סימני החג: מה יוצא לנו מהם?

אחד המרכיבים החשובים בראש השנה הוא הסימנים, מאכלים שונים אותם אוכלים ועליהם מברכים ומסמנים את התפילות לשנה הקרובה, שרה בר אשר בטור תזונה על שלושה מסמני החג, מאיפה הגיעו ומה יוצא לגוף שלנו מהם

חדשות כיפה שרה בר אשר 29/09/19 09:00 כט באלול התשעט

סימני החג: מה יוצא לנו מהם?
צילום: shutterstock

לכבוד השנה החדשה והסימנים הרבים שהולכים לככב בראש השנה, קבלו שלושה מתוך סימני החג, מאיפה הגיעו למי הם שייכים, איך אוכלים אותם ומה הם נותנים לגוף שלנו.  

תמר:
התמר שייך למשפחת הדקליים שאליו משתייך גם הקוקוס. במשפחת התמרים ישנם אחים רבים כשהנפוצים שבהם זה: המג'הול (גדול ונימוח), דקל נור (בעל מבנה מוארך וצבע דבש), ברהי (צהוב, בעל טעם עפיץ, אחרי שמקפיאים הוא הופך למתוק), וזהידי (יבש ומתוק). 
מה יוצא לנו מזה? 
התמר תורם לנו סוכר זמין שחשוב מאוד לאנרגיה לפני שיעור ספורט. התמר לא מכביד על מערכת העיכול בזמן הפעילות הגופנית, ויותר מזה, הוא עשיר במגנזיום שמרפה את השרירים ובפוליפנולים שהם נוגדי חימצון שמתקנים את הנזקים החימצוניים שנוצרים בזמן הפעילות.  
איך אוכלים את זה? 
תה עם תמר: אם ראיתם את סבתא שלכם שמה תמר במקום סוכר בכוס התה שלה, אז תעתיקו ממנה, ותחסכו מעצמכם סוכר שעבר תהליכים תעשייתיים. 
תמר עם אגוז מלך: אם לא הבנתם מה זה הסיפור של, להכניס אגוז לתוך תמר, הנה התשובות: אחד, זה טעים. שתיים, יש בזה את שלושת אבות המזון. שלוש, השומן של האגוז מאט את ספיגת הסוכר שבתמר. 
עוגה עם סילאן תמרים: שמים בעוגה כוס סילאן תמרים במקום כוס סוכר ומפחיתים את הנוזלים שבמתכון ברבע כוס. 

צילום: shutterstock

 

תפוח עץ: 
בישראל החלו לגדל תפוחי עץ כבר לפני כמה אלפי שנים. אז גידלו כאן זן של תפוחים שלא זקוק להרבה מנות של קור בחורף. בסוף המאה התשע העשרה כשהחלו העליות הראשונות ממזרח אירופה, חידשו העולים גם את גידול עצי התפוח.
מה יוצא לנו מזה? 
תפוח עץ בגודל בינוני עם קליפה, תורם לנו 95 קלוריות, 25 גרם של פחמימות, 4.5 גרם של סיבים תזונתיים שבין היתר סופחים את השומנים מתוככי מערכת העיכול שלנו, 160 מ"ל מים, 197 של אשלגן שחשוב לכל אחד מהתאים בגוף. 
איך אוכלים את זה? 
אפשר לאכול תפוח שלם או, רסק תפוחים שריסקתם לבד, או שקניתם מוכן בצנצנת. אפשר לשתות מיץ תפוחים שמכינים במכונה ביתית, או לקנות סיידר תפוחים צלול או מוגז ולשתות אותו קר בקיץ וחם בחורף. אפשר להכין פאי תפוחים או שטרודל תפוחים ולדמיין שאתם בטיול אלגנטי באוסטריה. 

 

צילום: shutterstock

 

גזר:
הגזר נולד לפני 5,000 שנה באפגניסטן שבמרכז אסיה. באותם ימים, צבע הגזר היה סגול ולא כתום. בהמשך נולד הגזר הלבן שמקורו ברומא. רק במאה ה 16, פיתחו חקלאים הולנדיים את הגזר הכתום שהפך להיות הכי נפוץ בעולם. זאת ועוד, בשנות ה - 80 של המאה הקודמת פותח הגזר הגמדי. מעניין לציין שעונת ההבשלה הטבעית של הגזר היא מחנוכה ועד יום העצמאות, וזה למרות שניתן לקנות גזר בכל השנה. 
מה יוצא לנו מזה? 
הגזר עשיר בפרו ויטמין בשם בטא קרוטן. בטא קרוטן הוא חומר שהופך בגוף שלנו לוויטמין A . והוא חשוב בין היתר לראיה, אבל לא רק. חוץ מזה, הגזר מכיל חומצה פולית, ויטמין K, מינרלים כגון: אשלגן, סידן ומגנזיום וסיבים תזונתיים שחשובים בין היתר, לבריאות מערכת העיכול שלנו. 
איך אוכלים את זה? 
סלט גזר צבעוני: מכינים אותו מגזרים לבנים, מגזרים סגולים ומגזרים כתומים. את כולם ניתן להשיג בשוק ובמקומות נוספים. כשמבשלים גזר סגול, הצבע שלו משתלט על התבשיל, אבל בסלט טרי, אפשר ליהנות מהצבעוניות. תנסו!
מיץ גזר: בפעם הבאה שתשוטטו בקניון, תזמינו מיץ גזר. אם פחות התחברתם לרעיון, תחשבו על להזמין מיץ ירקות, או מיץ פירות שיש בו גם גזר. תזכרו שהמיץ לא מכיל את הסיבים התזונתיים שבגזר, שזה חבל, אבל הוא מכיל כמות מרוכזת ומכובדת של ערכים תזונתיים משובחים.  
רכז גזר שחור: או מיצוי גזר שחור. זהו צבע מאכל טבעי שנועד להדגיש את הצבע הכהה של מאכלים או משקאות כגון: מיץ ענבים (לא של קידוש), מעדני חלב יוגורט פירות, גלידות ועוד. 

 

צילום: shutterstock

 

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

טורים נוספים: