שאל את הרב

אוסף שאלות

חדשות כיפה הרב שי פירון 09/12/02 20:38 ד בטבת התשסג

שאלה

בשלום לכבוד הרב

ראשית אתנצל על כמות השאלות, ועל שלא השתדלתי מספיק למצוא תשובות לרב השאלות, אך מדובר בהלכות למעשה.

ונאמר "לא הבישן למד..."

הזזה בשבת

א. האם מותר להזיז תנור ספירלות בשבת?

ב. האם מותר להזיז מפזר חם בשבת?

רב אמר לי שמאורר מותר להזיז.

ג. האם מותר להזיז מנורת שולחן מסוג ניאון?

וחוט להט? ומחוברת לקיר, מן הסתם כנ"ל.

"הרחמנים" בברכת המזון:

ד. "ועל שלחן זה":

ד1. אם אכל בחוץ במקום שאין שלחן?

ד2. אם אכל במקום שיש שלחן אך לא אכל עליו את

. רב הארוח?

ד3. "לנו... בבית הזה": אם אין זה ביתו אלא

בית אחרים או מקום צבורי?

ה. "הרחמן הוא יברך את..."

ה1. רוקה האוכלת משל הוריה במקום צבורי?

ה2. רוקה האוכלת משלה במקקום צבורי?

ה3. רוקה האוכלת משל אחרים במקום צבורי?

ה4. מה אומר כאורחת?

ה5. מה אומר כאורחת אצל חברתי בבית הוריה?

תפלה

ו. באילו תפלות רוקה חיבת, ומאיזה דין?

אבקש מן הרב לפרט מה בדיוק נכלל (שמות הקטעים)

סליחה

שוב רציתי לבקש את סליחת הרב, אך אם לא אשאל איך אדע? פשוט קרה לי ששאלתי והרב לא ידע בדיוק מה לענות לי באותו רגע, או שסתם לא היה נעים לשאול.

התכונתי גם לכללים וגם לכל הלכה והלכה ששאלתי במפורש, מתוך הכללים לבד, כפי שאני מכירה את עצמי, ודאי אמצא עוד שאלות לפני שהדין יובהר לי לחלוטין.

שאלה לעתיד לגבי הפרסום באתר:

לנוחות המעינים, האם חייבים לפצל מראש את השאלה?

ולנוחות הרב?

אני שוב מתנצלת ומקוה לתשובה

תודה רבה ויישר כח!

תשובה

ב"V


שלומות!


לשאלות א-ג התשובה היא מותר.

לשאלה ד' - הנוסח הוא על המקובל בעולם ולא על הברכה הספיציפית הזו.וכך גם ביחס לשאלות בסעיף ה'.
אין זה משנה אם הרווקה אוכלת משל הוריה במקום ציבורי או בבית. הברכה היא לבית ההורים.
ולענין רווקה האוכלת משלה, אני מסתפק אם יש מקום להשמיט זאת או שמא כיון שבדר"כ גם רווקים מסתייעים בעת הצורך על ידי ההורים כגון בהוצאות גדולות, חתונה וכו', עדיין יש לברך את ההורים משום שבהגדרה הכללית אנו עדיין סמוכים עליהם ברמה הכללית.
ובכל, יש בכך תוספת ברכה להורים ומדוע שלא נעשה זאת בחפץ לב.
אורחת מברכת את ברכת האורח ולא מברכת הוריה בסעודה זאת כיון שכאן ברור שהיא סמוכה על שולחן הורי חברתה

ו. בנוגע לתפילות בהן חייבות בנות, נחלקו בכך רבים
וסכם לך את העיקר
נשים חייבות באמירת ברכת השחר וכן ברכות התורה.
נשים אומרות פסוקי דזמרא. אומנם נשים ספרדיות נוהגות שלא לברך על ישתבח ועל ברוך שאמר
נכון שתאמרנה קראת שמע ולפחות פסוק ראשון בקריאת שמע
לדעת רוב הפוסקים (אא"כ למנהג ספרדים שיש לעיין עוד
בדבר) אשה מתפללת שמונה עשרה שחרית ומנחה.בשאר חלקי התפילה, מחלוקות גדולות ומציע לך לעיין בספר הליכות בת ישראל.

לתועלת הקוראים אבקש לחלק את השאלות למנות קטנות יותר, כך ביחס לשאלות שטרם עניתי עליהן.


שי


כתבות נוספות