על קו הזינוק

לרגל שנת ה - 70 (בלי עין הרע … ) בחרה התנועה לעסוק בנושא - "70 שנה לתנועה". אכן במבט ראשון - אין דבר טבעי מזה, שלא לומר - ברור מזה. ובמבט שני … - בעצם לָמה ויותר נכון לֶמָה ? מדוע צריך ללמוד על העבר ? איזו תועלת תצמח מזה ? (שעורי היסטוריה זה לא בדיוק הדבר שחסר לנו …)

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 15/03/03 00:00 יא באדר ב'



על קו הזינוק …



לרגל שנת ה - 70 (בלי עין הרע … ) בחרה התנועה לעסוק בנושא - "70 שנה לתנועה". אכן במבט ראשון - אין דבר טבעי מזה, שלא לומר - ברור מזה.


ובמבט שני … - בעצם לָמה ויותר נכון לֶמָה ? מדוע צריך ללמוד על העבר ? איזו תועלת תצמח מזה ? (שעורי היסטוריה זה לא בדיוק הדבר שחסר לנו …)



כבר עמד על כך עקיבא בן מהללאל במסכת אבות (פרק ג, א') והגדיר את היחס בין עבר לעתיד במשפט שכולנו מכירים - "דע מאין באת ולאן אתה הולך"


לא לחינם קשורים עבר ועתיד יחד - התובנה שהנחתה את עקיבא בן מהללאל היא - שאין עתיד ללא עבר. הדברים אינם מנותקים זה מזה.


כיצד אדם יוכל לתכנן את מהלכיו, לשפר את פעולותיו, להגדיל את שאיפותיו ובעיקר לשאוב את כוחותיו ללא עבר ?


הדבר נכון באדם הפרטי, כל שכן בתנועה.


בשנתה ה - 70 של התנועה אנו לומדים על העבר על מנת לבסס לעצמינו נקודת זינוק טובה יותר בעתיד.


אנחנו נמצאים היום על קו הזינוק …



לנסות לסכם ולכלול את פעלה של התנועה, את ערכיה שהאירו את הדרך לאורך השנים בחוברת בעלת מספר עמודים מוגבל - היא משימה בלתי אפשרית.


במקרה זה נכון יהיה לומר "קצרה היריעה מלהכיל" את אותם אירועים חשובים, אישים שהוו עמודי תווך ומפעלים שונים שהתנועה היתה שותפה בבניינם ובהתהוותם.


ובכל זאת על מנת לתת מושג הן מקיף והן מעמיק על עשייתה של התנועה נבחרו מספר צירים מרכזיים המלווים את התנועה משחר נעוריה ועד היום …


אמנם כל שבט ושבט עוסק בציר המיוחד לו, אך אין לשכוח את הרקע הכללי שמתוכו ועל גביו אנו לומדים ציר זה.


באתר תמצא פעולת מבוא - "בתנועה מתמדת" הנותנת מושג מקיף וכולל על פועלה של התנועה - זוהי פעולת חובה שעל גביה נבנים שאר תתי הנושאים.



ולתתי הנושאים :



שבט נבטים - בני עקיבא :


במסגרת נושא זה יעסקו החניכים ביתרונה של תנועה נוער על פני מועדון, תהליך הקמת התנועה, מייסד התנועה - יחיאל אליאש ז"ל, מדוע אנו קרויים על שם ר' עקיבא, מטרות ויעדי התנועה ומושגים בסיסים נוספים הקשורים לתנועה.




שבט ניצנים - התיישבות בבני עקיבא :


מתוך הבנה שההתיישבות היא ציר עשיה מרכזי בעבר, בהווה ובעתיד יעסקו החניכים בחשיבות ההתיישבות, ערכה של ארץ ישראל, סיפורו המיוחד של גוש עציון ובערכה של מסירות הנפש.



שבט מעלות - יחסה של בני עקיבא ליהדות התפוצות :


העיסוק ביהדות התפוצות אינו מתחיל מהרגע ש"יהדות התפוצות" מגיעה הנה אלא עוד הרבה קודם - כשהם עדין שם ואנו פה.


רצינו לפתוח חלון לאותו קשר שנוצר עם יהדות התפוצות לפני שנוצרת מערכת יחסים של עולה - ותיק, קולט - נקלט.


במסגרת זו יעסקו החניכים - בהכרת פעלה של התנועה בחו"ל בין בארצות רווחה ובין בארצות מצוקה, בדילמה המרכזית הקיימת באוויר - האם לחזק מרכזיים יהודיים בגלות ?. בחלק השני נעסוק בערכה של העליה, במתח החריף הקיים בין ותיקים ועולים וברצון שלנו לבנות חברה המושתת על הערכה ומתן כבוד לשונה.



שבט מעפילים - השתלבות בני עקיבא בחברה הישראלית :


מתוך החובה והזכות להשתלב בכל מערכת החיים במדינה יעסקו החניכים בגיבוש ועיצוב תחושת השליחות - הנני, בעשייתה של בני עקיבא בעבר, בערך ההתנדבות למסגרות שרות לאומיות כדוגמת צה"ל, בבנית היחס הנכון לנתינה וביעדי ההגשמה.



שבט הרא"ה - עולמה התורני של התנועה :


בראש ובראשונה הננו תנועה היוצאת מתוך הקודש ופועלת בשמו, משנת "תורה ועבודה" שלאורה אנו פועלים מורכבת ודורשת לימוד ובירור עמוק.


במסגרת זו יעסקו החניכים בבירור משנתה של התנועה, על איזה רקע צמחה, מורכבות הדרך, בעשית התנועה בעולם התורני ובאחד מעמודי התווך של התנועה - הרב נריה זצ"ל.



וכמו בכל חוברת - אין להתייחס אל הפעולות בבחינת "כזה ראה וקדש" - בחנו את כל הפעולות, התאימו אותם לשבט הפרטי שלכם, שנו והוסיפו משלכם.



שנזכה לגדול ולפרוח


בב"ח לתו"ע


מחלקת הדרכה


התשנ"ט