ראיון "אם אמא שלי רק הייתה פותחת את הדלת": האמהות שלומדות לזהות פגיעות מיניות

מיזם "אמהות לומדות לזהות" שואף להעלות למודעות את תופעת הפגיעות המיניות בילדים. ישבנו לראיון עם אפי פדידה, מיסדת המיזם, שהסבירה על החשיבות, "ילדים כאלה הופכים להיות מבוגרים שלא מתפקדים, זה נזק לכל החיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/23 13:39 יז בטבת התשפג

"אם אמא שלי רק הייתה פותחת את הדלת": האמהות שלומדות לזהות פגיעות מיניות
צילום: shutterstock

אפי פדידה היא עורכת דין ומיסדת המיזם "אמהות לומדות לזהות". מטרת המיזם היא לסייע לאמהות לזהות את הפגיעה המינית בילדיהן בזמן אמת ולאפשר להן ליווי צמוד של נשות מקצוע במהלך כל תהליך הדיווח והטיפול. גם השחקנית החרדית שלומה רבקה לוין לקחה על עצמה לסייע בחשיפת המיזם לידוענים על מנת שיצטלמו עם משקפי המיזם. במסגרתו יוקמו קהילות של אמהות ברחבי הארץ, שיקבלו הנחיה מנשות מקצוע בנושא פגיעה מינית בילדים באמצעות מפגשים חברתיים-לימודיים חודשיים. "הנושא של פגיעה מינית בילדים הוא נושא שמאוד כואב לי ומפריע לי", היא מספרת, "מאוד קשה לי שתופעה כזאת בכלל מתקיימת".

עו"ד אפי פדידה יו"ר עמותת "כל הנשים" ומייסדת "אמהות לומדות לזהות"

עו"ד אפי פדידה יו"ר עמותת "כל הנשים" ומייסדת "אמהות לומדות לזהות" צילום: יקיר ברבי

מאיפה הגיע הרעיון למיזם? מהיכן הגיע הצורך?

"התחלתי לחקור את הנושא והנתונים שגיליתי היו מאוד מטרידים: רק שישה אחוז מהמקרים של ילדים בגילאי 0-12 מדווחים למשטרה, ומתוכם 80% מדווחים רק אחרי עשור. כלומר, יש הרבה ילדים שנפגעו ואף אחד לא יודע על זה ואף אחד לא מטפל. ילדים כאלה הופכים להיות מבוגרים שלא מתפקדים, שלא מסוגלים לעבוד, זה נזק לכל החיים. ניסיתי להבין למה הדבר הזה קורה והמסקנה שהגעתי אליה היא שאמהות לא יודעות לזהות שהילד נפגע בפגיעה מינית. הרבה פעמים אנחנו בהכחשה ומעדיפות לא לדעת, לא בגלל שאנחנו אמהות רעות אלא בגלל שזה מזעזע ואנחנו נעדיף לשייך את זה למשהו אחר. כך עלה לי הרעיון להקים את המיזם, ולעזור לאמהות לזהות פגיעה מינית".

"המיזם מאפשר להסיר את המשקפיים הורודים ולראות מה קורה בחיים של הילד"

למה בחרתן דווקא בדרך הזו, של סדנאות, ולא בדרך אחרת כמו רשתות חברתיות או פלטפורמות אחרות?

"יש הרבה מידע ברשת, אנשים לא נכנסים לצפות בזה. זה נושא מאוד קשה, אף אחד לא רוצה לחשוב עליו. יש תחושה של אמונה שמגשימה את עצמה שאם אדבר על זה או אשמע זה יקרה גם לי. לכן זה לא פשוט להנגיש את המידע הזה. כשנשים מגיעות למעגל שיח כזה, שהוא בפורמט של מעגל נשים ויש לו אלמנט חברתי, זה הרבה יותר נגיש חברתית מהרצאה שמתרחשת בבית ספר או במתנס". 

"חשוב לנו שאנשים ידברו על זה שיש פגיעה מינית בילדים. אנשים מפחדים מזה ולכן לא מדברים על זה. לכן יצרנו גם משקפי לבבות ורודים, ויש לנו עמוד אינסטגרם עם מאות תמונות של אנשים, ביניהם ידוענים, שהצטלמו איתן כדי להעלות את המודעות של הנושא. הרעיון זה שאנחנו מסתכלים על הילדים שלנו בעיני לבבות ורודים עם המון אופטימיות, אבל המיזם מאפשר להסיר לרגע את המשקפיים הורודים ולראות מה קורה בחיים של הילד". 

"מקור של מידע עבור האמהות"

איזה תוכן יועבר למשתתפות במפגשים? אילו כלים הן יקבלו?

"בכל מפגש יש תכנים שמסבירים איך לדבר עם הילדים, איך להקשיב להם, איך להיות נוכחים יותר בחיים שלהם. וגם מידע כמו למי פונים אם זה קורה, מה עושים במקרה כזה, מי מטפל. יש לנו פיילוט בשבע רשויות בארץ (צפת, כרמיאל, מועצה איזורית משגב, קרית מוצקין, מועצה איזורית דרום השרון, רעננה ואשדוד) ולכל קהילה יש מנהלת קהילה שהיא בקשר ישיר עם האמהות של הקהילה והיא גם מקור של מידע עבור האמהות ויכולה להפנות אותם לגורמים המטפלים".

למה בחרתן לפנות רק לאמהות, ולא גם לאבות?

"בגלל שאנחנו ארגון נשים, בחרנו להתחיל בפיילוט עם נשים, אבל באוקטובר 2023 אנחנו מתכננות לפתוח גם "אבות לומדים לזהות". הסיבה שאנחנו מפרידים ביניהם היא שמחקרים מראים שכשיש מעגל נשים שיש בו אפילו גבר אחד נשים לא מתנהגות אותו הדבר, לא נפתחות ולא משתפות בחששות שלהן, וגם להפך. אנחנו רוצות שיהיה מקום בטוח לשתף ולהתחבר".

"הנוכחות של ההורים חשובה ויכולה ממש למנוע"

אילו סיפורים שמעת בנושא?

"רק מלדבר על הנושא, מגיעים אלי המון סיפורים של נשים וגברים שנפגעו בילדות, וההורים לא ידעו, והם כל הזמן אומרים 'אם אמא שלי רק הייתה פותחת את הדלת ומתעניינת מה אני והבן דוד שלי עושים בחדר, אולי הוא לא היה פוגע בי' או 'אם אמא שלי רק הייתה שואלת מה קורה איתי היא הייתה מגלה שפגעו בי'. יש הרבה מקרים מאוד קשים ואני חושבת שהנוכחות של ההורים היא כל כך חשובה ויכולה ממש למנוע".

טיפ לאמא שקוראת אותנו עכשיו, איך היא תדע לזהות פגיעה באחד הילדים? 

"אחד הדברים שאנחנו מדברים עליו במפגשים זה מדיניות הדלת הנפתחת, אם ילד יודע שיש כל הזמן סיכוי שהדלת תיפתח ואמא תיכנס להציע עוגיות או לשאול שאלה, יש סיכוי יותר קטן שהוא יפגע מינית. יש ארבעה עקרונות חשובים:

1. להיות מעורבת בחיים של הילד.

2. לשים לב לסימנים של התבודדות, הימנעות משיח, הסתרה של הגוף.

3. לחפש שינויים בהתנהגות, ילד שנהיה שקט פתאום או להפך.

4. לשאול שאלות, להתעניין, לדעת עם מי הוא מבלה".

צילום: אמהות לומדות לזהות