כך תעברו את החג בשלום כל מטפל משפחתי מכיר את התקופה העמוסה אחרי החגים

כל מטפל זוגי ומשפחתי מכיר את שתי התקופות בשנה שבהם יש גל פניות לטיפול. התקופה הראשונה היא לקראת פסח, והשנייה והגדולה יותר היא עכשיו בעונת חגי תשרי | במיוחד בשבילכם: ערכה משפחתית לחיזוק הקשרים האישיים

חדשות כיפה ציפי ריין 05/09/22 13:56 ט באלול התשפב

כל מטפל משפחתי מכיר את התקופה העמוסה אחרי החגים
צילום: shutterstock

סוף סוף הסתיים לו אוגוסט ועמו החופש הגדול, ובמשפחות רבות ממתינים בציפייה לחזרה למסגרות ולזמן רגוע ושקט. אך לעיתים קרובות השקט המיוחל אינו מתקרב, ואף להיפך תחילת השנה מזמנת גם את תקופת חגי תשרי, ועם השמחה על החגיגיות שבהם, אצל משפחות רבות תקופת החגים היא זמן של מורכבות משפחתית.

דווקא בתקופת החגים צפות הרבה מהבעיות המשפחתיות, החל מהשאלה איפה נחגוג את החג? האם נארח או נתארח וכמה מהזמן? האם נוסעים להורים (סבא וסבתא) ולאיזה צד? איך נותנים מקום ותשומת לב לכל הילדים בלי שהם יקנאו או יריבו או ירגישו מקופחים (כמה מריבות משפחתיות מתרחשות כשכל הילדים הנשואים רוצים להתארח אצל ההורים וכולם רוצים להתארח בחדר הגדול הצמוד למקלחת והשירותים)? איך גם רווקים מרגישים בנוח בחגים המשפחתיים עם כל הנשואים? ועוד שאלות מורכבות נוספות שמציפות מתחים זוגיים ומשפחתיים. 

אני חושבת שכמעט כל מטפל זוגי ומשפחתי מכיר את שתי התקופות בשנה שבהם יש גל פניות לטיפול. התקופה הראשונה היא לקראת פסח, והשנייה והגדולה יותר היא עכשיו בעונת חגי תשרי. תמיד היא מתחילה עם סיום החופש הגדול ומסתיימת כשבועיים - שלושה לאחר החגים. תקופות שבהם המשפחה נמצאת הרבה ביחד והמתחים צפים. אז איך צולחים את התקופה בצורה טובה? איך עוברים את החגים עם טעם מתוק שנשאר בפה לכל השנה? וכן! יש משפחות שאצלם החגים עוברים בטוב ובשמחה! אז מה המתכון לחגים מוצלחים?

תמונה מהערכה לחג

תמונה מהערכה לחג . להורדת הערכה לחצו על התמונה

מה המתכון לחגים מוצלחים ומשפחתיים?

חשוב להבין שכל המשפחות והזוגות רבים. כולם! אבל ההבדל בין משפחות שיצלחו את החג בשמחה לכאלה שיריבו הרבה וירגישו רע בחגים קשור ל-3 מאפיינים:

1. תדירות המריבות – משפחות וזוגות שרבים בתדירות גבוהה ירגישו רע, לעומת כאלה שיריבו רק מריבה אחת לדוגמה בתקופה הזו של החגים.

2. משך המריבה – האם המריבה אורכת כמה דקות ומיד אחריה משלימים או שהיא משפיעה על ימים ואפילו שבועות שלמים עד להשלמה.

