רגע לפני שנה חדשה - איך הקשר שלכם עם ההורים?

כאשר ההורים נכנסים לגיל השלישי, נדמה שהגיעה השעה למערכת הורים-ילדים יציבה ורגועה, אך בחלק מהמקרים מביאה התבגרות ההורה דווקא להיווצרות או להחרפה של קשיים במערכת היחסים עם הילדים הבוגרים. ערב ראש השנה תשפ"א, עו"ד מירית הופמן ממליצה להניח כמה מלחמות בצד

חדשות כיפה מירית הופמן, עו"ד 17/09/20 11:29 כח באלול התשפ

רגע לפני שנה חדשה - איך הקשר שלכם עם ההורים?
צילום: shutterstock

רבקה, אלמנה בת שמונים, חיה בבית לבדה ולה שני בנים נשואים. בעוד שהקשר עם בנה הצעיר יציב וקרוב, הקשר עם הבן הבכור מסתכם בקשר טלפוני רופף. לפני שהתחתן, טוענת רבקה, הקשר שלה עם בנה הבכור היה מצויין. אבל אז הוא התחתן וכלתה החלה להביע דעה על כל מיני דברים שלא נראו לה. "ומאז, הקשר ביני לבן הבן שלי לא מה שהיה".

שרה, נשואה ליוסי, שניהם מעל גיל שמונים. יוסי סובל ממחלת זקנה ושרה היא המטפלת העיקרית שלו. שירה, הבת שלהם הצעירה, דוחקת באמה, מזה יותר משנה, לשכור עזרה לכמה שעות בכל יום "על מנת לעזור לאמא, כדי שלא תקרוס". אבל שרה לא מוכנה לשמוע על כך ונוצר מתח במערכת היחסים בין האם לבתה. לפני כמה חודשים פרצה מריבה גדולה בין שתיהן סביב הנושא הזה. שירה יצאה מהבית בוכה, ומאז היא לא מדברת עם אמא שלה.

חנה מחכה כל השבוע לסעודת יום שישי בו היא יושבת לאכול עם משפחתה הרחבה. בזמן האחרון היא יוצאת מהארוחה מאוכזבת מכך ששוב הילדים והנכדים לא ממש התעניינו בשלומה. זה מחזק אצלה את התחושה של חוסר חיוניות ושייכות למשפחה.

כשהיינו צעירים התווכחנו עם ההורים על סידור החדר שלנו ועד כמה מאוחר אפשר להישאר מחוץ לבית ביום לימודים. ככל שגדלנו הוויכוחים לאו דווקא התמעטו, הם פשוט השתנו. גם כשיצאנו מהבית, התחתנו, הוויכוחים שוב קיבלו תפנית אחרת. למשל, סביב השוני בגידול הילדים או הנכדים. 

כאשר ההורים נכנסים לגיל השלישי, נדמה שהגיעה השעה למערכת הורים-ילדים יציבה ורגועה, אך בחלק מהמקרים מביאה התבגרות ההורה דווקא להיווצרות או להחרפה של קשיים במערכת היחסים עם הילדים הבוגרים. ההורה, שייתכן שמרגיש בודד ואולי גם מתחיל לאבד את היכולות התפקודיות שלו, חושש להתלונן בפני ילדיו כדי שלא להיתפס לסטיגמה של  "זקן מתלונן שמדבר רק על מחלות". מאידך, בני המשפחה אשר לעיתים מתקשים לקבל את הזדקנות ההורה, מעדיפים לעיתים לא לשאול, וזה עלול להוביל לוויכוחים עקב חוסר תקשורת. 

ביום הראשון של ראש השנה, בשעות אחר הצהרים, נוהגים ללכת אל מקום שיש בו מים (ים, נהר, באר, מעיין, או אפילו ברז), ואומרים את תפילת התשליך. המנהג של "תשליך" נועד לעורר את האדם, על ידי מעשה חיצוני, להגיע להתבוננות פנימית, להתחייבות עצמית לתקן ולשפר את מעשיו, לנקות את עצמינו מהעבר ובכך להתחיל את השנה החדשה עם "דף נקי". 

בואו בהזדמנות זו גם ננקה את עצמינו מהכעסים ומהטינות שיש לנו כלפי ההורים ולהם כלפינו, נשליך את חילוקי הדעות בינינו, ונתחיל יחד דף נקי חדש. דף של תקשורת טובה יותר, של חמלה, של יותר רגישות (משני הצדדים), ושל סבלנות. 

וכמו ששר עידן עמדי נתפלל: "תשליך את כל הניסיונות, תשליך את כל הכעסים, אל המים..תשליך את המלחמות, תשליך את כל ההרהורים, אל השמיים."

 

 

שנת תשפ"א טובה ומבורכת לנו, לילדינו ולכל עם ישראל!

 

 

מירית הופמן, עו"ד - ליווי משפטי ואישי לגיל השלישי ולילדיהם.

לשאלות בנושאים משפטיים העוסקים בגיל השלישי, ניתן לפנות בכתובת המייל  mirit@lawmirit.com

לטורים קודמים