שאל את הרב

הרע בעולם ומציאות הבורא

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 06/02/10 20:34 כב בשבט התשע

שאלה

מהי הסבירות שהשם קיים?????

קשה לי מאוד להאמין בשם כי קורים כל כך הרבה דברין דברים רעים וכואבים הן בחיים היאשיים שלי והן בעולם כולו....

אני נמצאת ממש בדילמה גדולה

אשמח לעצה

תודה.

תשובה

שלום רב!

אכן קשה לשמוע על מקרים רעים וכואבים שקורים בעולם בכלל, ולאנשים פרטיים בכלל. מקרים כאלו תמיד מעלים שאלות, שעלינו לשאול ולברר כדי לחזק את האמונה שלנו. לשאול זה חשוב, ולכן טוב שאת שואלת ומבררת.

לדעתי האמונה בבורא אינה קשורה כלל למה הסבירות שהוא קיים, זאת כלל לא השאלה הנכונה. השאלה הנכונה היא איך מבססים את האמונה שלנו בבורא.
ראשיתה של האמונה היא בהחלטה שרוצים להאמין. בכל אדם קיימת הנקודה הפנימית של האמונה, ועליו לחשוף אותה, אם אדם מחליט שהוא רוצה לחשוף אותה ולהאמין הוא יאמין, אם הוא לא רוצה להאמין לא משנה מה יגידו לו ומה יטענו נגדו, הוא לא יאמין.

אחרי שאדם מחליט שהוא רוצה לחשוף את הנקודה, ושהוא באמת מאמין, הוא יכול להמשיך לשלב הבא ולבסס את האמונה שלו על כל מיני הוכחות כמו הוכחות מהטבע ומהמסורת.

הסתכלות בטבע, החל מהנמלה הקטנה ועד מערכות הכוכבים והיקום כולו, מוכיחה על קיומו של הא-ל, לא יכול להיות שישנה כזאת שלמות ללא התערבות של הא-ל, ללא בורא. ככל שמעמיקים יותר בטבע, לומדים יותר מדע, יותר פיזיקה, ביולוגיה וכדו´, רואים יותר שחייב להיות בורא לעולם.
גם המסורת שלנו מלמדת אותנו על כך שחייב להיות בורא, עמ"י יצא ממצרים, נעשו לו אותות ומופתים ע"י הקב"ה ובשיא הוא מגיע למעמד הר סיני שם בפני כל העם, מליוני אנשים, הקב"ה מתגלה בכבודו ובעצמו, עמ"י "ראה" את הקב"ה בעיינים. מראייה זו והמסורת שעברה מאותם רואים עד ימנו מוכרח שהקב"ה. אבותינו ראו את הקב"ה, והעבירו לנו זאת במסורת שהיא כמו ראיה ממש.

אם כן צריך בהחלט לשאול: אם יש בורא לעולם והוא מטיב וטוב, מדוע יש רע בעולם?

צריך לדעת שאנחנו לא יודעים בדיוק איך ולמה הקב"ה מנהל את עולמו, אנחנו לא מבינים למה כל דבר קורה או למה דברים לא קורים, הדברים הללו הם מחוץ להשגתינו. רעיון זה קיים גם בעניין הרע בעולם, הרע הוא סובייקטיבי, אנחנו חושבים שהוא רע, כך אנחנו מרגישים, אבל אנחנו לא יודעים מדוע הקב"ה עשה זאת. אלי בכלל מה שהוא עשה הוא טוב? מי אמר שזה באמת רע? אנחנו לא באמת מבינים ולא באמת יודעים. וא"כ לפי זה בכלל לא בטוח שיש רע בעולם, כי הרע הזה במהותו הוא באמת טוב ולא רע, אלא שאנחנו לא מבינים זאת.

דבר נוסף שצריך להבין שבלי רע גם אין טוב, העולם שלנו הוא יחסי, לכל דבר חייב להיות ההפך ממנו. תארי לעצמך עולם בלי רע, בעולם שכזה גם אין טוב, כי לא יודעים כלל מה הוא דבר טוב. ואם כן לפי זה הרע נחוץ כדי שיהיה לנו גם טוב.

אני באמת מקווה שהתשובה שלי תעזור לך להבין את הדברים, אם לא הבנת עד הסוף, את מוזמנת לחזור ולשאול.

המון הצלחה,

אורי.






כתבות נוספות