שאל את הרב

לא תבשל גדי בחלב אימו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 19/06/06 15:49 כג בסיון התשסו

שאלה

בפרשת הר סיני נאמר: "היכן היו כולם במעמד הר סיני? לפי הפשט רק דור יוצאי מצרים זכה לכך* על פי מדרש מוכר, נכחו במעמד הר סיני נשמות כל היהודים שבכל הדורות". (הרב מנחם ליבטאג ואחרים).

במעמד הר סיני ניתנו לבני ישראל כל החוקים והמצוות. בשמות כ"ג י"ט מדובר על "לא תבשל גדי בחלב אימו".

מאידך - בפרשת שלושת המלאכים, ממהר אברהם אבינו - היהודי הראשון להגיש למלאכים חמאה, חלב ובקר "וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם" (בראשית, י"ח, ח').

על פי הפשט ניתן לומר שאברהם לא היה במעמד הר סיני ולכן לא קיבל עליו את החוקים שניתנו במעמד זה ולכן - מותר היה לו להגיש בשר וחלב יחדיו אך על פי הדרש נכחו כל היהודים של כל הדורות במעמד זה. מכאן, שגם אברהם אבינו נכח במעמד זה והיה אמור לקבל על עצמו את החוקים כולל איסור גדי וחלב אימו.

אשמח לקבל הסבר לכיצד מתיישבים טיעונים אלו באלו ומי בעצם צודק - הפשט או הדרש

תשובה

בס"ד

זה ברור שגם הפשט נכון וגם הדרש. החיים שלו הם מורכבים מרבדים שונים ומשלימים. יש מימד שנראה בפועל ובו היו רק יוצאי מצרים במעמד הר סיני. באותה מידה אתה יכול להבין איך כל אחד מעם ישראל שלאורך כל הדורות קשור בנפשו ובנשמתו למעמד הר סיני. איך כל העולם כולו מושפע מאותו מעמד.
יש לזה בודאי עוד רבדים שונים ומשלימים ונכונים.

כך לגבי אברהם אבינו. שעל פי ההלכה הוא לא היה מחויב במצוות שעוד לא ניתנו ולכן יש במעשי האבות מעשים שהם לא על פי ההלכה. כמו שתי אחיות. אבל יש הרבה ממעשיהם שהם על פי ההלכה ומעשיהם סימן לנו איך להתנהג.
קל להבין שלא כל מעשיהם הם להלכה לחיקוי למעשה. וקל להבין הרבה ממעישהם הם לחיקוי ולמעשה. וזה לא סותר כלל. להפך זה העושר והיופי.

בהצלחה

כתבות נוספות