שאל את הרב

ריבוי נשים למלכי ישראל

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 16/05/19 12:22 יא באייר התשעט

שאלה

מדוע לדוד המלך ולכלל המלכים היו כל כך הרבה נשים?

האם כמות הנשים העצימה את מעמדו של דוד?

תשובה

לשואלת שלום

לא ידוע לי שלדוד המלך היו הרבה נשים. אולי סה"כ 10 פילגשים ועוד כ8 נשים (אחינעם, אביגיל, בת שבע, מיכל, (מירב), חגית, מעכה, אביטל).

אולי כוונתך לבנו של דוד, שלמה המלך שעל פי המקרא היו לו 700 נשים ו300 פילגשים (מעמד שונה משל אשה).

קודם כל חשוב להדגיש ששלמה המלך היה צדיק גדול. מספיק לעיין בספריו הקדושים והמחכימים של שלמה המלך (קהלת, משלי, שיר השירים), כדי לזהות את קדושתו וחכמתו העמוקה של שלמה בתורה ובמציאות. זאת ועוד, העובדה כי שלמה המלך נבחר לבנות את בית המקדש הראשון מעידה על רוממות אישיותו.

לגבי ריבוי הנשים: יש לדעת שקיימת הלכה לפיה המלך מוזהר שלא ירבה לו נשים. לפי הפירוש המקובל מדובר על גג של 18 נשים לכל היותר.

אם כן - מדוע שלמה המלך הצדיק נשא הרבה נשים?

ברובד הפשט- מקריאת הפסוקים בנביא ניכר שאלו היו נישואי 'ראווה' בלבד, דהיינו כדי לקנות שלום מדיני מהעמים סביב. הוא לא נשא סתם נשים, אלא בנות מלכים, וכרת עם מלכיהם הסכמי שלום שבזכות הנישואין יארכו שנים רבות ויצילו את עם ישראל (אגב, נישואין בין מלכים שכורתים ברית הם דבר שהיה נהוג בתקופות עתיקות לא רק בעם ישראל).

ברובד העמוק- מסבירים המקובלים ששלמה ביצע 'ליקוט ניצוצות'. דהיינו ללקט את נקודות האור והאמת שבכל העמים וכך להביא לגאולה שלמה. וכך מובא בשם הרב שמואלי ראש ישיבת המקובלים: "בעלי הקבלה מסבירים את עומק מעשיו של שלמה המלך בסוד העלאת הניצוצות. שלמה ניסה להעלות את הקדושה השוכנת בתוך האומות טרם הזמן ולכן קירבם, ובכך נכשל".

ומעין זה בספר אורות ישראל לרב קוק.

גם חכמים לא ראו בעין טובה את המהלך של שלמה, אך מי אנו הקטנים שנשפוט בדבר.

בגמרא: "כתיב (בתורה): 'לא ירבה לו נשים' - אמר שלמה אני ארבה ולא אסור (לא אסטה מן הדרך), וכתיב (בנביא): 'ויהי לעת זקנתו נשיו הטו את לבבו' ".

לסיכום: נישואיו עם נשים רבות מהאיזור היו מהלך מדיני של שלמה. למהלך זה גם רובד עמוק של ליקוט ניצוצות וניסיון לשלמות בגאולה.

(מקורות: שמואל ב פרק כ, ג | דברי הימים א פרק ג | בבלי סנהדרין כא | בבא בתרא צא)

כתבות נוספות