כך תלמדו את ילדיכם להיות גיבורים אמיתיים!

יש החושבים כי גבורה אמיתית נמדדת על פי מידת היכולת בהסתרת הרגשות הטבעיים שלנו כבני אנוש. האמנם זוהי גבורה? חיים שטרית מזמין אתכם להכיר גבורה חינוכית מזווית קצת אחרת

חדשות כיפה חיים שטרית 21/11/18 14:20 יג בכסלו התשעט

כך תלמדו את ילדיכם להיות גיבורים אמיתיים!
צילום: shutterstock

"אמא אמרה לי: דני! ילדי הוא גיבור ונבון, ילדי לא יבכה אף פעם כפתי קטון...". אין ספק שאנו חיים בעולם שמתנהל על כוח ומעמד, "החזק שולט". בעולם של טכנולוגיה, רשתות חברתיות ופרסום חוצות, הכל בגדול והמסרים המטפטפים לכולנו בכל האמצעים בעלי אותה מגמה: בשביל להיות "מישהו" ו-"משהו", בעולם ובשביל להיות מאושר, אתה חייב להיות הכי טוב בכל שטח בחיים: הגבר הכי חזק, הבחורה הכי יפה, הבגד הכי אופנתי, הסמארטפון הכי חדש, היחידה הכי מובחרת, האוניברסיטה הכי טובה וכן על זה הדרך.

גם הצלחה נמדדת רק לפי גודל היעדים שאנו מצליחים לכבוש, ורק אם שמעו על מה שעשינו, נחשב באמת שעשינו. אם לא תיעדת את ההצלחה בפייסבוק או לא קיבלת מספיק לייקים, לא נחשב שעשית משהו.

כמו כן, גם בנושא של גבורה, החברה משדרת חיצוניות רבה. הגיבור זה החזק, היפה, החכם וכו'. ילד לומד קודם כל ממה שהוא רואה שקורה מסביבו, ומעתיק את צורת ההתנהגות של המבוגרים לידו. מכל תנועה שלנו בבית, בבית הספר, עם ההורים שלנו ובכל מקום אחר אנו יכולים לבחור האם לחזק אצלו את המסר הנפוץ של גבורה חיצונית המתבססת על הסתרה והכחשה, או גבורה אמיתית של התמודדות נחושה וניווט של הכישרונות, היכולות, המזג הטבעי וכל צדדי האישיות המופלאה שלנו לטובת ההצלחה האישית שלנו.

חשוב לשתף את ילדינו בהתמודדויות שהיו לנו בגיל שלהם ולהראות להם שמכישלון ניתן לצמוח, וכי יש חשיבות להתמדה ולמסירות, גם אם לא רואים מיד את ההצלחה. גבורה נמדדת ביכולת ללמוד מניסיון העבר ומניסיונם של אחרים יחד עם קבלה והכלה עצמית המגיעות מתוך חיזוק הביטחון העצמי, אמונה ביכולת לשנות ולהצליח והליכה יד ביד עם הכוחות הטבועים בנו על מנת להשתמש בכל תכונה ומזג כמנוף להצלחה. 

בנוסף, מומלץ לנתח יחד עם הילד את הקושי שעומד בפניו ולהבין יחד איתו, מהי הנקודה הפנימית שמפריעה לו, למה הוא זקוק ומה יכול לעזור לו לצלוח את הקושי. ניתן בעזרת תיווך נכון, המגיע מתוך אמפתיה ושיקוף של המציאות ללא שיפוט, לעזור לילד להבין מהו הקושי האמיתי וכיצד להתגבר עליו. 

כדאי לקחת חוויה מתוך סיטואציה שהייתה לילד בעבר ולהתבונן בה יחד איתו בכדי שיוכל לראות כיצד התמודד עם קשיים שונים בעבר וללמוד מזה למצב שנמצא בו כעת. יתרון נוסף בחוויה מן העבר הוא שניתן לראות על ידי זה, שקושי הוא לא דבר נורא כל כך ולקבל קצת פרופורציה. על ידי כך יופחתו גם תחושות הלחץ והחרדה, והקושי יתגמד ולא יראה מאיים כמו שהוא נראה בתחילה.

החיים מלמדים אותנו כי גבורה אמיתית אינה נמדדת דווקא בהצלחות גדולות ומרחיקות לכת אלא בפעולות שגרתיות פשוטות של התמדה ומאמץ שבסופו של דבר יביאו גם להצלחה בכל תחומי החיים.

 

 

לטורים קודמים, היכנסו!

חיים שטרית, מורה לחינוך מיוחד, מפענח ציורי ילדים ומדריך הורים בשיטת מיכל וימר