יותר מהחילוני ופחות מהדרוזי: אלו נתוני הבגרות המרשימים בחינוך הממלכתי דתי

בשנת תשפ"א חלה עלייה של 2.6% בזכאות לבגרות זאת למרות החששות שהיו בשנת הקורונה. שיעור הזכאות לפי מגזרים: יהודי - 77.8% זכאים, ערבי - 74.5%, ודרוזי - 91.3% זכאים לבגרות | ההישגים משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות בתקופת הקורונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/09/22 15:37 טו באלול התשפב

יותר מהחילוני ופחות מהדרוזי: אלו נתוני הבגרות המרשימים בחינוך הממלכתי דתי
אילוסטרציה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

נתוני "התמונה החינוכית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים ה'תשפ"א, שנת הקורונה מלמדים כי שיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים בכיתה י”ב עמד בשנת הלימודים תשפ"א עלה ב- 2.6% ושיעור הזכאים הכולל עומד כעת על 76% לעומת 73.4% בשנת הלימודים תש"ף. 

את הנתונים פרסם היום (א') משרד החינוך כאשר התמונה לשנה זו כוללת 10 מדדים המאוגדים בשלוש אשכולות: למידה והישגים, ערכים והתמדה ונשירה. מדדים אלה אינם כוללים את מדדי האקלים הבית ספרי כפי שהיו בתמונה החינוכית של שנים עברו, וזאת בשל אילוצי הקורונה. נתוני האקלים העדכניים יפורסמו בקרוב. 

נציין כי ההישגים של "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תשפ"א משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות על רקע התפרצות נגיף הקורונה. לנוכח מציאות מורכבת זו נקבעו התאמות אשר כללו: צמצום ומיקוד של חומר הלימוד ותוספות של מועדי הבחנות. 

פירוט הנתונים

שיעור הזכאות לפי מגזרים 

  • במגזר היהודי: 77.8% זכאים לבגרות (עלייה של 2% - תש"ף: 75.8%)
  • מגזר ערבי (ללא מזרח ירושלים): 74.5% זכאים לבגרות (עלייה של 5.1%, תש"ף: 69.4%)
  • במגזר הדרוזי: 91.3% זכאים לבגרות  (עלייה של 2.1%, תש"ף: 89.2%)
  • מגזר בדואי בנגב: 60.4% זכאים לבגרות (עלייה של 2.3% - תש"ף: 58.1%)

צילום: משרד החינוך

שיעור הזכאות לפי פיקוח במגזר היהודי

  • בפיקוח הממלכתי: 86.3% זכאים לבגרות (עלייה של 2.4% - תש"ף: 83.9%)
  • בפיקוח ממלכתי דתי: 87.7% זכאים לבגרות (עלייה של 1.8% - תש"ף:85.9%)  
  • בפיקוח החרדי: 26.2% זכאים לבגרות (עלייה של 2.2% - תש"ף:24%)

צילום: משרד החינוך

זכאות לפי מגדר 

  • בנות: 76.6% זכאיות לבגרות (עלייה של 1.6% - תש"ף:75%)
  • בנים  75.3% זכאים לבגרות (עלייה של 3.7% - תש"ף:71.6%)

איכות התעודה 

  • שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב: 13.3% (עלייה של 2.5% - תש"ף:10.8%)
  • שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה  4 יח״ל: 19.9% (ירידה של 0.2% - תש"ף:20.1%)
  • שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל: 16.6% (עלייה של 1% - תש"ף:15.6%)
  • שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית  4 יח״ל: 21.6% (ירידה של 0.7% - תש"ף: 22.3%)
  • שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל: 42.9% (עלייה של 1.4% - תש"ף: 41.5%)
  • מדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות): 0.8% (ירידה של 0.2% - תש"ף:  1%)
  • מדד אירועי שק"ד (פער בין הציון הבית ספרי לציון של הבחינה החיצונית):  0.6% (ירידה של 0.3% - תש"ף: 0.9%)

הסמכות טכנולוגיות בקרב תלמידי י"ב

  • שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות: 70.9% (עלייה של 5.8% - תש"ף: 65.1%)
  • שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים: 56% (עלייה של 6.7% - תש"ף:49.3%)
  • שיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב: 12.3% (עלייה של 1.8% - תש"ף: 10.5%)

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה עם פרסום נתוני הבגרות כי "התמונה החינוכית מאפשרת לנו ללמוד על רמת ההישגים והמיפוי בשטח, מחדדת לנו כמערכת חינוך היכן יש לחזק ולפעול לצמצום פערים ומניעת נשירה, וכן לטפל באופן ממוקד במקומות הנדרשים. בתי הספר הינם בתי חינוך ולכן, לצד החשיבות בקידום ההישגים הלימודיים והמצוינות, עליהם להקנות לבוגריהם סביבה מוגנת, ערכים, מיומנויות רלוונטיות וכלים לחיים. הרפורמות והתוכניות שיוצאות לדרך בשנת הלימודים הקרובה יסייעו בהשגת יעדים אלה בשנים הקרובות".