כל הפרטים בלי תנ"ך והיסטוריה: משרד החינוך הציג את הרפורמה בבגרויות

משרד החינוך הודיע על רפורמה חדשה בבגרויות, לפיה יושם דגש על למידה באמצעות קורסים דיגיטליים, ואת בחינות הבגרות במדעי הרוח תחליף עבודה מסכמת רב תחומית

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/04/22 16:50 כה בניסן התשפב

בלי תנ"ך והיסטוריה: משרד החינוך הציג את הרפורמה בבגרויות
מוסד חינוכי אילוסטרציה , צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הציגה היום (ג') את רפורמת הבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת חברה ורוח): היסטוריה, ספרות, תנ"ך אזרחות ומורשת. הרפורמה תחל לפעול משנת הלימודים הבאה (תשפ״ג) בכיתות י' בעוד שתלמידי כיתות יא-יב ימשיכו לימודיהם במתכונת הנוכחית.

תוכנית הלימודים החדשה של שאשא-ביטון

שלב קורסי היסוד - יתקיימו במסגרת 3 נתיבים חדשים שיעמדו לבחירת המורים:

•           נתיב 1 : למידה מתחדשת  

•           נתיב 2: למידה מבוססת דיגיטל

•           נתיב 3 : מורים מובילי פיתוח

מבנה התכנית החדשה שלב קורסי היסוד יחל בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ג) בכיתות י' והוא ימשיך גם בשנת הלימודים לאחריה, עם עלייתם של התלמידים לכיתה י"א. כל מורה ממקצועות המח"ר - היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות ייבחר לעצמו את אחד מדרכי ההוראה והלמידה שיועמדו לרשותו במסגרת 3 הנתיבים החדשים:

1. למידה מתחדשת

ההוראה, הלמידה והערכה בנתיב זה תתבצענה במגוון דרכים, בהן: לימוד באמצעות סרטונים, משימות מקוונות ומשימות חקר כיתתיות, למידה עצמית, שיתופית, למידה חוץ כיתתית ולמידה מקוונת, לצד למידה פרונטלית. נוסף לזאת, לרשות המורים יעמוד אוסף רחב של מטלות הערכה שתהיינה בהלימה למיומנויות שעל התלמידים לרכוש.

2. למידה מבוססת דיגיטל

ההוראה והלמידה תתבצענה באמצעות קורסים דיגיטליים שפותחו על ידי משרד החינוך, כאשר המורה מלווה באופן צמוד את תהליך הלמידה.

3. מורים מובילי פיתוח

ההוראה והלמידה ישענו על חומרים שיפתח המורה, בכלים אשר רכש במסגרת הפיתוח המקצועי. כל מורי המח"ר יעברו במהלך השלוש שנים הקרובות תהליכי הכשרה בהתאם למבנה התוכנית החדשה ודרכי ההוראה. כל אחד מקורסי היסוד ב- 4 תחומי הדעת יהיה שווה ערך ל- 5.1 יחידות לימוד. בנוסף חצי יחידה נוספת בכל אחד מהמקצועות תוקדש לעבודה המסכמת שהיקפה יעמוד על 2 יחידות לימוד.

עבודה מסכמת רב תחומית

התלמידים יחלו לעבוד על העבודה המסכמת הרב תחומית החל משנת הלימודים תשפ"ד. העבודה תורכב מ- 4 חלקים נפרדים – היסטוריה, ספרות, אזרחות ותנ"ך (בהתאמה לזרמי החינוך - ממלכתי, ממלכתי דתי, ממלכתי ערבי ודרוזי). היקף העבודה המסכמת יהיה 2 יחידות לימוד. במסגרת העבודה התלמידים יעבדו בקבוצה של 3-2 שותפים, אשר יוכלו לחקור מתוך שורה רחבה של נושאים באמצעות 4 תחומי הדעת – ספרות, היסטוריה, תנ"ך ואזרחות. כך למשל, הם יוכלו לחקור את נושא המנהיגות - כיצד מנהיגות מעצבת

עבודה מסכמת רב תחומית 

 עבודה מסכמת רב תחומית - תחל באמצע כיתה י"א. התכנית תלווה בבקרה חיצונית על קורסי היסוד, ובהערכה ומדידה חיצוניים על העבודה המסכמת הרב תחומית. כמו-כן, התלמידים ייבחנו על העבודה בעל פה על ידי בוחן חיצוני. היקף העבודה המסכמת יהיה 2 יחידות לימוד. במסגרת העבודה התלמידים יעבדו בקבוצה של 3-2 שותפים, אשר יוכלו לחקור מתוך שורה רחבה של נושאים באמצעות 4 תחומי הדעת – ספרות, היסטוריה, תנ"ך ואזרחות. כך למשל, הם יוכלו לחקור את נושא המנהיגות - כיצד מנהיגות מעצבת מדינת ישראל משרד החינוך 3 מציאות? משבר האקלים ושמירה על משאבי העולם, סוגיית מלחמה, שלום, טרור ומוגנות וסוגיות חברתיות. השאלה של נושא העבודה תבחן בכל אחד מ- 4 תחומי הדעת, כאשר היא תדרוש מהתלמידים להתייחס לטקסטים תוך שימוש בשורה של מיומנויות, בהם: אוריינות שפתית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע, מסוגלות עצמית, מעורבות קבוצתית ויכולת פרזנטציה. 

שרת החינוך מסרה: "המטרה שלנו להעניק לתלמידים כלים שישרתו אותם בעתידם האישי, המקצועי והאקדמי. שתוענק להם חווית למידה רלוונטית, מעמיקה, כזו שתיחקק להם בתודעה לעוד שנים קדימה. אנחנו משנים את הדרך כדי לתת לתלמידים את ההזדמנות להפסיק לשנן, ובאמת להתעניין. הגיע הזמן להתאים את מערכת החינוך ושיטת הלימוד לעידן החדש".

חבר הכנסת אופיר סופר מהציונות הדתית מסר בתגובה כי הרפורמה מתעלמת מהזהות היהודית. "כאשר תלמידי ישראל נבחנים רק במקצועות מתמטיקה, אנגלית, שפת אם ובאחד ממקצועות המדעים המסר שמועבר אליהם הוא שמקצועות כמו תנ״ך וספרות הם אינם חשובים כלל. משרד החינוך לעולם לא היה מחליף את הבגרויות באנגלית ובמתמטיקה לעבודות במסגרת בית הספר".