוח קיסרי בסגנון צרפתי, ומזהירה: "מצב שבו רופא או רופאה יצטרכו לבצע הליך רפואי שהם אינם מאמינים בו, מסוכן למטופלות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/01/23 16:37 טז בטבת התשפג

ביטול ניתוח קיסרי צרפתי: "משרד הבריאות צריך לחשוף את הנתונים"
צילום: shutterstock

בשנים האחרונות עלתה הפופולריות של ניתוח "צרפתי קיסרי", בו החתך נעשה בצדי הבטן ולא במרכזה' כך שהצלקת פחות בולטת כמו בניתוחים אחרים. הפרסומים מבטיחים גם החלמה מהירה יותר, הליך המאפשר ליולדת להיות במרכז חווית הלידה, והפחתה משמעותית של הכאב לאחר הניתוח. למרות ההבטחות, משרד הבריאות הורה לכל בתי החולים בארץ להפסיק לבצע את הניתוח בעקבות החשש שהוא מלווה בשיעורי סיבוך גבוהים מניתוחים שגרתיים אחרים. 

ראש המכון לחקר קבלת החלטות רפואיות בקריה האקדמית אונו, פרופסור טליה מירון שץ, הגיבה להחלטת משרד הבריאות והסבירה כי החלטות רפואיות קריטיות צריכות להתקבל בסופו של דבר על ידי הצוות הרפואי, "המשמש כסמכות המקצועית שצריכה לקבל את ההחלטה הרפואית שתדאג לבריאותם של היולדות והעוברים, תוך מקסום התועלת וצמצום הנזק להם. מצב שבו רופא או רופאה יצטרכו לבצע הליך רפואי שהם אינם מאמינים בו, מסוכן למטופלות".

ניתוח קיסרי, אילוסטרציה

ניתוח קיסרי, אילוסטרציה צילום: shutterstock

"יחד עם זאת", הוסיפה פרופסור מירון שץ, "לציבור מגיעה הזכות לקחת חלק בקבלת ההחלטה הרפואיות וההשלכות הנלוות אליו. משרד הבריאות והצוותים הרפואיים בבתי החולים, צריכים לחלוק נתונים ומידע שישקפו בפני המטופלות את הסיכונים והסיכויים הנוגעים לניתוח קיסרי צרפתי". 

"אל תקחו לנו את הבחירה השפויה ללדת"

לאחר הוראת משרד הבריאות, עתרו קבוצה של נשים לבג''ץ בבקשה לאפשר להן לעבור ניתוח קיסרי צרפתי. בין התומכות בעתירה בלטו גם אושיות הרשת. "חבל לי שנשים יאלצו לוותר על החוויה בגלל משחקי אגו וכבוד וכסף", כתבה עינב בובליל, כוכבת הריאליטי ואושיית הרשת, "ברור שבתי החולים הציבורים מפסידים כסף מכל יולדת שלא באה ללדת אצלם. בתור אחת שעברה שלושה ניתוחים קיסרים רגילים אין מה להשוות בכלל לצרפתי", היא מסכמת.

אליה הצטרפה גם השחקנית והזמרת אניה בוקשטיין, שהסכימה עם בובליל כי מדובר באינטרס כלכלי. "הניתוח הזה משנה את החוויה ב-180 מעלות", היא שיתפה בניתוח שעברה בעצמה לפני ארבע שנים. "אתם במשרד הבריאות, בבקשה אל תקחו לנו את הבחירה השפויה ללדת. עדיף שתלמדו את השיטה, תכשירו רופאים שידעו לבצע את הניתוח במסגרת בתי חולים ציבוריים".