דווקא בתקופת החג - אחוז הפגיעות המיניות במשפחה עולה

דווקא בחג הפסח, חג משפחתי ומשמח, אחוז הפגיעות המיניות כלפי ילדים עולה. מנחם מורדוף, מטפל בעמותת אל"י, מסביר את הסיבות למצב ונותן טיפים להתמודדות עם הסיטואציה

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד 29/03/23 13:13 ז בניסן התשפג

דווקא בתקופת החג - אחוז הפגיעות המיניות במשפחה עולה
צילום: shutterstock

פסח הוא חג משפחתי, בו מתאספים בבית אחד רבים מבני המשפחה וחוגגים סביב השולחן. למרות השמחה הגדולה, תקופת החג מתאפיינת גם בעלייה במספר הפגיעות המיניות בתוך המשפחה. על פי נתוני עמותת אל"י, אחוז הפניות לאחר החג לקו החם של העמותה עולה בהשוואה לתקופה רגילה בכ-12%. שוחחנו עם מנחם מורדוף, מטפל בעמותה, שהסביר לנו את הסיבות לכך ואת הדרכים להימנע.

מה הסיבות לכך שיש עלייה בפגיעות המיניות בתקופת החג?

אנחנו מדברים על הדבר המרכזי לילדים בליל הסדר: מה נשתנה? הכל שונה. יש הרבה יותר אנשים מהרגיל, סידורי השינה משתנים, סידורי האירוח משתנים, באים אנשים גם מהמשפחה וגם מהקהילה. זה חג ארוך שהרבה פעמים הילדים קצת נעלמים בין לבין, אנחנו לא יודעים איפה הם בכל רגע נתון.

בנוסף לכך, חג הפסח הוא חג שגורר איתו הרבה מאוד מתח מצד עקרות הבית - לארח מספיק טוב, לדאוג שלא יהיה חמץ, יש המון מתח באוויר וזה גורם לילדים ללכת לאיבוד. בנוסף, אנחנו מדברים על ילדים שגם לפני החג וגם בחול המועד נמצאים בכל מיני התחככויות עם אנשים מבוגרים שלא תמיד אנחנו יודעים בדיוק מה טיבם, במי מדובר ומה הם עושים שם.

צילום: shutterstock

"להסביר לילד שיש אנשים שאולי יכולים להזיק"

מה אפשר לעשות בתור הורים כדי למנוע מצבים כאלה?

הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שפסח זה חג שמרכזו עומדים הילדים, "והגדת לבנך". צריך גם בחג עצמו לשים לב מה קורה עם הילדים, מה מצב הרוח שלהם, מה עובר עליהם. להסביר לילד שיש אנשים שאולי יכולים להזיק, שיכולים לעשות דברים לא נעימים, ולומר לו, "אם אתה מרגיש שמישהו רוצה לעשות משהו לא בסדר תבוא ותגיד". להסביר לו למי לומר, לא להישאר במקום אם אתה מרגיש לא בנוח. להבהיר לילד שאם הוא יבוא תקשיבו לו ותאמינו לו.

ההורים חייבים להתייחס, לעטוף את הילדים, להבין אותם, גם אם זה לא מובן להם. אחר כך אפשר להתייעץ גם עם הקו החם של אל"י. בוודאי שהצבת גבולות סבירים בין הילדים או דאגה למרחב הפרטי של הילד יכולה לעזור. הבעיה היא שברוב המשפחות, זו צורה כזו של אירוע שלא תמיד יש את המקומות האלה. אם אפשר, זה טוב שיהיה לילד את הפינה שלו. אם אפשר ליצור הפרדה או מצב שבו ההורים ישנים עם הילדים או רואים מה קורה איתם זה יכול להיות דבר טוב.

צילום: shutterstock

איך אפשר לזהות שאכן קרה משהו לילד?

בדרך כלל אנחנו יכולים לנבא איך הילד מתנהג באירועים או בזמנים מסוימים, הורים מכירים את הילדים שלהם. אם יש בילד משהו קצת שונה, הוא במצב רוח רע, יושב בצד, לא רואה לאכול או לא רוצה לדבר, לנסות בעדינות לגשת אליו ולהבין מה עובר עליו ולמה. יש אמירה של חסידים שאומרים "בפורים חג כשר ושמח, ובפסח חג שמח וכשר". כדי להדגיש שמה שחשוב זו השמחה, כי החרדה מהכשרות עלולה לגרום לבעיות. ככל שאפשר להנמיך אותה, זה יכול להיות יותר טוב.


בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד