תפתח פה גדול: מה התזונה הטובה לתינוקך?

הבייבי הגיע לגיל חצי שנה ואתם רוצים להתחיל לתת לו אוכל מוצק, איך עושים את זה נכון? שרה בר אשר עם 7 כללים שחשוב לדעת לפני שמתחילים להאכיל במוצקים

חדשות כיפה שרה בר אשר 05/09/19 12:21 ה באלול התשעט

תפתח פה גדול: מה התזונה הטובה לתינוקך?
צילום: shutterstock

מזל טוב! הגעת לגיל חצי שנה. מהיום, האוכל שלך יהיה צבעוני יותר, מגוון יותר ואולי אפילו מעניין יותר. אז חבריקו, תפקח את העיניים, תסתכל סביב, כי יש סיכוי טוב שכפית עם גזר מעוך עושה כעת את דרכה היישר אל פיך. והרי ילד טוב משאיר כפית ריקה. או שלא. הנה שיעור באכילה. 

נא להתנהג בהתאם: מלח, סוכר ואבקת מרק, לא עוברים את הסלקטור ולא נכנסים למועדון. נקודה. אם הזאטוט מסרב לאכול, תטעמו בעצמכם. אם זה לא טעים לכם, זה גם לא טעים לו. תוסיפו למרק התינוקות, עשבי תיבול כמו פטרוזיליה ושמיר. אפשר בהחלט להוסיף בצל, שומר ומעט שום. תשתמשו בכל פעם בירקות שונים. תחשבו על זה, גם אתם הייתם מסרבים לאכול בכל יום את אותו מזון. תכינו את אותו מרק גם לשאר המשפחה, תוציאו ממנו כמות שמספיקה להזנת התינוק למשך שלושה ימים ותטחנו. את שאר המרק, תתבלו ותאכלו בעצמכם. כך תטרחו פחות. זאת ועוד, רצוי לא להכין מרק שמכיל רק ירקות כתומים, כיוון שתקבלו מרק מתוק. אמנם זה מתוק טבעי, אך יתכן שבפעם הבאה התינוק יסרב לאכול מרקים אחרים. בנוסף, ישנה מחלוקת עתיקת יומין האם ההרגל של אכילת ירקות קודמת להרגל של אכילת פירות, או ההיפך. אני פוסקת להלכה, שהטוב ביותר הוא להתחיל עם כפית גזר מעוך שיש בו מתיקות עדינה.  

צילום: shutterstock

הקפאת נכסים: רק בשעת הדחק אפשר להקפיא את המרק של התינוק. ואם עושים את זה, אז מקפיאים בצנצנות זכוכית ולא בתבניות להקפאת קרחונים שעשויות מפלסטיק או מבן דודו הסיליקון. למה? כי שניהם תולדה של נפט. חשוב לדעת, שההקפאה הורסת חלק מהוויטמינים וגם המרקם כבר לא אותו דבר. חבל. 

חוק שימור החומר: מומלץ מאוד לבשל את המרק עם העצמות של העוף, כך הוויטמינים והמינרלים שבעצמות, יישארו במי המרק. אז נכון, שחימום הורס חלק מהוויטמינים ובמיוחד את הוויטמינים שמסיסים במים (ויטמין C וויטמיני B), ובכל זאת רוב הוויטמינים נשארים. במיוחד לאור העובדה שלא שופכים את מי המרק. כדאי לדעת שכשקונים מרק תינוקות או מחיות של פירות בצנצנות, החשיפה הממושכת לאור הפלורסנט שבסופרמרקט, או במטבח הורסת חלק מהוויטמינים. 

ובעניין אחר, אנחנו אוהבים לראות אותם כשהם עצמאיים. ובכל זאת לא בכל גיל מומלץ לתת לילד כפית ולאכול לבד. בגיל צעיר מידי, רוב המנה תהיה מרוחה בכל מקום ואנחנו לא נדע כמה התינוק באמת אכל.     

צילום: shutterstock

שבעה דברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים להאכיל במוצקים: 

  1. הפעם הראשונה שמפעילים את המיקסר יכולה להיות מפחידה ולהרוס את התיאבון. לכן רגע לפני ההפעלה, תחייכו, תצחקו או תניחו את התינוק אצל מישהו אחר.

  2. תכינו מנת פירות כפולה. אחת לתינוק ואחת למבוגר שמאכיל. כך תנצלו את הזמן באופן המרבי, ועל הדרך תתנו דוגמא אישית.  

  3. מומלץ להוציא את הפירות כחצי שעה לפני שעת הארוחה, כך המנה תהיה בטמפרטורת החדר, מה שאומר שהיא תהיה יותר נעימה לחיך. 

  4. למרות היתרונות התזונתיים הרבים שיש בקליפות של הפירות, כדי לא לגרות את מערכת העיכול, מומלץ בפעמים הראשונות לקלף אותם.

  5. חשוב לגוון את סוג הפירות והירקות, כך שיהיו להם במנה את כל חמשת הצבעים: לבן, סגול, ירוק, אדום וכתום – צהוב. 

  6. בסוף הארוחה, אפשר לשתות מים. תינוק שאוכל מנת פירות יומית, לא זקוק לתוספת של מיץ פירות ובוודאי שלא מומלץ שישתה תה גרגירים של תינוקות שמועשר בסוכר. 

  7. משנה מקום משנה מזל – אם התינוק לא משתף פעולה, תנסו להאכיל אותו בגינה או במרפסת. 


ושיהיה לבריאות לכם ולתינוק! 

לטורים נוספים

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il