שאל את הרב

אוננות אצל מתבגרים: איך אנחנו ההורים יכולים לסייע בהתמודדות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/03/23 21:26 כב באדר התשפג

שאלה

שלום

לאחרונה הבן שלי שיתף אותנו שראה באינטרנט סרטונים לא צנועים שהרימון לא חסם וגם שהוא לפעמים מאונן במקלחת.

הוא מאוד רוצה לתקן, ובנתיים ב'ה עם הגברת הסינון וכללים נוספים עם ההתנהלות מול המחשב- בנתיים הוא לא 'נפל' שוב.

אבל בנתיים מצב האוננות גם ירד, אך לא מפסיק לגמרי, הוא משתף, חושב שיכול להסתדר בלי עזרה, אבל אני לא בטוחה שזה נכון, מצד שני, לא יודעת איזו עזרה אפשר להציע.

בעקרון קבענו כמה דברים שאמורים לעזור לו להמנע מזה שינויים בהרגלים, אבל בסוף הוא לבד במקלחת, ולא תמיד מצליח לעמוד בזה. בשבוע האחרון זה קרה פעמיים.

מה עושים?

תשובה

שלום לך.

עניין במיניות וגם אוננות, הם דברים מאוד טבעיים ונורמליים - במיוחד בגיל ההתבגרות. והעובדה שבנך גדל במשפחה דתית לא משנה את העובדה הזאת. את צודקת שהיהדות מבקשת מאיתנו לא לחיות רק עפ"י הכוחות הטבעיים, אלא להתקדש עוד יותר. אבל לא מדובר בלחיצה על כפתור, אלא בתהליך ממושך שבסופו הזדמנות לקדושה גדולה יותר. וכמו בכל תהליך, נדרשת סבלנות כדי להמשיך ולהתמיד, ולא להתייאש מהמכשולים שבדרך.

איך אפשר להתמודד?

1. קשר

מאוד משמח שיש לך איתו קשר פתוח וטוב! זה מפתח חשוב שהורים לפעמים מחמיצים - לא רק בנושא הזה. ולכן חשוב לא לשמוט אותו, אלא לעשות הכל כדי לוודא שאנחנו לא הופכים להיות רק שוטרים מול הילד, אלא לפני הכל - נמצאים לצידו מול ההתמודדות. אנחנו תמיד בצד שלו, גם כשלא כל מה שהוא עושה יוצא מוצלח. זה לא אומר שאת מכשירה אוטומטית את המעשים שלו! והוא מספיק בוגר כדי להבין את זה. את כן אומרת: "שמע יקירי - אף אחד מאיתנו לא מושלם. אבל אנחנו משפחה, ואתה יקר ואהוב בלי קשר למעשים שלך. ונתמודד ביחד מתוך שלווה ושמחה ואופטימיות". להתמודד מתוך חיזוק ולא על ידי מעקב ונזיפות וכו'. ובסהכ נשמע שאת שם. כל הכבוד! היכולת לחזק, לעודד, לחבק ולשדר חזק את המסר שהבן שלך הוא נפלא וטוב, היא מרכיב חשוב מאוד בהתמודדות.

2. חוסן

הבן שלך ייפול שוב. בנפילות כאלה וגם אחרות. המאבק הוא לא על "חיסול הנפילות". המאבק הוא על היכולת ליפול מבלי להתרסק: נפשית, רוחנית, רגשית. זה נכון בכל התחומים. יש ילדים שאם הם מקבלים ציון נמוך מדי לדעתם (95 ולא 99?) בלימודים, תמצאי אותם מדוכדכים ולחוצים. האם אנחנו יכולים להבטיח להם מציאות שבה יקבלו רק 100? ממש לא, וזה גם לא נכון ולא כדאי. כי האדם הוא מורכב, וגם העולם. כשיש חוסן ושלווה גם מרגישים טוב יותר בטווח המיידי, וממילא גם הכוח להתגבר ולצמצם נפילות - גובר. ממש שניים במחיר אחד. שווה.

3. דרך ארץ ותורה ביהדות

גם ביהדות יש עושר עצום של מצוות ועבירות. אם ננסה לדקדק בכל רגע בכל מצווה או עבירה, לא נצליח לקום בבוקר. ולא זאת הכוונה. היהדות לא מבקשת מאיתנו: "שלום, נא להיות מושלמים ב 5 הדקות הקרובות, או שאוי ואבוי לכם. תודה ויום טוב".. להיפך. היא מברכת אותנו: "שלום! ברוכים הבאים לעם היהודי! אתם בחברה טובה. יש לכם כ 120 שנים ללמוד, להתפתח, לעבור מסעות והרפתקאות, ותמיד לצאת עם לקח ותובנה חדשה. זה מעניין, זה מגדל, זה כדאי". ובכל שלב בהתפתחות האישית והרוחנית יש אתגרים קצת אחרים. אבל אנחנו אף פעם לא מבודדים מרכיב אחד, ועוצרים הכל כדי להגיע רק בו ל 100%. לא כך זה עובד.

לכן יש לנו את המושג "דרך ארץ". האדם לא אמור לחיות בחממה. הוא קם בבוקר, אוכל, מתפלל, נוסע באוטובוס, רואה חתול, קונה במכולת... וביומיום הזה משולבים גם מצוות וערכים. בכל גיל ובכל שלב אנחנו משתלמים במשהו נוסף, אבל לא מיד ב 100% אלא בשלבים. והמיניות היא התמודדות מאוד חדשה עבור הבן שלך.. לוקח קצת זמן להבין מה היא עושה לנו ואיך להתמודד איתה. ובינתיים אנחנו רוצים לחיות! לשמוח, ליהנות, ללמוד, לטייל, וכו'. יש לנו "סיבולת" לחיות ולתפקד בעולם לא מושלם. זה חלק מהעניין בעולם הזה. העיקר שאנחנו מודעים למה שקורה, לא מבלבלים בין טוב לרע, ונמצאים במגמת התפתחות, למידה ושיפור.

4. התייעצות

כל אדם הוא עולם ייחודי. אין מתכון אחד שמתאים לכולם. לכן אתם וגם הבן מוזמנים מאוד להיות איתנו בקשר, להיעזר במוקד, לשתף באנונימיות, ולחשוב יחד איתנו על כיוונים וטיפים שיכולים לעזור להרגיש טוב יותר, וגם להגיע לרמה סבירה של שליטה בהרגלים לא רצויים. אנחנו כאן איתכם, זמינים בכל יום ושמחים על כל פנייה.

מביא כאן כמה קישורים לתשובות שלנו לנוער בנושא. שווה לקרוא אותם יחד או להעביר אליו לקריאה, כדי לפתוח קצת כיוונים ולנסות אותם.

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1152315

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1143342

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1116483

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1139592

ואתם ההורים מאוד מוזמנים להמשיך לדבר איתנו. מומלץ הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298. וגם הבן מאוד מוזמן להיעזר בערוצים האלה כדי לא להרגיש לבד, לפרוק ולספר מה עובר עליו, ולקבל חיזוק ורעיונות מעשיים שמתאימים במיוחד בשבילו ושמקובלים עליו. מהניסיון שלנו, זה ממש עוזר. גם בערוצים האלה השיחה היא אנונימית ובטוחה.

וכמובן שתמיד תוכלו לשלוח גם שאלה חדשה כאן:

makshivim.org.il/ask-away

כל הכבוד ובהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות