שאל את הרב

עיסוקים צדדיים בשעת העבודה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/10/02 15:47 ב בחשון התשסג

שאלה

לחברים מקשיבים שלום!

אני בת 18.5, בשרות לאומי. עבודת בוקר שלי היא הדרכה בנושא השואה אך לא כל יום יש קבוצות שצריך להדריך ויש ימים בהם אין לי שעות עבודה מוגדרות ואני בוחרת בעצמי מה לעשות בימים אלו (לחפש חומר לקבוצות הבאות, לעצב את חדר הפעילות וכו'). האם מותר בימים אלו לעסוק שעה בדברים הקשורים לעבודה שאחרי הצהרים? האם אין בכך משום גזל? (הרי אני עושה זאת על חשבון עבודת בוקר)

ליאת

תשובה

לליאת, שלום וברכה.
שאלתך היא שאלה של דיני ממונות, ועדיף להתיעץ עליה עם תלמיד חכם מובהק. בכל אופן לא נמנע מלהציג כאן כמה עקרונות, שיתכן שתעשי בהם שימוש.
ראשית, אשריך שאת זהירה בדיני ממונות. כבר אמר הרמח"ל במסילת ישרים שמעטים הם הנזהרים בדיני ממונות (פרק י"א), וגדלה מעלתו של הנזהר בממון שאינו שלו.
ועתה לשאלתך: באופן כללי פועל בשעות העבודה תלוי ברצון המעביד. היה מקום לברר מי הוא המשלם על עבודתך (כלומר מי מעביר כסף לאגודה עבורך), משרד החינוך והתרבות או המוסד עצמו בו את עובדת, אך אפשר גם להניח שאם משרד החינוך משלם עבורך, הוא משלם על מנת שתמלאי את תפקידך בהתאם להוראות מנהל המוסד. לכן, אם יש מנהל למוסד בו את משרתת ותוכלי לשאול אותו, עדיף שתעשי כך. אם אין מנהל למוסד, עליך לעשות שיקול דעת האם יש צורך בעבודה נוספת (כלומר: ברור שאין שום טעם לעצב את צורתו של חדר הפעילות כל פעם מחדש שלשים פעם בשנה, ולצד השני: ברור שלא יתכן שיגיעו קבוצות ולא ימצאו את חומרי ההפעלה שלהם, או שההפעלה תהיה משעממת בעוד שהיא יכולה היתה להיות הרבה יותר מענינת אילו היית משקיעה בכך), ואם יש צורך כזה, עליך לעבוד. אם אין צורך כזה, את יכולה לעשות כרצונך. (מובן שגם אין להשתמש בטלפון או בציוד משרדי וכו' ללא אישור מבעל הציוד).
כל זה, כאשר אין שתי העבודות שלך תחת קורת גג אחת. כגון שבבוקר את עובדת במוזיאון, ואחה"צ את קומונרית בבני עקיבא או סתם מלצרית במסעדה. אך אם גם העבודה השניה שלך היא באותו מוסד, צריך לשקול מה נחוץ יותר מבין שתי העבודות שלפניך, ולעשות את הנחוץ יותר.

עלי והצליחי,
מיכאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות