שאל את הרב

עליות ומורדות בקשר בין חברות: איך נמנעים מכל ה"דרמה" והמריבות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/01/20 02:05 טז בטבת התשפ

שאלה

שלום.

היה לי עם חברה מקרה של קשר תלותי. כשהבנו את זה החלטנו להתרחק, ומתחילת השנה יש רק דרמות, שזה אומר שיומיים נגיד אנחנו מדברות רגיל (כמו חברות רגילות לא טובות), ויום אחרי יש הרגשה של התעלמות, ואז אנחנו מדברות בינינו, ושוב זה חוזר על עצמו.

עכשיו אנחנו כבר שבועיים בערך לא מדברות, ואני לא יודעת איך לפתור את זה. כל הדיבורים לא עוזרים וגם אני מרגישה שקשה לי להתייחס אליה רגיל, ואני לפעמים מתעלמת ממנה.

איך אפשר לפתור את זה כך שלשתינו יהיה טוב??

תשובה

היי טוהר.

קודם כל סליחה על העיכוב בתשובה. יכול להיות שבינתיים המצב ביניכן כבר השתנה. אשתדל לתת נקודות למחשבה שרלוונטיות בכל מקרה.

הנושא של קשרי חברות הוא אחד הדברים שהכי מעסיקים אותנו בכל גיל, והסיבה היא פשוט כי זה דבר מאוד מאוד חשוב ומשפיע. הסביבה ומעגל החברים שאנחנו בוחרים להיות חלק ממנו משפיע המון על מצב הרוח, ההרגלים, המעשים ואפילו המחשבות שלנו. כשמגיעים למקום חדש המחשבה הראשונה שעוברת לנו בראש היא "יש שם מישהי שאני מכירה? אני אמצא חברות טובות?", ואנשים מקבלים המון החלטות משמעותיות על בסיס העניין החברתי.

מכירה את האגדה האינדיאנית על שני הזאבים? סבא אינדיאני ישב עם הנכד שלו וסיפר לו על שני זאבים שנמצאים בתוך כל בן אדם: זאב אחד של קנאה, גאווה, ציניות ועקשנות. וזאב שני של נתינה, אהבה, צניעות והקשבה. שני הזאבים כל הזמן נלחמים ביניהם, "מי מהם מנצח?" שאל הנכד, והסבא ענה: "הזאב שאתה מאכיל מנצח". הרעיון הזה אומר שמה שאת שמה עליו את הפוקוס, אוטומטית הופך להיות יותר גדול ומשמעותי.

אז הדבר הראשון שאת יכולה לחשוב עליו הוא כמה פוקוס את רוצה לשים על הקשר הזה. סופר לגיטימי להגיד הקשר הזה חשוב לי ואני רוצה לעשות הכל כדי לפתור את הסבך (ואשתדל להציע הצעות גם לכיוון הזה), אבל יש הרבה דברים שנפתרים דווקא בהיסח הדעת בפרספקטיבה של זמן.

אם תבחרי לנסות לפתור את זה בצורה "פעילה", אז הנה כמה רעיונות. לא ברור מהשאלה אם יצא לך לדבר על זה עם החברה בצורה פתוחה. אם לא, אז יש כאן הזדמנות לשמוע את הזווית שלה על מה שקורה. כדאי לגשת בעדינות ובחכמה לשיחה כזאת, לקבוע אותה בתקופה שאתן במצב טוב יותר, במקום נח ושקט כששתיכן רגועות. חשוב מאוד להשתמש ב'שפת האני'. "אני מרגישה שיש חוסר יציבות בינינו בקשר". ובשום פנים לא "את כל שניה משנה את היחס שלך אליי". תני לה לדבר על עצמה ואת תדברי על עצמך. עוד אפשרות היא לבקש ממישהי ששתיכן מעריכות לנסות לגשר ביניכן, נסי לחשוב אם יש מורה או מדריכה או אולי אפילו מישהי מהכיתה (נדיר) ששתיכן אוהבות ומכבדות את דעתה.

לא כתבת מה מצבך מבחינת חברות אחרות, בכל מקרה חשוב לבנות קשר חיובי עם בנות שאת אוהבת ולטפח אותו. זה יעזור לך לבא לפתור את הדברים עם החברה ממקום שאת כבר לא תלויה, ורוצה לשפר את הקשר כי אחרת תהיי בודדה. אלא את רוצה לשפר אותו כי "אני אוהבת אותך וחשוב לי הקשר איתך", ממקום של בחירה ולא ממקום של תלות.

אני מקווה ממש שהדברים עזרו, אם כן ואם לא מוזמנת לשלוח לנו שוב הודעה ולעדכן. שיהיה המון המון בהצלחה!

בברכה,

אלי

כתבות נוספות