שאל את הרב

חימום אוכל ע''י שעון שבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 18:03 יח באלול התשסב

שאלה

האם מותר מיום שישי להעמיד פלאטה או תנור שידלקו בשבת ע"י שעון שבת ביום שבת, והאם מותר להכניס בשבת אוכל כשהחשמל לא פועל ואם יש הבדל בין אוכל שבושל כל צרכו או לא, ואם מותר בערב-שבת לשים את האוכל ולכשידלק יחמם והאם יש הבדל בין אדם פרטי למוסדות ציבור?

תשובה

בחזון איש הלכות שבת (סימן ל"ח אות ב') דעתו לאסור בכל המקרים הנ"ל, אפי' אוכל שבשל כל צרכו, אפילו קדירא חיתא.

ועל כן אין לאדם להכין פלאטה שתפעל ביום השבת ע"י שעון שבת, ואפי' לפני שהפלאטה תפעל, וכל שכן שאחרי שהופעלה שאסור להניח עליה אוכל, ואפי' שבושל כל צורכו, שהרי גם בפלאטה שהופעלה מערב שבת אסור להניח עליה ממש שום אוכל אפילו שבושל כל צורכו, וכן חלה וכדו'.

אלא אפי' מערב-שבת ששם את האוכל והפלאטה תפעל בשבת בשעות מסוימות - אסור מדין שהיה ומדין הטמנה. כל זה לשיטת החזו"א.

אולם יש החולקים עליו ואומרים כמו שאדם עושה פעולה מערב-שבת ונמשכת בשבת וזה מותר, וכמו שמכינים שעון שבת שידליק אור ויכבה - גם כאן אפשר להתיר ובפרט אם האוכל בשל כל צרכו.
ואנו נוהגים להחמיר ולאסור כדעת החזון איש.

אולם בבתי מלון או מוסדות שיש חשש שאם לא ינהגו כנ"ל יבואו לידי חילול שבת ממש של הבערה וכיבוי או בישול ממש, או בבתי חולים שלא ניחא להם שהאוכל ישהה כל הזמן על האש כי הם טוענים שאוכל כזה קשה לעיכול ולא לכל חולה זה טוב, ולעתים זה מזיק, אפשר להקל להם ובלבד שיזהרו שהאוכל יהא בשל כל צורכו מערב-שבת, ושיונח על הפלאטה לפני ששעון שבת יפעיל אותה ואז יוכלו לאכול מהאוכל החם.

כתבות נוספות