האקדמיה ללשון הטרילה - הגולשים הזדעזעו: "הקדמנו לחמוד לצון"

פוסט של האקדמיה ללשון העברית הסעיר את האינטרנט אך כעבור זמן קצר הודו באקדמיה כי מדובר בהטרלה: "גם אנחנו הקדמנו לחמוד לצון" | מהי ההחלטה שעוררה סערה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/23 13:13 ט בניסן התשפג

האקדמיה ללשון הטרילה - הגולשים הזדעזעו: "הקדמנו לחמוד לצון"
אחד באפריל, צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון העברית ידוע בהחלטותיה מעוררות המחלוקת לגביי השפה העברית, אך לבוקר כזה אבשלום קור אפילו לא חלם. בפוסט ברשתות החברתיות של האקדמיה עלה פוסט המסביר כי מותר להשתמש בקיצור ת', לדוגמא בביטוי "צעביר ת'מלח" ועוד. הרשת געשה, אך מהר מאוד הבהירו באקדמיה כי מדובר בפוסט לכבוד אחד באפריל.

טמנו פח

"תן לשים ת'ראש, אל תשברי לי ת'לב, אני לא מרגיש ת'פה שלי. שימו לב – החלטה חדשה של האקדמיה ללשון העברית קובעת כי המשפטים הללו תקינים! גם בלשון רשמית אפשר להשתמש בצורת הקיצור ת' כקיצור ל'את ה־'. למותר לציין כי אפשר להשתמש גם בצורה המוכרת והנפוצה 'את ה־': 'תן לשים את הראש', 'אל תשברי לי את הלב', 'אני לא מרגיש את הפה שלי'", כתבו באקדמיה.

הם הסבירו: "הרקע להחלטת האקדמיה: באיגרות מתקופת מרד בר כוכבא יש כמה דוגמאות לכתיבה כזו, למשל: 'מעיד אני עלי ת שמים […] שאני נתן תכבלים ברגלכם'. גם בכתובת עמונית, שזמנה המשוער הוא המאה השמינית לפני הספירה, נמצא כתוב 'תנעל תדלת' ולא 'תנעל את הדלת'".

"גם אנחנו הקדמנו לחמוד לצון"

כעבור 5 דקות שנדמו כנצח בעיניי חובבי העברית המושבעים, פרסמה האקדמיה הבהרה: "מחר מצוין 1 באפריל, יום הכזבים הבין־לאומי וגם אנחנו הקדמנו לחמוד לצון. האקדמיה ללשון העברית לא אישרה את השימוש בקיצור ת' אף על פי שאכן קיימות דוגמאות לכתיבה כזו באיגרות מתקופת מרד בר כוכבא. בעברית תקנית אנחנו ממליצים לכתוב וגם לומר 'את ה־'".