פותחים שנה | גם ההורים צריכים ללמוד מחדש את קצב היומיום

החופש הגדול הגיע לסיומו והתלמידים חוזרים לספסל הלימודים. אולם, לא רק הם צריכים לתרגל מחדש את קיומה של השגרה, וגם על ההורים ללמוד מחדש את הקצב המאתגר של חיי היומיום. הסופרת ומנחת ההורים מסבירה איך עושים את זה נכון

חדשות כיפה מנוחה פוקס 31/08/22 13:20 ד באלול התשפב

פותחים שנה | גם ההורים צריכים ללמוד מחדש את קצב היומיום
חוזרים לבית הספר, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אחרי שמבלגנים את הבית קשה לסדר אותו, אחרי שהימים משתנים ומתבלבלים קשה מאוד לסדר אותם ולהביא את ילדינו לסדר, לארגון ולמשמעת. הגיע היום הראשון בו צריך לחזור לעבודה, ללימודים, לסדר יום קבוע וידוע והנה איננו מצליחים. הראש מסתובב, המטלות מתערבבות. מה עלינו לעשות? מה קודם? מה אחר כך? איך עושים את זה? ואיך, איך גורמים לילדים שלנו לחזור למוסד בו הם לומדים ולהתחיל מההתחלה? 

ראשית, חשוב מאוד לדעת שהבלבול הזה קיים, לגיטימי ונורמלי. כשאנחנו מבינים שהדבר לא מורה על כך שיש לנו בעיה נוראית- קל יותר לטפל בכך. ואכן, הבעיה איננה איומה. זה אפילו ברור ומובן שזה יקרה. חשבו על מטבח שאתם רגילים לעבוד בו. כל עוד הנכם עובדים יום אחר יום במטבח, מבשלים, מטגנים, אופים ואפילו מדיחים כליםף אתם עושים זאת באופן מושכל, בצורה שנוחה לכם ושמביאה עבורכם את התוצאות הרצויות לכם. ברגע שמישהו זר פלש לתוך השטח הפרטי הזה, בישל לכלך, הכתים ובלגן, כבר אינכם יכולים להמשיך בהרגלים ואתם מרגישים אבודים. 

עודדו את עצמכם על הצלחות קטנות

גם במקרה של חופש. אתם מרגישים שאיבדתם את הדרך, לוקח זמן לחזור ולסדר את מה שהתבלגן, לא במשך שעה או שעתיים אלא במשך שבועות. קחו את הזמן, סדרו לעצמכם את הדברים בניחותא, ללא לחץ. אמרו לעצמכם שוב ושוב שזה בסדר, בסדר שהראש לא פועלף שהדברים לא במקום, שהגוף לא נענה לכם. הרגיעו את עצמכם וכך תצליחו תוך יום או יומיים לחזור לעבודה סדירה. 

גם לגבי הילדים. הסבירו שברור לכם שהם עדיין מעט מבולבלים מהחופש הגדול, ויתכן שיהיה מעט קשה בהתחלה. אבל, אל דאגה, אם לא יצליחו ממש להירגע ביום הראשון, זה יקרה מיד אחר כך. הילדים יבינו שככה זה, לא יהיו לחוצים, ויחזרו לעצמם הרבה יותר מהר ממה שאנו מצפים. 

קחו על עצמכם משימות קטנות ולא כבדות להתחלה, ועודדו את עצמכם על הצלחות קטנות. הצלחתם לכתוב את המייל הדחוף בצורה טובה? כל הכבוד. הצלחתם להכין ארוחת בוקר לילדים?נהדר? הצלחתם לשלוח ארבעה זאטוטים  בבוקר השני? יפה! (ביום הראשון זה לא חוכמה, הם רצים לפגוש חברים). הצלחתם ללמד עוד שיעור אחד ברור בכיתה? מצוין. שתפו את הילדים בקושי שלכם, דברו על כך, ספרו להם איך אתם מעודדים את עצמכם, כך הם ילמדו לעודד את עצמם. 

כדאי שהחזרה לשגרה תעשה בצורה הדרגתית 

אתם עובדים בעבודה שמחכה לכם ולתוצרת באופן מיידי? לקחתם לעצמכם חופשה? התכוננו לעבודה כמו ליום חג. מספר ימים קודם לכן סדרו לעצמכם בראש את כל מה שצריך להספיק. נהלו את הזמן שלכם כך שמיד כאשר תשובו לעבודה הדברים יהיו ברורים לחלוטין. התחילו באופן הדרגתי, בלי להקשות על עצמכם ללא צורך. לפעמים הילדים מתחילים את שגרת הלימודים במתכונת של שעות בודדות, אל תשכחו זאת ולפני שאתם חוזרים לעבודה מלאה זכרו שעדיין יש חצאי ימים עם הילדים. 

אל תשכחו שיחד עם החזרה לשגרה כולנו עולים כיתה. גם הילדים בבית הספר, גם אנו בעבודה. כל כברת זמו שעוברת מעלה אותנו כיתה. אמנם יש בכך חזרה לשגרה, אבל גם התרגשות גדולה שפועלת את פעולתה. למורות אני מזכירה שההתרגשות היא זו שתבנה את הימים הראשונים, לכן רצוי לצלול לחומר הלימודי בצורה מדורגת. להתחיל בשלבים ולא להקשות על הילדים. אולי לסיים מוקדם יותר, או לאפשר חגיגיות מסוימת, הכל בהתאם לכללים כמובן. כך הילדים, וגם אתם, תחזרו ללימודים ולשגרה ללא לחצים מיותרים. 

מנוחה פוקס היא סופרת ומומחית לתהליכי חינוך