מה סטודנטים אוכלים – ומה כדאי שיאכלו

בין אם אתם סטודנטים נרגשים בשנתם הראשונה, או סטודנטים מותשים בשנתם האחרונה, אתם תצטרכו הרבה אנרגיות וריכוז כדי לעבור אותה בשלום. התנהלות תזונתית נכונה תעזור לכם לצלוח את המשימה

חדשות כיפה מורן קילזי 27/10/14 11:55 ג בחשון התשעה

מה סטודנטים אוכלים – ומה כדאי שיאכלו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הטור באדיבות אתר 'משלך'

שנת הלימודים האקדמאית אוטוטו מתחילה ועוד רגע תכנסו לשגרת לימודים אינטנסיבית, ללחצים של תקופת המבחנים ותמתינו בקוצר רוח לחופשות הסמסטרים. בין אם אתם סטודנטים נרגשים שמתחילים שנה ראשונה או סטודנטים מותשים בשנתם האחרונה, כל שנה דורשת מכם הרבה אנרגיות וריכוז על מנת לעבור אותה בהצלחה. התנהלות תזונתית נכונה במהלך השנה תעזור לכם לצלוח את המשימה.

לכתבות נוספות באתר משלך:

- "הקפאת ביציות היא אשליה מסוכנת"

- הרווק: כשהוא מתחיל איתך באוניברסיטה

אם יש הרגלים תזונתיים שמאפיינים סטודנטים הרי הם שתיית קפה מרובה בהפסקות שבין השיעורים ואכילת חטיפים ונשנושים אחרים בזמן הלמידה למבחנים, כאשר המטרה היא לשמור על ערנות ורמת אנרגיה גבוהה. אך למעשה יש דרכים נוספות ובריאות יותר לעשות כן, אז מה מומלץ לסטודנטים לאכול ולשתות? לפניכם הרשימה המלאה:

במהלך יום לימודים באוניברסיטה

אחד ההרגלים החשובים שכדאי לכם לאמץ הוא להצטייד באוכל מהבית למשך יום הלימודים. בנוסף מומלץ לפרוס את הארוחות על פני היום ולהימנע עד כמה שניתן מדילוג על ארוחות, אלו יתנו לכם אנרגיה למהלך היום וישמרו על ערנותכם ובריאותכם:

  1. הביאו אתכם כריך לארוחת בוקר שיספק לכם אנרגיה וישמור אתכם מרוכזים במהלך השיעור. ארוחת הבוקר חשובה מאוד בתקופת הלימודים אז אל תזלזלו בה ואל תדלגו עליה. דוגמא לארוחת בוקר בלימודים: 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה עם גבינה/ קוטג' 5% וירק.
  2. איכלו גם משהו קטן בין הארוחות שישמור על רמות סוכר תקינות בדם, ימנע קרקורי בטן במהלך השיעור ובנוסף ימנע מכם להגיע לארוחה הבאה מורעבים ולאכול בלי בקרה. ארוחת ביניים לדוגמא יכולה להיות פרי, יוגורט דל שומן או חטיף אנרגיה.
  3. לגבי ארוחת הצהריים קיימות 2 אפשרויות - אפשר להביא מהבית ארוחה עיקרית ולחמם אותה בקמפוס במידה ויש מיקרוגל או ארוחה קרה כמו כריך בתוספת ירקות חתוכים. אפשרות נוספת היא לקנות ארוחה בקפיטריה, אך שימו לב שאתם בוחרים מזון בריא ולא מטוגן ומומלץ שיכלול גם ירקות. לדוגמא לחמנייה עם ביצה וירקות, סלט ירקות עם טונה או גבינה צפתית/בולגרית, ארוחה חמה במידה ויש, כמו קציצות בשר עם אורז וירקות. מומלץ שארוחת הצהריים לא תהיה גדולה וכבדה מידי כיוון שהיא עלולה לגרום לעייפות.

בתקופת המבחנים

שעות של למידה למבחנים מביאות איתן שעות של זלילת ממתקים, חטיפים ונשנושים אחרים. כעבור חודש, כשתקופת המבחנים הסתיימה, מגלים שאולי ממוצע הציונים קצת עלה אך גם המשקל עלה בהתאם… כדי להצליח לשמור על המשקל גם בתקופת המבחנים אפשר להצטייד בנשנושים בריאים ולהכין ארוחות קטנות שיעבירו את זמן הלמידה וישמרו על רמת ריכוז גבוהה.

אפשרויות לארוחות תוך כדי למידה: הכינו לכם מוזלי (יוגורט בשילוב של פירות חתוכים ומעט גרנולה או קורנפלקס) - גם בריא, גם טעים וגם משביע. ומה במחלקת הנשנושים? במקום לאכול פרי כמו שהוא, חיתכו אותו לקוביות על מנת שייתן לכן את תחושת הנשנוש, כנ"ל לגבי ירקות כמו גזר, מלפפון וגמבה שאפשר לחתוך לרצועות ולטבול בגבינה. אפשרויות נוספות הם בייגלה ופופקורן ביתי הנחשבים כחטיפים דלי שומן.

ומה כדאי לשתות?

פרט לקפה המכיל קפאין המעורר אותנו (אך לא מומלץ להפריז בשתייתו), גם שתיית נוזלים כמו מים, סודה ותה צמחים יעשו את העבודה. מחסור במים הוא הגורם מספר אחת לעייפות במהלך היום, לכן הקפדה על שתיית מים מספקת תעזור לכם לשמור על הערנות במהלך הלימודים. ההמלצה היא כ-10 כוסות מים ביום.

ומה עוד? פעילות גופנית!

מחקרים מראים שביצוע פעילות גופנית גורמת לעוררות וליכולת ריכוז גבוהה כיוון שהיא מגבירה את קצב הלב ואת זרימת הדם. בנוסף נמצא שפעילות גופנית יכולה לסייע בהפחתת חרדה ומתח. לכן מומלץ בעיקר בתקופת המבחנים לעשות הפסקה ולצאת לפעילות שתאוורר אתכם, תשפר את מצב רוחכם ותביא להמשך למידה אפקטיבית יותר.