נולדתם בניתוח קיסרי ומרגישים מיוחדים? האקדמיה ללשון בהסבר יוצא דופן

המונח יוצא דופן מוכר לכולנו כדרך לציין משהו או מישהו בעלי איכות טובה במיוחד, אך זה לא התחיל שם, כבר במשנה התייחסו למושג יוצא דופן, אבל בהקשר אחר לגמרי "לידה"| להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/22 17:43 ג באדר ב'

נולדתם בניתוח קיסרי ומרגישים מיוחדים? האקדמיה ללשון בהסבר יוצא דופן
לידה בבית חולים, צילום: shutterstock

בשביל רובנו, המונח "יוצא דופן" נועד לתאר אנשים או דברים בעלי איכות טובה במיוחד,  כאשר אנו רוצים לומר על אדם שהוא מיוחד מאוד נאמר "הבחור הזה יוצא דופן" , או אם נרצה להמליץ על מוצר מסויים נאמר "המכשיר הזה יוצא דופן ביחס לאחרים", כך השתרש לו המושג כמחמאה או פירגון. אך האם תמיד זה היה כך?  

המונח 'יוצא דופן' מתייחס לולד שהוצא מדופן אימו בניתוח קיסרי 

האקדמיה ללשון מסבירה בפוסט באינסטגרם מניין הגיע המונח "יוצא דופן" (רמז: רבי יהודה הנשיא), ואיך זה בכלל קשור לחדר הלידה? 

"היכונו לרשומה יוצאת דופן! מכירים תינוקות יוצאי דופן בחמידוּתם? טוב לדעת שיש קשר בין הביטוי "יוצא דופן" ובין תינוקות חמודים! ‍‍‍‍כמה מילים על המקור המפתיע של הביטוי 'יוצא דופן': ‍‍במשנה "יוצא דופן" הוא תינוק (או ולד של בהמה) שהוצא מדופן הבטן של אימו בניתוח (המכונה בימינו ניתוח קיסרי) – וזאת לעומת ולד שנולד בלידה רגילה." 

בימנו קיבל הביטוי "יוצא דופן" משמעות מושאלת תיאור משהו או מישהו שונה מאחרים

"בעת החדשה הביטוי "יוצא דופן" קיבל משמעות מושאלת לתיאור משהו או מישהו שונה מאחרים, והוא למשל מוכר מאוד בשאלה "מה יוצא דופן". ‍‍בימינו התפתח שימוש בביטוי הזה גם במשמעות חיובית מאוד – לציין משהו או מישהו בעלי איכות טובה במיוחד (אולי בהשראת הביטוי "יוצא מן הכלל"). "

בשבוע שעבר האקדמיה ללשון עשתה סדר בכל ענייני האופנה היומיים והסבירה כיצד נכון להגות את הפעולות השונות הקשורות בפריטי לבוש ואחרים שאנחנו שמים על עצמנו ביום יום.