מיוחד הצצנו לסידור של אמני ישראל וזה פיוט הסליחות שהם הכי אהבו

חמשת האמנים המצליחים נרקיס, בניה ברבי, נועם בנאי, אתי אנקרי ושיר דוד גדסי בוחרים את פיוט הסליחות האהוב עליהם: מעננו, דרך עת שערי רצון ועד לך אלי | ויש גם בחירה מפתיעה משולחן השבת שלכם | פרויקט מיוחד לחודש אלול

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 15/09/22 15:51 יט באלול התשפב

הצצנו לסידור של אמני ישראל וזה פיוט הסליחות שהם הכי אהבו
צילום: FLASH90/רועי ברקוביץ'/אור דנון

אנחנו בעיצומו של חודש הרחמים והסליחות, חודש אלול, בו נשמעים מגוון רחב של פיוטים בתפילות הסליחות, ראש השנה ויום הכיפורים. לכל אחד מאיתנו יש את הפיוט שנוגע במקומות הכי עמוקים בנפש, וביקשנו מחמישה אמנים שונים לפתוח בפנינו את הסידור האישי שלהם ולספר על הפיוט האהוב עליהם. לפניכם הבחירות.

נרקיס: עת שערי רצון

הזמרת והיוצרת המצליחה בחרה בפיוט שכתב רבי יהודה בן שמואל עבאס ומושר לפני תקיעות השופר שבין שחרית למוסף בראש השנה. "הוא מצמרר אותי ועושה לי ממש לבכות, בייחוד הבית השביעי, מילים כואבות כמו אגרוף לבטן. המחבר משלב מדרש מרטיט כיצד הבן מרחם על אמו כי הוא יודע כמה היא התפללה עליו ועכשיו שהוא מובל לשחיטה, הוא לא יודע מאין האמא תמצא נחמה".

הזמרת נרקיס

נרקיס. כמו אגרוף | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"תמיד ברגעים הללו הנשמה מתגלה ואני נזכרת במה שלרוב אני שוכחת במהלך השנה: כמה כיסופים וגעגוע יש לי לבורא עולם, וכמה הכל זה באמת הבל ויש רק את אהבתו והיא הדבר הנצחי. מזלנו שיש לנו מלך רחמן שמרחם עלינו ונותן לנו הזדמנות פעם בשנה להתעטף בקדושה של היום הנורא הזה".

בניה ברבי: לך אלי

הזמר והיוצר האהוב בחר בפיוט המרגש שמושר עם כניסת יום כיפורים. "את הפיוט הזה שרים ברוב עם כל המתפללים ברגע המרגש שלפני תפילת ערב יום כיפור, כשכולם עטופים בטלית, מכונסים בתוך עצמם וגם מרגישים את האחר. בתוך כל ההכנות לשיח האישי עם בורא עולם, כשכל פניה אליו היא אישית, 'לךָ', יש את 'אני', 'עצמי', 'גופי', 'נשמתי', והכל מתחבר לכדי עולם רוחני אחד".

בניה ברבי.

בניה ברבי. התבודדות בהמון | צילום: Moshe Shai/FLASH90

"לפיוטים בימים הנוראים יש מנגינות חודרות לנשמה, במיוחד עם האפקט של השירה בציבור. זה משפיע מאוד על היכולת שלך להיות עם הקהל ולהרגיש את עצמך קרוב להשם, תוך כדי העיטוף בטלית, זאת תחושה של התבודדות בהמון".

נועם בנאי: עננו

הזמר והיוצר המבטיח, בנו של מאיר ז"ל, בחר בפיוט נפוץ שמושר לאורך כל חודש אלול בימי הסליחות. "אני זוכר מאז שהייתי ילד קטן, את הניגון הזה בבית הכנסת של המשפחה בירושלים. הנוסח שלנו הוא ספרדי ירושלמי, ובגלל החיבה למוזיקה במשפחה זה מרגיש לי תמיד שהם מקבלים המון עומק ויופי מיוחד בבית הכנסת שלנו".

נועם בנאי. "מאז ומעולם הגדרתי את עצמי כאדם מאמין"

נועם בנאי. עומק ויופי | צילום: אור דנון

"מתחילים את הפיוט כשיש סלסול ארוך מאוד בכל תחילת משפט על המילה 'עננו', וכל פעם מישהו אחר מהקהל מסלסל את זה בתורו. מעבר לזה כמובן שבאלבום של אבי ז"ל 'שמע קולי' הוא מבצע שם את הפיוט הזה בגרסה שהוא הלחין, ככה שיש לי גם את המקום האישי והקרוב עם אבא בתוך הפיוט הזה".

אתי אנקרי: אגדלך

הזמרת והיוצרת הוותיקה, מהחלוצות בשירת הפיוטים, בחרה דווקא בפיוט לא קלאסי לימים הנוראים של רבי אברהם אבן עזרא. "אני אוהבת הרבה פיוטים, אבל אם צריך לבחור, אז מה שעולה לי זה הפיוט 'אגדלך' של אברהם אבן עזרא בלחן של מורין נהדר".

אתי אנקרי בהופעה

אתי אנקרי בהופעה. הלב נפתח | צילום: צילום מסך מיוטיוב

"אני יודעת שהוא לא משתייך לפיוטי הסליחות שבסידור, אך זכור לי רגע שהקשבתי לו, בהליכה בחוץ, התיישבתי על הארץ והלב נפתח לי באהבה והודיה אל הקיום הקיים והמקיים, הבורא יתברך".

שיר דוד גדסי: עזרני אל חי

הזמר והיוצר הצעיר, בנו של המלחין יאיר גדסי שהלחין את 'לך אלי' בגרסה התימנית, בחר בפיוט של רבי רפאל ענתבי שהפך לאחד הפיוטים הנפוצים בעדות ישראל. "אני בוחר בעזרני אל חי, הפיוט ששרים בערבי שבתות ובבקשת תשובה. אישית אני מחובר מאד אליו ומנגן אותו בכל כלי שאני מנגן בו יחד עם המשפחה".

שיר גדסי

שיר גדסי. מחפש תקווה | צילום: רועי ברקוביץ'

"בכותרת של הפיוט נכתב כי הוא מיועד לימים הנוראים ויש בו מילים שנוגעות בנשמה ונותנות תקווה, לדוגמא המשפט 'סוד ימינך הפשוטה לקבל את הנפש המתחטא'. נוגע עמוק, מחזק ומרים אותנו אל על".