למה את הכי מתגעגעת בתקופה הזאת של הקורונה?

בשל מגפת הקורונה, רוב האנשים המבוגרים שביננו לא קיבלו חיבוק ולא זכו למגע של ילדיהם והנכדים זה זמן רב. החוסר הזה בהחלט משפיע ועלול אפילו לחזק את תחושת הבדידות והייאוש. אז מה אפשר לעשות?

חדשות כיפה מירית הופמן 21/01/21 21:41 ח בשבט התשפא

למה את הכי מתגעגעת בתקופה הזאת של הקורונה?
צילום: shutterstock

בנק החיבוקים. "אמא למה את הכי מתגעגעת בתקופה הזאת של הקורונה?", ככה פתחתי את השיחה עם אמא שלי באחת משיחות הזום הרבות שאנחנו מנהלות במשך היום. "אוי זה ממש פשוט, לחיבוקים שלכם, למגע הפיזי, לנשיקות של הנכדים. לזה אני הכי מתגעגעת."

היום,21 לינואר, מציינים את יום החיבוקים הבינלאומי.

בשנת 1986 סטודנטים אמריקאים החליטו לייצר תרבות חיבוקים חדשה, וקבעו כי בתאריך ה-21 בינואר עלינו להתחבק עם אנשים קרובים וגם עם זרים ברחוב, מתוך רצון טוב והענקת אהבת חינם לעולם. באותה תקופה חלק מהאנשים כמובן חשב שהם משוגעים אבל היה חלק ששיתף פעולה בשמחה. הנוהג התפשט לעוד מדינות ברבות השנים והגיע אפילו לישראל.

וירג'יניה סאטיר, שהייתה סופרת אמריקאיתעובדת סוציאלית ותרפיסטית ידועה בעיקר בזכות עבודתה פורצת הדרך בתחום הטיפול המשפחתי, אמרה פעם שאנחנו זקוקים ל-4 חיבוקים ביום על מנת לשרוד, ל-8 חיבוקים ביום כדי לחיות כראוי  ול-12 חיבוקים כדי לגדול.

התרומה של החיבוק ושל המגע להתפתחות הילד היא הכרחית. הבינו זאת היטב עמותות כמו "חיבוק ראשון" ששמה להן למטרה לטפל בכל תינוק נטוש ובודד בבתי החולים בישראל (ואולי גם בעולם), בין היתר על ידי מתן חום, אהבה ומגע. לא מן המיותר להזכיר את שיטת "חיבוק הקנגרו" (בו האם מחזיקה את הפג קרוב לליבה) כשיטה לטיפול בפגים. החיבוק, הליטוף והמגע הם המסד והבסיס לקשר הרגשי וליחסי האמון הראשוניים של התינוק עם אמו ועם העולם.

מחקרים מראים שיש כל כך הרבה יתרונות בריאותיים לחיבוקים. הם יכולים להפחית סממנים של מתח וחרדה, את הסיכון לחלות במחלות לבלהפחית עייפותלהגביר את יעילות תפקוד המערכת החיסוניתלסייע להילחם בדלקות, ואפילו להפחית תסמיני דכאון.

תחשבו לרגע כמה פעמים סיימתם שיחה עם בן הזוג, לאחר שסיפר לכם על יום מתוח במיוחד בעבודה, במשפט "נראה לי שאתה ממש זקוק לחיבוק עכשיו". מגזין Psychological Science טוען שחיבוקים הם אפילו תרופה מצוינת להקלת סימפטומים של הצטננות.

לחיבוק אין גיל ואין תאריך תפוגה. כל אחד זקוק לחיבוק ורוב האנשים אוהבים להתחבק. ד”ר דן קרת, רופא ודוקטור לנטורופתיה בשיר”מ, אסף הרופא, מדבר על חשיבות המגע גם בגיל השלישי: “הצורך האוניברסלי במגע אינו דועך עם השנים. כולנו זקוקים למגע ולקרבה גופנית לכל אורך חיינו, מיום היוולדנו ועד יום מותנו”.

כרגע, בגלל המגפה של הקורונה בה אנחנו נמצאים כמעט שנה, רוב האנשים המבוגרים שביננו לא קיבלו חיבוק ולא זכו למגע של ילדיהם והנכדים זה זמן רב. רב מדי.

החוסר הזה בהחלט משפיע ועלול אפילו לחזק את תחושת הבדידות והייאוש. תחושות לא פשוטות שמאפיינות אנשים ככל שהם מתבגרים.

אז מה אפשר לעשות?

לדבר, לשאול, להתעניין ולשלוח חיבוקים ונשיקות וירטואליים כל הזמן וכמה שיותר. התקופה זאת תעבור. צריך להחזיק מעמד עוד קצת.

"אני מכינה לסבא ולסבתא בנק חיבוקים", אמרה שירה, "בכל יום אני מכניסה לשם לפחות חיבוק אחד מהלב וככה כשאוכל סוף סוף לחבק אותם יהיו להם מלא חיבוקים!". האמת? החלטתי לאמץ. גם אני מכינה להורים שלי בנק חיבוקים. כדי שיהיה לי מלאי מלא וגדוש כשסוף סוף אוכל שוב לחבק אותם.

מה איתכם?

 

 

לטורים קודמים

מירית הופמן, עו"ד - מומחית בתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי.
לשאלות בנושאים משפטיים העוסקים בגיל השלישי, ניתן לפנות בכתובת המייל  mirit@lawmirit.com