3. עוצמת המריבה – האם יש צעקות או דיבור בכבוד במריבה, האם מקללים/משפילים את השני או גם במריבה מתייחסים לאחר בכבוד. משפחות וזוגות שיריבו בתדירות נמוכה, ישלימו ממש מהר בסיום המריבה, ויכבדו את האחר גם אם הם רבים הם כאלו שיחוו את החגים בצורה טובה ועם טעם של דבש על הפה. לאור מאפיינים אלו, אני מצרפת שלושה כללים שיוכלו לסייע לכם לצלוח את החגים עם טעם מתוק:

1. כדי שתדירות המריבות תהיה נמוכה צריך ללמוד להרפות – ברגע שאתם זוג או משפחה צריך להבין שבחרתם לחיות עם מישהו שונה – אחר מכם בדעות ובמחשבות. כדי שלא תריבו הרבה צריך ללמוד לפעמים להרפות ולזרום עם האחר. זוהי לא טכניקה של ויתור. ויתור הרבה פעמים גורם לתחושה רעה – תחושה שוויתרתי על עצמי. הרבה פעמים יש בוויתור פנקסנות – הפעם אני ויתרתי אז פעם הבאה הצד השני. שיטה של הרפיה לעומת זאת היא הענקת מתנה בלב שלם לשני. מתנה שאין צורך להחזיר בתמורה. שחרור בלב שלם לזרום עם האחר והרצונות שלו, ולגלות איך אפשר להפיק מזה את המרב.

2. כדי שמשך המריבות לא יהיה ארוך צריך לדעת להקטין חלונות במחשב – מכירים את הפונקציה הזו במחשב שאתם עובדים על מסמך ולא סיימתם אותו, וחייבים לעבוד על משהו אחר, ולכן מקטינים את המסמך ושמים אותו בצד ועוברים הלאה לעסוק בדברים אחרים, אז ככה ניתן לעשות גם במריבות – להקטין מסמך. ג'ון גוטמן, חוקר זוגיות, גילה שהרבה מהמריבות שלנו הן לא פתירות, אבל זוגות ומשפחות שיודעים לשים את המריבות האלה בצד ולהמשיך יחד בטוב, הם אלו שיצלחו את החגים בטוב. וכדי למנוע אי הבנות אני מוסיפה שאין הכוונה להתעלם מהמריבה הלא פתורה, אלא המטרה היא לדעת לעצור אותה בזמן כדי לא לדרדר את המצב, וגם לחזור אליה שוב כשאתם בטוב ובנחת ולנסות שוב להגיע לתשובות ופתרונות.

3. כדי שהעוצמות לא יהיו גבוהות חשוב לא לנהל שיח פינג-פונג – הרבה מהמריבות לא כוללות הקשבה עמוקה לאחר והן נראות כמו פינג-פונג, ישר מכינים תשובה לענות לשני. המטרה היא התגובה ולא ההקשבה. כדי למנוע הסלמה של מריבה צריך לשנות פוקוס וללמוד להקשיב לשני. אני ממש ממליצה שבנושאי מחלוקת כל פעם רק אחד מדבר, והשני רק משקף מה הוא שמע. רק ביום אחר הופכים תפקידים. באופן הזה אין הסלמות ועוצמות גבוהות של מריבות.

ועוד מתנה אחרונה שתסייע לכם להשאיר טעם של עוד מהחגים: 

הכנתי לכם ערכה לגיבוש משפחתי ולחיזוק קשרים זוגיים ומשפחתיים. זו ערכה שמאפשרת להתבונן באמצעים שונים על הטוב והמעצים הזוגי והמשפחתי שכבר קיים בכם, וגם לבקש או לשאול מהאחרים את הדברים שעוד תשמחו לקבל או להעצים להמשך. הדיבור הזה שלא מתרחש תוך כדי מריבה אלא ממקום מתבונן, יכול למנוע מריבות לעתיד.

אז מאחלת לכולכם חג שמח ומעצים ומחזק קשרים משפחתיים.

להורדת ערכה משפחתית לחיזוק הקשרים במשפחה בראש השנה

 

ד"ר ציפי ריין היא פסיכולוגית מוסמכת, מטפלת זוגית משפחתית ומינית מומחית ומנהלת מכון ריין ללימודי משפחה.