שאל את הרב

פגעתי ולא זוכר במי פגעתי. איך עושים תשובה?

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 08/11/18 21:32 ל בחשון התשעט

שאלה

היי שלום כבוד הרב יש לי שאלה: אני בעל תשובה ברוך השם אבל יש לי שאלה שמטרידה אותי בנושא התשובה אם נגיד חס ושלום הלבנתי מישהו ברבים איך אני אגיד לו סליחה הרי אני לא זוכר מי הלבנתי ברבים אני לא זוכר שאי פעם עשיתי זאת ויכול להיות שעשיתי ואני לא זוכר ואני לא יודע למי להגיד סליחה מי שהלבנתי כי אני לא זוכר למי עשיתי מה אני עושה בעניין זה? כמובן שלעולם לא אעשה זאת יותר בלי נדר תודה.

תשובה

שלום וברכה,

חודש טוב, וסליחה על ההמתנה

ראשית, ישר כח גדול על רצונך להיות נקי לפני ה' ולתקן. עלינו לזכור תמיד שכל עוד האדם חי ניתן לחזור בתשובה ולתקן. גם אם לעיתים התשובה קשה, עדיין התשובה אפשרית.

בנוסף, על האדם כמובן לזכור שה' אוהב אותו ורואה ומעריך מאוד את מאמציו לתקן. וכל פעולה שעושה בכיוון היא הישג גדול כשלעצמו.

כעת ניגש לשאלה עצמה בקצרה:

הגמרא במסכת ביצה (דף כ"ט ע"א) כותבת "דתניא גזל ואינו יודע למי גזל יעשה בהם צרכי רבים מאי נינהו אמר רב חסדא בורות שיחין ומערות". אדם שגזל ואינו יודע ממי, יעשה בכסף הגזול צרכי רבים.

לעומת זאת במסכת יבמות (דף כ"א ע"א) כותבת: "קשה עונשין של מדות יותר מעונשין של עריות... הני אפשר בתשובה הני לא אפשר בתשובה". כלומר- אדם שהשתמש באיפה ואיפה וגזל את הרבים, עונשו חמור יותר מאיסור עריות החמור, משום שעל העריות ניתן לחזור בתשובה ואילו על גזל הרבים לא ניתן לחזור, שהרי אינו יודע את מי גזל.

האם ניתן לתקן את גזל הרבים באמצעות עשיית צרכי רבים או לא? רש"י על הסוגיא לעיל ממסכת ביצה כותב "אבל מדות גזל את הרבים הוא ואינו יודע למי יחזיר ואף על גב דקיימא לן יתקן בהם צרכי רבים לאו תשובה מעלייתא הוא". כלומר- אדם שגזל את הרבים אינו יכול לעשות תשובה *שלימה* משום שתשובה שלימה מצריכה להחזיר לכל נגזל מה שנגזל ממנו. אבל עדיין, הוא יכול לעשות תשובה בכל כוחו *במה שבידו לעשות*. ובידו להשתמש בכסף לצרכי הרבים, ולכן חייב לעשות זאת לפחות.

עוד כותבים הפוסקים שעל ידי עשיית צרכי רבים הוא בעצם מועיל בעקיפין גם לנגזלים, וגם שזה עניין סימלי שהוא מחנך את עצמו להיפך ממידת הגזל. כלומר- אף על פי שהוא לא יכול לתקן לגמרי את החטא, הוא עושה *כל שביכולתו* לתקן.

בשו"ע חו"מ סימן ל"ד סעיף כ"ט לגבי מלוים בריבית שפסולים לעדות, כותב השו"ע את התנאים שאם עמדו בהם הם נקראים שחזרו בתשובה ונהיים כשרים לעדות- "מאימתי חזר' מלוה ברבי' משיקרעו שטרותיה' מעצמם ויחזרו בהם חזרה גמורה שלא ילוו ברבית אפי' לעכו"ם וצריך להחזיר כל מה שלקח ברבית לבעליהם ואם אינו יודע ממי לקח צריך לעשות בו צורכי רבים".

כלומר, אנו רואים שוב שאפילו שלא ניתן לחזור בתשובה מוחלטת, שהרי אינו יודע ממי לקח ריבית לא כדין, על בעל התשובה לעשות *כל שביכולתו* לתקן.

לסיכום:

1) אם אתה זוכר עכשיו, או בעתיד תיזכר, במישהו שפגעת בו- עליך לבקש ממנו מחילה באופן פרטני.

2) לבקש מחילה כללית מכל המכרים והחברים שאם פגעת בעבר שימחלו לך, בין אם זוכרים ובין אם לא.

3) להרגיל את עצמך לעשות חסד בדיבור- לשבח את כל האנשים ולתת להם הרגשה טובה וכבוד. מידה כנגד מידה. להשתדל לעשות כמה שיותר חסד עם אנשים, ובפרט עם כל הסובבים.

4) להתפלל לה' ולומר לו שאתה עושה ככל יכולתך לתקן, ושאם שכחת מישהו שנפגע שה' יפגיש אתכם שתתנצל או שיתן בליבו לסלוח לך.

5) וכמובן חלקי התשובה שבין אדם למקום מתקיימים גם בתשובה לבין אדם לחבירו- להתוודות על זה שאולי פגעת בעבר באנשים, להתחרט על זה, להיזהר לא לפגוע באנשים יותר ולקבל על עצמך בעתיד בלי נדר להיזהר בזה מאוד.

במקביל ואחרי עשיית כל זה חשוב לזכור שה' אוהב אותך, ושאם עשית כל שביכולתך לתקן אז מילית את חובתך. לא להיכנס לפחד ולא לחששות. לעשות מה שצריך ויחד עם זאת להרגיש שמחה וביטחון שזכית לעשות כל מה שיכולת. פחד וחששות מוגזמים הם עצת היצר הרע שרוצה לגרום לאדם לחשוב שבלתי אפשרי לחזור בתשובה ואז להפיל אותו ח"ו.

לתקן ככל הניתן, אבל בלי חששות, פחדים, לחץ או יאוש. לעבוד את ה' בשמחה ובביטחון.

חודש טוב וישר כוח גדול,

ממש שימחה אותי השאלה המראה כמה צדיקים עם ישראל

כתבות נוספות