בעקבות העדויות על פגיעות מיניות באולפנות - צריך לאסור על גברים ללמד בנות?

בתקופה האחרונה נשמעו עדויות רבות על פגיעות במגזר הדתי בכלל ובאולפנות בפרט. הרב יוני לביא מסביר למה אסור להדיר את כל הגברים מללמד במוסדות לבנות, ומה בין גבר כראש אולפנה לאישה כראש ישיבה תיכונית?

חדשות כיפה הרב יוני לביא 27/06/22 09:50 כח בסיון התשפב

בעקבות העדויות על פגיעות מיניות באולפנות - צריך לאסור על גברים ללמד בנות?
הרב יוני לביא, צילום: באדיבות המצולם

טרם צפיתי בסדרה המדוברת על הטרדות מיניות באולפנות, אבל נקרע לי הלב בכל פעם שאני שומע על פגיעות כאלו. בפרט כאשר הן מצד אדם שניצל את 'סמכותו התורנית' ונשא את שם ה' לשווא. זהו פשע שלא ייסלח.

האם המסקנה היא שצריך להדיר את כל הגברים מללמד במוסדות לבנות ולהותיר את הצוות על טהרת המין הנשי? בעיניי זו תהיה טעות מכמה סיבות:

א. אני אומנם דוגל בחינוך נפרד, אבל לא טוב לבנינו ובנותינו לגדול בעולם נפרד לגמרי. בפרט בגיל הנעורים, בו הצעירים מעצבים את אישיותם, לא מעט בהשראת מודלים אנושיים שהם פוגשים.

לכן טוב שנערות יפגשו גם אנשי חינוך ורבנים גברים וילמדו מהם תורה, מידות טובות וערכים, בדיוק כמו שחשוב לנערים בישיבה תיכונית לפגוש בצוות החינוכי נשים חכמות ומעוררות השראה.

ב. מהפכת לימוד התורה הנשי הביאה לכך שיש כיום יותר נשים שזכו ללימוד תורה משמעותי וזו ברכה גדולה. ועדיין, יש מעט נשים שזכו ללמוד במוסד תורני ברמה ישיבתית שבע, 10 או 15 שנה, שעשו שימוש תלמידי חכמים אצל זקני הרבנים ושהוסמכו לרבנות. זה יהיה הפסד לתלמידות שלנו אם לא נאפשר להן להיפגש גם עם אנשים כאלו, למרות שהם גברים, ולספוג מהן תורה ויראת שמים ברמה גבוהה.

ג. איזה מסר אנחנו משדרים לבנות שלנו על גברים אם אנו אומרים להן שאף גבר אינו רשאי ללמד אותן מחשש שיפגע בהן מינית?! מה הן אמורות להסיק מכך על המין הגברי, זה שהן אמורות לאורך כל חייהן לפגוש באוניברסיטה, בעבודה וכמובן בזוגיות שהן יקימו בע"ה?

ד. הרי לא מדובר רק בגברים שלימדו באולפנות. היו גם מקרים של בעלים של מחנכות שפגעו בתלמידות. אז מה המסקנה? שנעסיק רק מורות רווקות?

גם זה לא יפתור את הבעיה. בשנים האחרונות התפרסמו מקרים של מחנכות ומנהלות שפגעו בבנות. אם נמשיך בקו המחשבה הפוסל באופן גורף בגלל מקרים חריגים התוצאה העגומה תהיה שהיחידים שיוכלו ללמד בביטחון מבלי שאף תלמידה תיפגע יהיו חדי קרן ופיות. האם לשם אנחנו חותרים להגיע?

אז מה האלטרנטיבה?

לא לשפוך את התינוק עם המים ולא ליצור הכללות גורפות בגלל מקרים יוצאי דופן, כואבים ככל שיהיו. יש ליצור מנגנון יעיל שיטפל באופן מהיר ומקצועי בכל מקרה של פגיעה מינית בתוך מערכת החינוך ובפרט כשיש בה ניצול של סמכות תורנית וחינוכית.

אוקיי, דיברת על רבנים ומחנכים. ומה לגבי גבר בתפקיד ראש אולפנה? האם לא ראוי לקבוע שרק אישה תוכל לכהן בתפקיד הזה?

אין ספק שיש כמה יתרונות להצבה של אישה בתפקיד החשוב הזה. עם זאת פגשתי בחיי לא מעט ראשי אולפנה מדהימים שהשאירו חותם אדיר בלב תלמידותיהן. זה היה הפסד גדול אם היינו פוסלים אותם מראש רק בשל העובדה שיש להם זקן.

מעבר לכך, תפקיד ראש אולפנה הוא מאוד תובעני. יש מעט נשים שמוכנות להתמסר אליו לאורך שנים מסיבות משפחתיות, וכנראה גם זה גורם שיש גברים המשמשים בתפקיד הזה.

עם זאת ברור שלתפקיד מחנכ/ת העומד בקשר אישי קרוב עם תלמידיו, חיוני שבגיל הנעורים זה יהיה אדם מאותו המין.

רגע, ומה לגבי אישה כראש ישיבה?

איני רואה סיבה לפסול אישה מניהול אדמינסטרטיבי של ישיבה.

אבל בתפקיד 'ראש הישיבה' מתאים לשבץ אדם שבילה שנים ארוכות בהיכלי הישיבות והוסמך לרבנות. אם יש נשים שעונות על הקריטריונים הללו, זה יהיה בזבוז אם יעמדו בראש ישיבה תיכונית, ומוטב שיובילו מדרשה לבנות או בית מדרש לנשים.

 

גילוי נאות: הכותב זכה לכהן כמה שנים כרב אולפנה ומודה לאלוקים על הזכות להיות שותף בחינוכן של בנות ישראל המופלאות.