שאל את הרב

עשה לך רב ?

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 25/08/03 03:09 כז באב התשסג

שאלה

שלום לך כבוד הרב!

לפני זמן לא רב קניתי ספר הלכה לבנות של הרב עובדיה יוסף. קראתי את רובו. לקראת סוף הספר, הרב כתב שהוא אינו מתיר ללכת לצבא והרי אמרתי שזה ברור לי שיש עם זה בעיה. אך מייד אח"כ הוא כתב שהוא אינו מאשר גם ללכת לשירות לאומי והבנתי שאני והוא לא חיים באותה גישה. נזכרתי באמרה של "עשה לך רב" ונרגעתי כי נזכרתי שב"ה יש המון גישות ביהדות, אך נותרתי עם השאלה: איך עושים זאת? איך מוצאים רב? האם לכם הרבנים, גדולי הדור, המתעסקים בלימוד תורה יש אכן זמן להתעסק בזוטות ובקטנים כמוני? אני בטוחה שזו חלק מחובתכם אך איך באמת מכירים רב? הרי כדי שהוא יענה תשובה שמתאימה לי הוא צריך להכיר אותי? תודה רבה לך, מקווה לשמוע תשובה בקרוב.

תשובה

מוריה שלום,
אימרה זו של "עשה לך רב" מובאת באבות(א,ו)בשם יהושע בן פרחיה.והרעיון הוא שאדם יעשה לו רב שממנו ילמד תורה והלכות.
לא על כל שאלה הרב צריך להכיר את שואלו.אין ספק שישנם שאלות שדורשות היכרות אישית עם השואל.אולם האימרה המופיעה בראשית הדברים ואותה הצגת בשאלתך,אינה מורה על עשית רב רק בשאלות הלכתיות אלא כמו שכותב המאירי: "לענין הנהגה מדינית,שישים האדם עליו אחד מן החכמים לאב ולראש להיות נסמך עליו עצתו".דהיינו שהרב משיא עצות ולא רק פוסק הלכות בלבד.
ולפיכך הנך רשאי לבחור בכל רב שימצא חן בעינך ובלבד שלא תחליף את רבותיך"

דומני שדבריו של ה"מרכבת משנה" לר"י אלאשקר(אבות א,ז)מבהירים את החשיבות בהליכה אחר רב אחד,וכה דבריו:
"ומה שאמר עשה לך רב , להורות שלעולם צריך האדם שיבקש לכל חכמה רב מובהק שיהיה בקי באותה החכמה ולא ירבה ברבנים. שכבר דמו חז"ל המרבה ברבנים לאצטומכא שאכלה מאכלות משונות עד שאינה יכולה לעכל אותם. והטעם שכל תבשיל יש לו טעם ומזג לעצמו, כן האדם מתבלבל שכלו ברוב הדברים, לפי שאין טבע הרבנים שוה".
יחד עם זאת אדם לא יכול לחפש לו רב המיקל בהלכות מסוימות ולהחליט שהוא רבו לנושאים מסוימים,ובנושאים אחרים שאותו רב מחמיר הוא אינו שואל אותו,אלא הולך לשאול רב אחר המיקל.על אלה אומר המדרש בילקוט שמעוני (קהלת רמז תתקסח):"והכסיל בחשך הולך תנא לעולם הלכה כבית הלל, והרוצה לעשות כבית שמאי יעשה, מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל רשע, מחומרי בית הלל ומחומרי בית שמאי עליו הכתוב אומר והכסיל בחשך הולך, אלא או כבית שמאי כקוליהון וכחומריהון, או כבית הלל כקוליהון וכחומריהון".
לסיכום הדבר הטוב ביותר הוא לקבוע רב אחד שיפסוק בכל העניינים.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני



כתבות נוספות