לימודי תלמוד באוניברסיטת בר-אילן: בואו להצטיין ולהרחיב אופקים

תופתעו עד כמה תואר בתלמוד יכול להעשיר אתכם. בואו להיות חלק מהמחלקה המובילה בעולם בחקר התלמוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/20 13:35 טו בתמוז התשפ

לימודי תלמוד באוניברסיטת בר-אילן: בואו להצטיין ולהרחיב אופקים
צילום: shutterstock

קרוב לאלפיים שנה מעסיק התלמוד את מיטב המוחות של העם היהודי. התלמוד, על אף שייכותו לעם קטן בין העמים, מעסיק חוקרים מכל אומות העולם. בנוסף להיותו מאגר עצום של ידע וחכמה, מציע התלמוד גם שיטת למידה ודיון מהפכנית. יש שיטענו, כי שיטה זו הובילה ומובילה את בני העם היהודי להישגים אינטלקטואליים יוצאי הדופן בכל הדורות.

האתגר העיקרי בלימוד התלמוד הוא השפה המיוחדת והמונחים היחודיים. אך, עם האתגר בא הסיפוק והשכר הגדול: בתלמוד ישנם טקסטים רלוונטיים להפליא גם לימינו אנו, טקסטים שמציעים נקודת מבט מפתיעה על סוגיות חברתיות, מוסריות ופילוסופיות המרכזיות גם בחיינו.

צפו בראש המחלקה לתלמוד, ד"ר אהרן עמית, מסביר על הלימודים במחלקה לתלמוד:

ד"ר אהרן עמית מסביר: "כאשר מדברים על תלמוד, בדרך כלל אנשים מתכוונים לתלמוד בבלי, אך אצלנו לומדים את שני התלמודים – גם תלמוד בבלי וגם תלמוד ירושלמי". ולא זו בלבד, הלימודים במחלקה לתלמוד כוללים קורסים של כל ספרות חז"ל – גם באגדה וגם בהלכה. בנוסף, יש הרבה קורסים במחלקה שדנים בתקופת הגאונים, בימי הביניים, ואפילו בהלכה המודרנית. ד"ר עמית ממשיך ומתאר מדוע המחלקה לתלמוד זכתה בתואר המחלקה המצטיינת לשנת תש"פ: "הצטיינות זו נובעת מאיכות הקורסים הגבוהה, ומשביעות הרצון של הסטודנטים מצוות המרצים האקדמי".

ואכן בין המרצים הבכירים ניתן למצוא את פרופ' לייב מוסקוביץ – חוקר בכיר בתלמוד ירושלמי ופרופ' דוד הנשקה, חוקר בכיר במדרשי ההלכה ותולדות ההלכה שחיבר את הספר "מה נשתנה: ליל הפסח בתלמודם של חכמים", שזכה בפרס הרקטור לחדשנות מדעית.

למחלקה לתלמוד יש היסטוריה מכובדת של זכייה בפרסים: פרופ' דניאל שפרבר ופרופ' שמא פרידמן זכו בפרס ישראל בתלמוד, ופרופ' חיים מיליקובסקי ופרופ' יעקב שפיגל זכו בפרס הרב קוק לספרות מחקר: פרופ' מיליקובסקי על ספרו "סדר עולם: מהדורה מדעית, פירוש ומבוא", ופרופ' שפיגל על ספרו "עמודים בתולדות הספר העברי: הגהות ומגיהים".

מדובר במחלקה הגדולה בעולם, וככזו לסטודנטים יש אינטראקציה גם עם חוקרים בעלי שם, המגיעים להרצאות ולכנסים מאוניברסיטאות יוקרתיות בעולם. בשנים האחרונות התקיימו בבר-אילן כנסים בינלאומיים חשובים עם בכירי החוקרים בארץ ובעולם.

ד"ר עמית מודע לכך שיש רצון ללמוד מקצועות עם אפיק פרקטי: "כיום מרבית הציבור נמשך ללימודים פרקטיים יותר, ובוחרים ללמוד מקצועות שיביאו להם אפיק מקצועי מיידי", הוא אומר. אך ממליץ לסטודנטים לשלב את המקצועות הללו יחד עם הלימודים במחלקה: "כך הם מרוויחים גם את לימודי המקצוע מצד אחד, אבל גם יזכו ללמוד תחום מעמיק, שירחיב את אופקיהם בצורה בלתי רגילה. תואר בתלמוד יכול להעשיר מאוד כל אדם, לא משנה באיזה כיוון יבחר בחיים". 

המחלקה לתלמוד מעניקה גם השפעה רבה על החברה הישראלית: מאות אנשי חינוך, רבנים, רמי"ם ומורים לתלמוד ותורה שבעל פה, רכשו את השכלתם במחלקה.  המחלקה משתתפת, מטעם משרד החינוך, בוועדות מקצועיות בתחום תורה שבעל פה בחינוך הדתי ובחינוך הכללי. המחלקה מספקת ייעוץ מדעי בתחום הספרות התורנית ומשתתפת בשיח בין דתי בארץ ובעולם.

בוגרי המוסדות הדתיים כבר למדו שנים רבות בישיבות ומדרשות, מה יוסיף להם הלימוד במחלקה?

ד"ר עמית משיב: "אני אצטט בוגר שלנו שבא ללמוד תואר שני 'אני לא האמנתי כמה הלימוד במחלקה יעשיר אותי, בכל ההיבטים בהם הוא עוסק. אני יושב בשיעור, ושואל את עצמי איך שיעור כל כך מרתק לא מתקיים עם מאות תלמידים?'". הלימוד במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן איכותי מאוד ועמוק במיוחד. ד"ר עמית מסיים: "לדעתי, מי שגדל בישיבות או במדרשות, מומלץ לו לבוא למחלקה, לגלות עוד ולהתפתח בלימוד. דווקא בוגרי ישיבות ומדרשות יעריכו את הלימוד במחלקה יותר מכל אדם אחר". 

לפרטים נוספים https://www.bar-ilan.com/talmud