לדאוג לעצמכם - חשוב לא פחות מטיפול במישהו אחר

כאשר בן זוג אחד חולה, בדרך כלל, עיקר הנטל נופל על בן הזוג או על הילדים. אחת הסכנות היא, שהצד המטפל ייכנס למעורבות כה חזקה, ויתעלם מצרכיו שלו, וזה עלול להוביל לקריסתו. אז איך עושים זאת נכון? עו"ד מירית הופמן מסבירה

חדשות כיפה מירית הופמן, עו"ד 20/08/20 13:17 ל באב התשפ

לדאוג לעצמכם - חשוב לא פחות מטיפול במישהו אחר
צילום: shutterstock

היא נכנסה אליי עם עיניים אדומות מרוב עייפות (ולא מעט בכי, כפי שגיליתי מאוחר יותר), והתיישבה על הספה. "אני לא יכולה יותר, קשה לי ממש לראות את אמא שלי ככה", התחילה טלי את השיחה שלנו. אמא של טלי, אשה בת 78 הינה המטפלת העיקרית בבעלה, גבר בן 80, שלא מזמן אובחן כחולה במחלה קשה וזקוק לטיפול.

"תוכלי לדייק יותר מה קשה לך," שאלתי אותה. "תראי, אמא כל היום מטפלת באבא, שזה תיק לא פשוט בכלל. היא מתעקשת לא לקבל עזרה ולעשות הכל לבדה. גם לפני הקורונה היא הייתה כמעט כל היום בבית, עסוקה עם הטיפול. אבל אם הייתי מציקה לה מספיק, היא הייתה מדי פעם יוצאת קצת לנשום אוויר, או יוצאת לקפה עם חברה. עכשיו עם הקורונה, היא בקושי יוצאת מהבית, ואני לא חושבת שהיא דואגת לעצמה בכלל".

כאשר בן זוג אחד חולה, בדרך כלל, עיקר הנטל נופל על בן הזוג או על הילדים. מטפלים אלו מקרב המשפחה נקראים Caregivers. זוגות בהם אחד מבני הזוג סובל ממחלה כרונית, צריכים למצוא את האיזון העדין בין מתן עזרה וטיפול מחד, לבין האפשרות שבן הזוג הבריא ימשיך לעשות את כל אותן פעולות שעשה בעבר – מבלי להרגיש אשם. 

אחת הסכנות היא, שבן הזוג הבריא ייכנס למעורבות כה חזקה, ויתעלם מצרכיו שלו, וזה עלול להוביל לקריסתו. זכרו שלדאוג לעצמכם חשוב לא פחות מטיפול במישהו אחר. המשך שגרת חיים (עד כמה שהדבר ניתן), מהווה טעינת מצברים, אשר מחזקת ותורמת גם ליכולותיו לסייע לבן-הזוג החולה. חשוב מאד להבין, כי גם בן הזוג הבריא זקוק לתמיכה, לאוזן קשבת וליציאה משגרה מדי-פעם, כדי לחדש כוחות. 

יציאה למפגשים חברתיים, עיסוק בפעילות גופנית, אכילה מסודרת, ושינה מספקת, הם רק חלק מהפעולות שמומלץ לבן הזוג המטפל להקפיד עליהן, באותה מידה של מסירות, בה הוא מבצע את הטיפול והסיוע לבן הזוג החולה.

על בן הזוג המטפל ללמוד להגיע לאיזון מחדש של הקשר הזוגי, לשוחח על השינויים שעובר הקשר, לאור התחושות שהמצב מעורר בכל אחד מהם. דברים שלא יאמרו בפתיחות, עלולים להתעורר בעתיד בצורת כעס וריחוק. חשוב להקפיד ולמצוא פעילויות מהנות המתאימות לשני בני הזוג במגבלות החדשות הקיימות, כדי להעצים ולחזק את הזוגיות ולא להפוך אותה לקשר של "מטפל-סועד".

לפני שבוע, הודיעה לי טלי שקבעה עם אמא שלה "דייט" שבועי בגלידריה הסמוכה לביתה, ולאחר מכן שתיהן מקנחות בהליכה ארוכה ליד הים. גם אנחנו, כמו הגלים, לפעמים עולים ולפעמים יורדים אך מגיעים תמיד אל היעד – חוף מבטחים.

 

הכותבת: מירית הופמן, עו"ד - מומחית בתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי.

לשאלות בנושאים משפטיים העוסקים בגיל השלישי, ניתן לפנות בכתובת המייל: mirit@lawmirit.com.

 

לטורים קודמים