שאל את הרב

חילוני שהרים את המתג

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 09/11/22 13:54 טו בחשון התשפג

שאלה

שלום רב,

היתה לנו שבת משפחתית ובבוקר קפץ החשמל ונכבו בוודאי האורות והמזגנים ומן הסתם גם הפלטות.

במשפחה ישנם חילונים, ואחד מבני המשפחה הזהיר את דודו החילוני שהוא לא ירים את הפיוז.

הדוד לא שמע בקולו והרים את הפיוז.

השאלה היא

א. האם מותר במהלך השבת להישאר באולם ולהנות מהאורות ומהמזגנים מחמת שלאו כל כמיניה לאסור עלי את השהות באולם.

ב. האם מותר לחמם על הפלטות לסעודה שלישית? (מעשה שבת, האם הגדרת תינוק שנשבה של החזון איש הופכת אפילו עשיה באיסור במודע לשוגג? האם הרמת הפיוז היא דאורייתא/ דרבנן? האם אפשר להגדיר את נפילת הפיוז של הפלטות כספק, שאולי רק הפיוז של האור והמזגן נפל, ולא של הפלטות?)

בכבוד רב, חיים מייזל

תשובה

לשואל שלום. ראשית נישא תפילה שהדוד וכל המשפחה תשוב בתשובה שלמה לאבינו שבשמים.

לשאלותיך:

א. מהאורות אין כל כך הנאה, שהרי מדובר בבוקר יום השבת. לגבי המזגנים - יש איסור להנות מהם בשהייה שם כיוון שהודלקו תוך איסור שבת של יהודי במזיד.

לכן העצה היא לפתוח את החלונות והדלתות כדי שלא תהיה הנאה כל כך מהדלקת המזגן, ויהיה מותר להישאר באולם.

אם אין אפשרות - מותר להישאר באולם כיוון שהדלקת המזגן לא זו שאפשרה את עצם השהות.

(מקור: בחזו"ע התיר לנעול נעליים שצוחצחו בשבת כי הנעליים היו ראויות ללבישה גם לפני. ראיה לדבריו מהמג"א רנ"ג ס"ק יג שהתיר מאכל שחומם במצטמק ורע לו כי היה ראוי לאכילה לפני כן).

ב. אסור לחמם על הפלטות. אין כאן שייכות לדין תינוק שנשבה, כי גם מלאכת גוי לצורך יהודי אסורה. הרמת הפיוז, בטח כשמפעילה פלטות וגופי חימום, היא מלאכה דאורייתא.

לגבי מה שהוספת, יש לדון. אם אינכם בטוחים שההדלקה הפעילה את הפלטות - אפשר להקל כיוון שנקטינן בכל ספק מעשה שבת - לקולא.

כתבות נוספות