שאל את הרב

כשרות מול כיבוד הורים

חדשות כיפה הרב רונן נויבירט 04/05/08 18:06 כט בניסן התשסח

שאלה

בשנים האחרונות לאחר שסבתי נפטרה הבית של סבא שלי כבר לא כ"כ כשר..הוא מקפיד אבל אנו יודעים שקורים מקרים שהוא אינו מפריד בין בשר לחלב לחלוטין,בפסח האחרון המטבח נוקה אך לא הוכשר משום שסבא שלי אינו רצה בכך ואימי לא רצתה להתווכח איתו, אני יודעת שיש לי בעיה לאכול אצלו אך אני לא רוצה לפגוע בו ובאימי שתיפגע מכך,אנחנו אוכלים שם בכלים חד פעמיים אבל לעיתים מכינים למשל ביצה במחבת שלו..האם אני צריכה להמשיך לאכול שם כדי לא לפגוע בסבי ואימי או להפסיק?

תשובה

את צריכה לעשות את המקסימום על מנת שלא לפגוע במשפחה, אך כמובן לא לעבור על איסורים. עם זאת, אפשר ללכת על הקו המיקל יותר של ההלכה מפאת שלום בית.

ע"פ ההלכה, "סתם כלים אינם בני יומן", ולכן כל עוד לא ידוע לך שהשתמשו בסיר מסוים במהלך ה24 שעות האחרונות, גם אם זה כלי שנטרף בעבר, האוכל לא נאסר (מאחר והאיסור הבלוע נותן טעם לפגם לאחר 24 שעות).
לכן אין בעיה לאכול את החביתה כל עוד לא ידוע שהשתמשו במחבת באיסור תוך כדי ה24 שעות האחרונות.

לגבי שימוש בכלים - אם אוכלים אוכל קר - אפשר להקל ולהשתמש בכלים רגילים. גם אם אוכלים אוכל חם, אך לא רותח (פחות מחום בו היד סולדת - 45 מעלות), הדין הוא כנ"ל שלא חייבים להתשמש בכלים חד פעמיים, כל עוד לא עושים זאת באופן קבוע.

יוצא הדופן היחיד הוא מאכלים חריפים אשר על פי ההלכה משביחים טעם ישן שנבלע, ולכן בצל שנחתך מסכין שנטרף ייאסר, גם אם הסכין נטרף לפני יותר מ 24 שעות.

אשמח לפרט יותר אם יהיה צורך,

"והאמת והשלום אהבו "
רונן

כתבות נוספות