כך נוכל לסייע לילדינו לעבור את תקופת ההסתגלות בגן

הכניסה לגן הילדים הפרטי או העירוני היא שינוי משמעותי בחייו של הילד, במיוחד אם זו הפעם הראשונה. כך תוכלו להבין את התהליך המורכב שעובר על הילדים ולעזור להם לצלוח אותו בשלום

חדשות כיפה יעל שוורץ 18/09/22 10:03 כב באלול התשפב

כך נוכל לסייע לילדינו לעבור את תקופת ההסתגלות בגן
צילום: shutterstock

האחד בספטמבר כבר מאחורינו אבל עבור חלק מההורים והילדים עדיין מדובר בהתמודדות יומיומית בכניסה לגנים. כאשר הילד שלנו מתחיל מסגרת חדשה, עליו להסתגל למבנה גן חדש, מרכזי גן חדשים, לדעת היכן נמצא כל דבר, מיקום השירותים, המשחקים, כללי ההתנהלות בכל מרכז ובאופן כללי להרגלים החדשים של הגן. כל זה עוד לפני הצוות ועשרות הילדים החדשים. 

מדובר במשימות מורכבות שהוא יעמוד בהם, אל חשש, אך הדבר מצריך מהילדים הרבה מאד אנרגיות.  מה שמוביל רבים מהם להיצמד אליכם יותר הכל פעם שאתם באים לאסוף אותם בצהריים. בזכותכם הם מקבלים אנרגיה וחוסן חדש שיעזרו להם להתמודד עם יום המחרת.

אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה בה חלק מהילדים כבר הסתגלו אך עדיין יש ילדים שלא הצליחו להסתגל למסגרת החדשה. חשוב מאד לכבד כל ילד על פי קצב ההסתגלות שלו ולעולם לא להשוות לאחרים. תקופת ההסתגלות מסתיימת כאשר אנחנו רואים שהילד נכנס רגוע ושמח לגן, וכאשר הוא מוכן להצטרף לילדים האחרים במשחק או בפעילות בנינוחות ובלי חשש. כמו כן, חשוב שנדע כי הוא יודע מה מצופה ממנו בגן, שיכיר את סדר היום, את כללי ההתנהלות המקובלים ומרגיש בנוח עם הצוות. זו הסיבה שההסתגלות לא מסתיימת כאשר הבכי מפסיק והיא יכולה להימשך אפילו חודש- חודשיים.

חשוב שהפרידה תהיה קצרה ככל האפשר

חשוב שהפרידה תהיה קצרה ככל האפשר צילום: shutterstock

איך ההורים יכולים לסייע בהסתגלות הילד בגן? 

  • להעצים אותו, להראות לו את החוזקות, הכוחות והיכולות שלו.
  • לראות איתו יחד את התמונות שהגננת שלחה בווטסאפ ולחזור איתו דרכן על האירועים והפעילויות שהיו בגן. אם הוא צעיר ולא יודע עדיין לתקשר ברמה גבוהה, דברו אתם, ספרו מה אתם רואים ודברו תמיד בשפה חיובית על הנעשה בגן. כאשר הילד מתקשר ומתבטא, בקשו ממנו שיספר מה רואים בתמונה, מה עשיתם בפעילות הזו בגן, התרגשו יחד איתו משחזור החוויה ודרכה נסו לזהות עם מי הוא שיחק. 
  • כל ערב שווה לתזכר מי מעיר אותו בבוקר ומארגן ולוקח לגן ואז לדבר על החוויה החיובית הצפויה לו. 
  • אם הגננת שלחה שירים, שירו איתו יחד. 
  • ניתן גם לייצר טקס פרידה קצר (חיבוק נשיקה על לחי ימין ואז על לחי שמאל חיבוק נוסף ופרידה). חשוב שטקס הפרידה יהיה קצר כיוון שהילד יודע שאתם הולכים. ככל שתישארו יותר הוא יהיה יותר זמן בתחושת הסטרס "מתי אמא/אבא הולכים?". 

לסיכום, זכרו כי אתם התמיכה של הילד בתקופה מורכבת זו וקחו את התפקיד הזה בהרבה מאד סבלנות והבנה. ככל שתהיו נחושים בהתנהלות ותעבירו לילד מסר בו אתם סומכים עליו, מסר של מסוגלות, כך הילד שלכם יעבור את התקופה הזו בהצלחה רבה ומהירה יותר. 

יעל שוורץ, הלוחשת לגננות ולהורים, יועצת חינוכית בכירה (M.A.) מדריכת הורים אישית בכירה מעל ל-30 שנה ומרצה. כתבה את שיטת מהורים מתוסכלים להורים מנהיגים. מנהלת מועדון הורים ייחודי להורים שרוצים להיות הכי טובים שהם יכולים. נייד : 0543455683  מייל: schwartzyael67@gmail.com.