כשט"ו באב ועולם היין נפגשים

עד לפני שלוש שנים הייתי רווק מבוגר מקטמון, ואז היא הגיעה. מכילה את כל הניגודים שרק יכולתי לדמיין ביו האישיות שלה לשלי. ט"ו באב הוא סמל לחיבור בין משפחות שונות, ממש בדיוק כמו בעולם היין.

חדשות כיפה ראובן כהן 26/07/18 10:21 יד באב התשעח

כשט"ו באב ועולם היין נפגשים
צילום: shutterstock, סטודיו כיפה

עד לפני שלוש שנים הייתי רווק מבוגר מקטמון, ההוא שלא מתחתן, כבר בן יותר משלושים, ומי יודע איזה דמיונות יש לו בראש ולמה הוא לא מחליט לקחת את האחת, בקיצור כל הדברים הרגילים שאומרים על רווקים בכל דור. ואז היא הגיעה, היא הייתה יפה מאוד, ומכילה את כל הניגודים שרק יכולתי לדמיין ביו האישיות שלה לשלי. היא מאחרת ואני מגיע מוקדם, היא מתחילה לפרוח בחצות הלילה ואני על הספה שרוע ולא מצליח לפתוח את העיניים עוד לפני החדשות של שמונה, היא סבלנית ברמה מעוררת הערצה ואני אין לי זמן להקשיב אפילו לעצמי. וככל שהזמן עובר אני מבין שזה הקטע בחיים, החיבור בין הפכים ובין דברים שונים שמצמיח שילוב ייחודי, כזה שלוקח את החוזקות משני הצדדים וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להתמסר ולהאמין שזה יצליח.

ט"ו באב הוא סמל לחיבור בין משפחות שונות, כפי שנאמר בתלמוד (תענית ל"א): "אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן (בגדים) שאולים, כדי לא לבייש את מי שאין לה, ובנות ירושלים יוצאות וחולות (רוקדות) בכרמים, ומה היו אומרות: "בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך? אל תיתן עינך בנוי, תן עיניך במשפחה. שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל".

גם עולם היין עוסק רבות בחיבור בין משפחות זני ענבים שונים ויצירת יינות בלנד (ממסך בעברית) ייחודיים ולמעשה נחשב הבלנד בעולם כאומנות שילוב זני ענבים ביין מזוהה בעיקר עם אזור בורדו בצרפת ועם היינות הגדולים של חבל שמפיין. בסיס השילוב בין זנים, הוא הקונספט שכל זן מביא איתו את אופיו ואיכותו ומשלים את השני, מבחינת מבנה היין - חמיצות טאנינים, גוף, צבע, ניחוחות וטעמים ועוד.

בחבל שמפיין זו הייתה אחת הדרכים של הנזיר המפורסם - דום פרניון - להגיע לאיזון ביינות בעלי חמיצות חדה על ידי שילוב של זני ענבים שונים. בבורדו למשל השילוב של ענבי קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטיט ורדו ומלבק, היה לא רק כדי להגיע לאיזון בחמיצות היין, אלא גם נבנה בעקבות זמני ההבשלה השונים של כל זן, על כמות היבול השונה ובעיקר על השגת "טעם אזורי" של הטרואר המקומי.

אז יאללה חברים, תמצאו לעצמכם את החבר השונה, את בת הזוג השונה מכם ותאמינו או לא התוצאה מפתיעה לטובה, וכדי ליהנות מחיבור בין משפחות שונות הנה 2 המלצות מצוינות לכבוד ט"ו באב.

טובים השניים מן האחד.  

גמלא השמורה ברוט NV, יקב רמת הגולן- גמלא השמורה ברוט המורכב מחלקים שווים של שרדונה ופינו נואר והוא מיוצר בדקדקנות על פי השיטה המסורתית, הכוללת סחיטת אשכולות שלמים ותסיסה שנייה בבקבוק. כל בקבוק עבר יישון של שנים עשר חודשים לפחות על משקעי השמרים לפני תהליך הדיסגורג'ינג.  זהו יין מבעבע המציג ניחוחות רעננים של לימון וליים, רמזים לתפוחים, פרחים, תות שדה שזה עתה הבשיל וסיום מרומז של לחם קלוי. אני אישית מאוד אוהב את היין הזה, הוא קל ועמוק גם יחד, שילוב הפכים מעניין ומענג. מחיר כ- 80 ₪.

צילום: גמלא

 

יער יתיר 2013, יקב יתיר-  היקב הדרומי המעולה עם היינן ערן גולדווסר הוא כבר שם דבר בארץ וגם אצל חובבי היין בחו"ל. יער יתיר, יין הדגל של היקב, מקבל כבר 9 שנים ברציפות ציון של 90 ומעלה במגזין Wine Advocate של מבקר היין הנודע רוברט פרקר, וגם היין של שנת הבציר הנהדרת הזו ממשיך במסורת. כאן הבלנד מורכב מ־70 אחוזי קברנה סוביניון והשאר פטי ורדו שמגיעים ממספר חלקות בגובה של יער יתיר. 14 חודשים בחבית צרפתית ועוד שנתיים מנוחה בבקבוק נותנים יין עוצמתי, עם המון פרי שחור, המון תיבול, קפה ומרקם נפלא בגוף אדיר, ועם זאת הוא עדיין אלגנטי. יין לא זול אבל כזה שכיף לפתוח עם בן או בת הזוג בארוחה טובה. מחיר כ- 250 ₪.

צילום: יקב יתר