טור אישי בתור אמא אני שמחה שביטלו את יום האם

יום המשפחה נקרא בעבר "יום האם" והוקדש לאמא במשפחה. מאז זה השתנה, אך האמת היא שמדובר בשינוי מבורך עבורנו וגם עבור הילדים

חדשות כיפה שלומית בלאו בוזנח 21/02/23 11:25 ל בשבט התשפג

בתור אמא אני שמחה שביטלו את יום האם
יום האם, צילום: קנבה

יש כל מיני סוגים של אמהות וכולם טובים. יש אמהות שמגשימות את עצמן בקריירה מפוארת ונותנות דוגמה והשראה לבנותיהן. יש אמהות שנשארות בבית, פנויות לגמרי לילדים ולטיפוח המשפחה, ובביתן תמיד יש אוכל טרי וכביסה ריחנית. יש אמהות שמשלבות משרת אם עם גידול הילדים, יש אמהות חד הוריות, יש אמהות מאמצות, הכל מהכל. 

פעם היינו מודים לאמא על המאמצים שהיא עושה עבורנו

פעם היה מושג כזה, "יום האם". כולנו הכנו בגן או בבית הספר כרטיסי ברכה מעוצבים יפה, כתבנו בכתב עקום כמה אנחנו אוהבים את אמא שלנו וקטפנו לה זר פרחים בדרך הביתה. סיפרו לנו על הילד העני שאסף פרוטה לפרוטה כדי לקנות לאמו מתנה, או על האיש שלא היה בקשר עם אמא שלו והתחרט על זה כשילדיו גדלו וגם עזבו אותו. המסר היה ברור: יש להודות לאמהות על המאמצים שהן עושות עבורנו, על הג'ינגול הבלתי אפשרי בין הגשמה עצמית וטיפול במשפחה, צריך לעצור הכל ולומר להן תודה. 

אבל בשלב מסוים העניינים קצת השתנו. גברים התחילו להיות יותר שותפים בתוך המשפחה, נהיה יותר נפוץ להיעזר במנקה ובצהרון לילדים, ונטל הטיפול בבית התחיל להיות יותר שוויוני ופחות משימה של אדם אחד. "יום האם" הפך ל"יום המשפחה". הזדמנות לעצור רגע ממרוץ החיים, להביט סביב ולהודות על המשפחה היפה שלנו ועל היחד שזכינו לו. זו אמירה משמעותית וערכית על כך שאמא היא לא האדם היחיד שדואג למשפחה, ויש מקום להכיר גם במאמצים של האבא, בדאגה לפרנסה ובמקלחות של הילדים, בישולים לשבת או ספונג'ה של הרצפה כשאת גמורה מעוד יום עבודה.

מסר לילדים: אבא הוא שותף מלא, אנחנו מגדלים אתכם יחד

בעיניי זה דבר חשוב מאין כמוהו, וגם מסר לילדים: אבא הוא שותף מלא, אנחנו מגדלים אתכם יחד, מטפלים בבית יחד וחולקים באתגרים ובקשיים כמו גם בשמחות וברגעים הטובים. כשהייתי בשמירת הריון בעלי היה זה שדאג לתחזק את הבית. גם כעת בכל יום כשהוא חוזר מהעבודה הוא מצטרף לשגרת הערב שלנו של מקלחות וארוחת ערב וקריאת שמע על המיטה. אני אמנם עצמאית והלו"ז שלי גמיש וקל יותר משלו, אבל הוא מכיר בזה שגם אני זקוקה לעזרה אחרי יום עבודה, או לכמה דקות של שקט אחרי צהריים שלמים עם הילדים. כשצריך לחגוג אנחנו חוגגים את היותנו משפחה, ולא רק את היותי אמא שלהם. 

לכן טוב עשו, לדעתי, ששינו את "יום האם" ל"יום המשפחה". זה היה שינוי נחוץ ומבורך. עם זאת, אם להיות הוגנים, צריך במקביל גם לבטל את "יום האב". אין סיבה שאבא יקבל יום מיוחד, בדיוק כמו שאין סיבה שאמא תקבל זאת, יום המשפחה מספיק בהחלט לשניהם. מי שממש רוצה לחגוג יותר מיום בשנה יכול לציין את יום המשפחה כמה פעמים שיחפוץ, ובינינו, אם אתם משפחה מגובשת ואוהבת, כל יום עבורכם הוא יום המשפחה.

שלומית בלאו בוזנח היא מחברת הספר "תעביר את זה הלאה", רומן עלילתי ייחודי על דייטים, אהבה ומה שביניהם.